Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!  (läst 1739 gånger)

litenalm

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Hej!

Jag är nybörjare och behöver hjälp med hur jag ska gå vidare. Köpte ett starkt samhälle med drottning från förra året och fick rådet att dela på det kring midsommar (bor i norr). Kikade på det någon vecka innan och det var ett par otäckta viseceller där. I lördags gjorde jag en avläggare och flyttade drottningen till den (trodde jag) och sparade den största cellen i moderkupan då jag var rädd att det skulle svärma om två kläcktes. Kollade avläggaren idag och kan inte se att det hänt något alls mer än lite mer täckta yngel. Jag är fortfarande inte helt säker på vad jag kollar på, men kunde inte se några nya ägg direkt men ska jag vara ärlig så ser jag dem knappt när någon säger mig att det är ägg. Försökte hitta drottningen men kunde inte se henne någonstans. Hon har synts extremt tydligt tidigare då någon verkar ha sluntit med pennan så hon är grön över hela ryggen. Kollade då om jag ändå hade glömt henne i moderkupan, och kunde inte hitta henne där heller trots idogt letande. Tycker inte det hänt något med drottningcellen där heller, den är fortfarande öppen men ser ingen larv i. Dum som jag var antecknade jag inte om det var en larv i den innan heller så jag vet inte. Så, jag hittar inte drottningen i något av mina samhällen, jag är rädd att jag tappade henne under flytten. Kollade också botten på moderkupan, och där låg en riktigt fet larv, men jag vet ju heller inte hur stor en drottninglarv kontra arbetslarv är. Kan jag ha missat en drottningcell så en krupit ut så hon antingen har svärmat eller gjort ett stilla byte? Tycker inte att det är mindre bin i samhället än i lördags.

Vad tusan ska jag göra om båda går utan drottningar? Vad är nästa steg? Bara vänta och se om det blir nya drottningsceller? Försöka få tag i en drottning? (vet tyvärr att andra försökt fått tag i parade nordiska drottningar här men att det är svårt). Borde jag sätta ihop samhällena igen, är chanserna större att de klarar sig då?

Tacksam för svar
mvh
orolig nybörjare



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #1 skrivet: 25 jun-20 kl 08:31 »
Kan du inte höra med någon van biodlare/kursledare om hen kan hjälpa dig att gå igenom dina sh?

När en delar ett modersamhälle så måste det hamna minst en ram med ägg och spätt yngel av arbetsbin i båda sh (även om en tror sig ha drottningen i det ena) för att säkerställa att bina kan göra nya drottningar ifall något går fel vid delningen (svärmceller går sönder, drottningen dör etc.).

Alltså måste biodlaren, innan hen gör en avlägga, veta hur ägg och öppet yngel ser ut, veta om en visecell är befruktad och skillnaden mellan drönar- och arbetaryngel eftersom bina inte kan göra en ny drottning av drönaryngel.
Ett tips är att använda förstoringsglas när en letar efter ägg.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #2 skrivet: 25 jun-20 kl 08:51 »
Om det bara gått fyra dagar sedan delningen kan man inte förvänta sig att se speciellt mycket. Åtta dagar efter en delning ska där finnas täckta drottningceller i det samhälle som inte har någon drottning.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #3 skrivet: 25 jun-20 kl 10:49 »
Har du möjlighet att hänga in en ram med ägg och späda larver ifrån ett annat samhälle i vardera kupan för att se om de är utan drottning?

Hör av dig om du vill beställa nordiska drottningar i ett mail till mig så kan jag förmedla kontakt till en annan drottningodlare som fixar Nordiska. Min mail thn.bisyssla@gmail.com
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #4 skrivet: 25 jun-20 kl 11:48 »
Kan du inte höra med någon van biodlare/kursledare om hen kan hjälpa dig att gå igenom dina sh?

Det är förstås det bästa, men i verkligheten ser det oftast inte ut så. Få men förstås lyckligt lottade är de nybörjare som har tillgång till en erfaren biodlare. Inte heller "Alltså måste biodlaren, innan hen gör en avläggare, veta hur ägg och öppet yngel ser ut, veta om en visecell är befruktad och skillnaden mellan drönar- och arbetaryngel " är rimligt att begära.
Istället tycker jag att man inte ska ställa så stora krav på sig själv. Inte leta drottning i ett stort samhälle, inte försöka identifiera om öppna drottningceller har larver, eller andra även för erfarna biodlare ganska svåra uppgifter. Det är att begära för mycket. Man måste nämligen komma ihåg att bara uppgiften att ta upp en eller annan ram ur ett samhälle utan att krossa för många bin samtidigt som man finner sig omgiven av tiotusentals bin kan vara övermäktig.

Den första delningen har vi alla gjort som nya biodlare. Den är spännande, och chansen att den lyckas blir faktiskt större ju mindre biodlaren krånglar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #5 skrivet: 25 jun-20 kl 13:46 »
Det är förstås det bästa, men i verkligheten ser det oftast inte ut så. Få men förstås lyckligt lottade är de nybörjare som har tillgång till en erfaren biodlare. Inte heller "Alltså måste biodlaren, innan hen gör en avläggare, veta hur ägg och öppet yngel ser ut, veta om en visecell är befruktad och skillnaden mellan drönar- och arbetaryngel " är rimligt att begära.
Istället tycker jag att man inte ska ställa så stora krav på sig själv. Inte leta drottning i ett stort samhälle, inte försöka identifiera om öppna drottningceller har larver, eller andra även för erfarna biodlare ganska svåra uppgifter. Det är att begära för mycket. Man måste nämligen komma ihåg att bara uppgiften att ta upp en eller annan ram ur ett samhälle utan att krossa för många bin samtidigt som man finner sig omgiven av tiotusentals bin kan vara övermäktig.

Den första delningen har vi alla gjort som nya biodlare. Den är spännande, och chansen att den lyckas blir faktiskt större ju mindre biodlaren krånglar.
För min del tror jag att det bästa är att den blivande biodlaren via nybörjarkurs eller mentor får kunskap om hur ett bisamhälle fungerar och ser ut i praktiken. Det är väldigt svårt att teoretiskt beskriva t ex hur ett ägg ser ut/är placerat, hur gamla larverna är, skillnaderna mellan en visecell, en nödcell och en drönarcell etc. Det bästa för både den blivande biodlaren och bina är att biodlaren har en grundläggande teoretisk bas och en praktisk kunskap där hen får lära sig/hitta/se/förstå genom att själv få prova på att jobba i ett samhälle och där prova på alla moment. 
Så för binas välmående och för biodlarens nattsömns skull så är det bäst att kontrollera och inte gissa och bäst att veta och inte chansa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #6 skrivet: 25 jun-20 kl 15:33 »
För min del tror jag att det bästa är att den blivande biodlaren via nybörjarkurs eller mentor får kunskap om hur ett bisamhälle fungerar och ser ut i praktiken.

Ja, det är ganska exakt vad jag sa. Men som jag också sa så ser verkligheten inte alltid ut så. Många har t ex svårt att hitta en plats på en biodlingskurs. Så man kan stället skaffa ett samhälle eller två, och ställa kraven på sig själv lite lägre. Bara göra enkla saker, på enklast möjliga sätt, så sällan som möjligt.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #7 skrivet: 25 jun-20 kl 18:23 »
Hej!
När jag ser att det finns viceceller i kupan letar jag upp drottningen och burar den. sen flyttar jag över tre fyra täckta yngelramar till en låda bredvid och alla viceceller, hunungsramar och efter det så skakar jag av bin till den lådan.
Gör i ordning en låda med outbyggda ramar (mellanväggar bara) och släpper ner drottningen (vicen) där och ett spärrgaller på. Drottningen ska stå kvar på samma plats som hon gjort. Ställer på övriga låda/lådor. Nu behöver jag inte tänka på någon mer svärmning från den gamla vicen och avläggaren blir det bara en ungdrottning kvar i och med att det finns bara ungbin kvar där, dom äldre bina har flugit tillbaka till den gamla kupan.
Tänk på att avläggaren ska ha vatten iom att det är ingen som är ute och flyger första tiden.

Lycka till!
/Lars

PS. Försök leta reda på den gamla vicen och bura den medans du grejar i orning
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

litenalm

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #8 skrivet: 25 jun-20 kl 19:00 »
Tack för svar! Gick kurs för ett år sedan, har böcker och läser på varje gång jag ska gå ut, men precis som någon sa så när man står i bigården i sin overall i 30°c värme, omgiven av sura bin, rökpusten har vält och brunnit ut, med slöja och gummihandskar och böckerna och mobilen utom räckhåll så är det lätt att man blir osäker på vad man tittar på när man sett en biram ungefär 6 gånger i verkligheten😅. Har under kursledare (bor sju mil från honom och mina enda bivänner är också nybörjare) stått med en yngelram med ägg och bara sett vad jag tycker ser ut som glans i botten av en cell med nektar, mina ögon ser helt enkelt inte äggen så bra.

Har satt ramar med späda yngel och något jag är rätt säker på är ägg i båda samhällena. Jag var ju rätt nöjd med min avläggare tills igår. Jag ser ju inte längre ägg(eller det jag trodde var ägg) däri, bara späda yngel nu, de har blivit större, och då är det lätt att börja tvivla på vad man gjorde på midsommardagen, spec när jag inte hittar drottningen.

Tack för erbjudande om drottning. Bor i varroafritt område zon2, jag vet inte om jag får köpa drottning från vart som helst, har kontaktat bitillsyningsman tillika kursledare för att se om han kan förmedla någon drottning till mig.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #9 skrivet: 25 jun-20 kl 23:16 »
Jag är inne på mitt tredje år med bin och anser mig Vara nybörjare ännu.
När du väl har sett äggen missar du inte dom igen, man ska bara få den där "aha upplevelsen" om vad man tittar efter.

https://www.canstockphoto.se/%C3%A4gg-10284443.html


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #10 skrivet: 25 jun-20 kl 23:47 »
Ja, det är ganska exakt vad jag sa. Men som jag också sa så ser verkligheten inte alltid ut så. Många har t ex svårt att hitta en plats på en biodlingskurs. Så man kan stället skaffa ett samhälle eller två, och ställa kraven på sig själv lite lägre. Bara göra enkla saker, på enklast möjliga sätt, så sällan som möjligt.
Att skaffa ett par bisamhällen bara så där för att en känner för det låter inte som någon lysande idé. Bin är levande varelser och som djurägare har du ansvar för att bina mår bra och inte lider. Hur tänker du där kring låga krav på biodlaren avseende t ex varroabehandling och svärmande samhällen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #11 skrivet: 26 jun-20 kl 00:53 »
Jag kanske har förklarat lite dåligt vad jag menar. Men jag skriver det inte igen.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #12 skrivet: 26 jun-20 kl 10:23 »
Att skaffa ett par bisamhällen bara så där för att en känner för det låter inte som någon lysande idé. Bin är levande varelser och som djurägare har du ansvar för att bina mår bra och inte lider. Hur tänker du där kring låga krav på biodlaren avseende t ex varroabehandling och svärmande samhällen?
Att kritisera saker som redan hänt är väl ingen lysande idé.
Det måste väl vara bättre för dessa bisamhällen att TS får hjälp och tips om hur denne kan gå vidare?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Hittar inte drottningen i varken moderkupa eller avläggare!
« Svar #13 skrivet: 14 jul-20 kl 23:37 »
Att skaffa ett par bisamhällen bara så där för att en känner för det låter inte som någon lysande idé. Bin är levande varelser och som djurägare har du ansvar för att bina mår bra och inte lider. Hur tänker du där kring låga krav på biodlaren avseende t ex varroabehandling och svärmande samhällen?
Hm... Känner du många som åkt fast dör djurplågeri eller liknande, p.g.a. hur de sköter sina bin???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (1 dolda)
AnniW

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser