Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218236 gånger)

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #180 skrivet: 19 maj-13 kl 22:24 »
Tack!
Det var snällt, har ju haft väldigt bra rådgivare här på forumet! Vi får väl se vad det blir i slutänden...
« Senast ändrad: 20 maj-13 kl 16:15 av systermicke »

 

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #181 skrivet: 20 maj-13 kl 01:49 »
Men Sork....vad har hänt?



  Ja , vad har hänt med Sork's plantor , har sniglarna mumsat på dem eller ?
  Hoppas det inte har gått för illa med plantorna







Japp Sniglar/Snäckor har under ett par timmar slaffsat i sig av tobaken (nära på 20plantor), jag var lite beredd på detta men inte att deras atak skulle vara så snabb och skoningslös. Glad i vågen tänkte jag att ha ha jag har fler plantor i krukor i gillestugan men oj, fönstret på glänt och dom jävlarna har varit på besök även där (inte så farligt dock men iaf).. Spred Aska på en bit ute och saltade en annan med Orea (som är ett salt som bönder ibland göder med)..
Nu ska jag se vad som hjälper bäst, Alternativ nr:3 är koppar men det kan leda till andra snattare än tobaks tjuvar  ;)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #182 skrivet: 20 maj-13 kl 01:56 »
Du är en pärla Rustica  :D Såklart jag inte har något emot det. Nu känns det inte så jobbigt längre att jag misslyckats.
Ja Systermicke får MVG i tobaks odling  ;)
Missar är det vi lär oss av ju.. Bara att resa sig och gå vidare på ruta två,tre eller arton  ;) Man bör alltid försöka ha en reserv plan eller iaf kunna tänka om..

-Hur går det med din Alida??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #183 skrivet: 20 maj-13 kl 02:39 »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #184 skrivet: 20 maj-13 kl 07:53 »
Japp Sniglar/Snäckor har under ett par timmar slaffsat i sig av tobaken (nära på 20plantor), jag var lite beredd på detta men inte att deras atak skulle vara så snabb och skoningslös.

Nej men fy! Vilken attack  :'(
Man blir ju alldeles nervös av att se bilderna, nu vill jag hem till tobaken!
Hoppas du hittar något som biter på de rackarna!

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #185 skrivet: 20 maj-13 kl 07:58 »




Japp Sniglar/Snäckor har under ett par timmar slaffsat i sig av tobaken (nära på 20plantor), jag var lite beredd på detta men inte att deras atak skulle vara så snabb och skoningslös. Glad i vågen tänkte jag att ha ha jag har fler plantor i krukor i gillestugan men oj, fönstret på glänt och dom jävlarna har varit på besök även där (inte så farligt dock men iaf).. Spred Aska på en bit ute och saltade en annan med Orea (som är ett salt som bönder ibland göder med)..
Nu ska jag se vad som hjälper bäst, Alternativ nr:3 är koppar men det kan leda till andra snattare än tobaks tjuvar  ;)


Ser ut som en mördarsnigel har varit på besök! inte är det en åkersnigel som har mumsat på den överste bilden....klipp av en gammal elbelysning for utomhusbruk  (typ Jul) och sätt upp en breda runt åkern,2 koppartrådar 1 -2 cm, från varandra, koppla elen till dom, och  ingen snigel kommer över igen.
För min del börjar jag denna veckan med avhärdning av plantorna, med utplantering i början på Juni...mitt största problem ut över sommaren er dom pyttesmå åkersniglarna som sitter på undersidan av bladen.
« Senast ändrad: 20 maj-13 kl 08:13 av Lurkers »

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #186 skrivet: 20 maj-13 kl 09:09 »
 Skit , rent ut sagt Sork för att dom j------a inte kunde hålla sig ifrån dina plantor.
 Men du e som Sickan i Jönssonligan när han säger : '' Jag har en en plan ''
 Hittade faktiskt 2 st små hos oss igår på koloniområdet , och dom kommer aldrig att bli större snarare mindre för jag mosade sönder dom.
 Visste ni att sniglarna är hermafroditer , alltså  tvåkönade men normalt parar sig med varandra.
« Senast ändrad: 20 maj-13 kl 17:17 av Rustica1962 »

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #187 skrivet: 20 maj-13 kl 09:15 »
Ser ut som en mördarsnigel har varit på besök! inte är det en åkersnigel som har mumsat på den överste bilden....klipp av en gammal elbelysning for utomhusbruk  (typ Jul) och sätt upp en breda runt åkern,2 koppartrådar 1 -2 cm, från varandra, koppla elen till dom, och  ingen snigel kommer över igen.
För min del börjar jag denna veckan med avhärdning av plantorna, med utplantering i början på Juni...mitt största problem ut över sommaren er dom pyttesmå åkersniglarna som sitter på undersidan av bladen.
Nä jag hade räknat med attacker men det här var grymt. Men både jag och plantorna har rest oss.. Jag såg att det är nya friska blad på g på de flesta plantor iaf. och askan /orea:n gjorde nytta. nu sitter snäckorna och sniglarna vid sidan om och tittar på "godiset".
Ville bara visa bedrövelsen så att andra odlare är förberedda och har lite reserv planer..
-Det jävligaste var ätt några sniglar tog sig in i gillestugan.. Det är värre det (fast skadan är mindre).. Lurkers VINBÄRSSNÄCKOR var vid övre plantan så att domen kom hastigt för dom... El vore något men han inte svetsa till stolar till alla så att salt löste problemet.. Blev ett trevligt knaster (mitt livs bästa och deras sista)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #188 skrivet: 20 maj-13 kl 09:22 »

 Skit , rent ut sagt Sork för att dom j------a inte kunde hålla sig ifrån dina plantor.
 Men du e som Sickan i Jönssonligan när han säger : '' Man måste ha en plan ''
 Hittade faktiskt 2 st små hos oss igår på koloniområdet , ocg dom kommer aldrig att bli större snarare mindre.
Nix har nog 5 planer men ser ut att räcka med 1 plan  ;D
-Det här är sporten med odling lixom, att hitta lösningar. Dessutom valde jag Tuffaste platsen att möta dom slemmiga jäklarna.

Rustica: Ditt medel verkar vara bra, tänk bara på att upprepa behandling.. -Dessutom är den KRAV godkänd (enligt jordbruksverket)..
Finns även en parasit man kan plantera in men det vill jag inte göra hos mig..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #189 skrivet: 20 maj-13 kl 10:10 »
Nej men fy! Vilken attack  :'(
Man blir ju alldeles nervös av att se bilderna, nu vill jag hem till tobaken!
Hoppas du hittar något som biter på de rackarna!
-Men du har halm och den minskar risken rätt bra ju..  Så att jag tror att du kommer stå dig rätt bra systermicke
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #190 skrivet: 20 maj-13 kl 11:04 »
-Men du har halm och den minskar risken rätt bra ju..  Så att jag tror att du kommer stå dig rätt bra systermicke

Grannen har hästar, så jag fick en gödselstack. Täckte med det för att slippa ogräs och för gödningen, håller nog kvar fukten också. Visste inte att det även skyddar mot sniglar, det var en bra bonus :D

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #191 skrivet: 20 maj-13 kl 11:20 »
Nä jag hade räknat med attacker men det här var grymt. Men både jag och plantorna har rest oss.. Jag såg att det är nya friska blad på g på de flesta plantor iaf. och askan /orea:n gjorde nytta. nu sitter snäckorna och sniglarna vid sidan om och tittar på "godiset".
Ville bara visa bedrövelsen så att andra odlare är förberedda och har lite reserv planer..
-Det jävligaste var ätt några sniglar tog sig in i gillestugan.. Det är värre det (fast skadan är mindre).. Lurkers VINBÄRSSNÄCKOR var vid övre plantan så att domen kom hastigt för dom... El vore något men han inte svetsa till stolar till alla så att salt löste problemet.. Blev ett trevligt knaster (mitt livs bästa och deras sista)..

Fy fasen, attack kan jag förstå man kan räkna med, men detta var ju rena slakten  :o
Prövande att vara tobaksodlare, man får en annan syn på bönder och deras prövningar inte minst ;-)

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #192 skrivet: 20 maj-13 kl 13:12 »
Tog en titt i landet och fick se detta på några plantor, bruna prickar på bladen...
Något att oroa sig för ?

amobro

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #193 skrivet: 20 maj-13 kl 15:22 »
Jo du Sork. Dina bilder från odlingen såg ju inte speciellt roliga ut.
« Senast ändrad: 20 maj-13 kl 15:28 av amobro »

amobro

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #194 skrivet: 20 maj-13 kl 17:25 »
Citera
Tog en titt i landet och fick se detta på några plantor, bruna prickar på bladen...
Något att oroa sig för ?

När jag såg bilden kom jag rent spontant att tänka på några små microkometer som ba dräller ner från skyn och gör små hål i bladen. Men det låter inte speciellt troligt. Kanske någon annan här vet bättre.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #195 skrivet: 20 maj-13 kl 20:31 »
...systermicke...japp går dra en vagn efter tvåhjulstraktorn....Övrigt: Plantorna som jag planterade ut igår ser ut att må bra...tror jag lyckades bra med härdningen  :D ..

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #196 skrivet: 20 maj-13 kl 22:56 »
 Kul att höra Tännlappen.
 Ikväll drog jag igång en resa med min järnhäst med flak och det var en balansakt som hette duga.Hästen blev ju baktung och ville stegra sig..... ;D
 När jag räknade över hur många plantor jag fick ut  så blev det 16 st med mellan 5-10 i varje .Nu har jag precis kommit hem men drar en repa till ...minst. Är ju ledig varje dag så jag tänkt '' Här ska köras''
 Tittade över beståndet på lotten när jag var ute och det såg bra ut , tyckte t.o.m att några hade växt till sig   :D
 Lägger upp nån video imorrn från det att järnhästen strax ska dra iväg....

 
Videoklipp0014
                                       
Videoklipp0015



 
« Senast ändrad: 21 maj-13 kl 11:46 av Rustica1962 »

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #197 skrivet: 20 maj-13 kl 23:09 »
När jag såg bilden kom jag rent spontant att tänka på några små microkometer som ba dräller ner från skyn och gör små hål i bladen. Men det låter inte speciellt troligt. Kanske någon annan här vet bättre.
Du odlar starkare saker än tobak också eller ? ;D

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #198 skrivet: 21 maj-13 kl 00:25 »
Tog en titt i landet och fick se detta på några plantor, bruna prickar på bladen...
Något att oroa sig för ?

Hade det på tomater för ca 15år sedan (ser ut som jag minns detta) Men jag kan ha fel.
Rappen vad är det för tobaks sort/variant??

"Svampen angriper hela plantan ovanjord. Främst drabbas unga, gröna frukter nära marken och i mindre skala blad och stjälkar. Bladen får gråaktiga - bruna fläckar som växer i omfång, tills slutligen hela bladet vissnar och dör. I fuktigt väder kan man på fläckarnas undersida se ett glest vitaktigt svampludd. Vid torrt väder framträder på bladens ovansida en ljus olivgrön kantzon runt fläckarna. På stjälkarna bildas ytliga, långsträckta brunsvarta fläckar. Från stjälken växer då ofta svampen ut på bladskaften som brunfärgas."

"Åtgärder

Eftersom svampen Phytophthora infestans, kan angripa både potatis och tomat är en av de viktigaste åtgärderna att bekämpa sjukdomen på potatis, se faktablad 40 T.

I uppvärmda växthus bekämpas bladmögel genom reglering av temperatur och fuktighet. Modern växthusteknik har nästan helt eliminerat bladmögelangrepp i yrkesodlingar. Problemen kan däremot bli akuta och svåra vid missriktat energisparande eller i kallväxthus. Man måste undvika starka temperatursvängningar med åtföljande kondens. Beståndet ska hållas öppet och luftigt så att blasten torkar snabbt. Undvik alltför tät plantering och vverdriven kvävegödsling.

Odla inte potatis i närheten av tomatodlingar.

När angrepp har konstaterats ta bort och oskadliggör angripna frukter och plantor (lägg ej materialet på komposten). Var extra försiktig med att inte föra med smitta från andra odlingar.

För fritidsodlaren finns det inte några kemiska bekämpningsmedel som är godkända för användning mot bladmögel i tomat. I yrkesodlingar får man använda tolylfluanid (Euparen M 50 WG, klass 2, karenstid 4 dagar)."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT161/FVT161.HTM
« Senast ändrad: 21 maj-13 kl 00:49 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #199 skrivet: 21 maj-13 kl 11:05 »
Amobro snälla du ändra inte din text så mycket, Jag förklarar gärna mina val!!!!
-Är du rädd att låsa tråden så PMa mig!!!!

Ni andra odlare Snälla tänk på att alla kan inte tycka och tänka lika i allt.. Är vi öppna(re) kan vi alla lära oss. Idag är tråden bra (tycker jag) Vi lär av andras misstag, ser hur andra gör och finner där med nya vägar.

Vill tacka alla som är här för att dom "hänger" här!!
« Senast ändrad: 21 maj-13 kl 12:58 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Elitsliraren, nyhem, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser