Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingefära  (läst 31252 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Ingefära
« Svar #40 skrivet: 25 jun-09 kl 15:38 »
Min ingefära ligger fortfarande kvar i pallkragen utomhus  :-[

Har köpt en ny som ska i kruka inomhus så får vi se vilken som tar sig.

caena

  • Inlägg: 53
SV: Ingefära
« Svar #41 skrivet: 02 aug-09 kl 21:33 »
kan meddela att min ingefära i krukan i mitt sovrumsfönster.. e lika hög som fönstret!!!
(satte två i olika krukor )
däremot e jag liiite sugen på att skaffa större kruka.. det lär ju inte bli mycket i år tyvärr,
iaf inte i de krukorna och nästa år har jag inte lika bra fönster.. (flyttar- suck) som i år..
även om de inte  blir mycket ingefära för mig, så är det en rätt vacker växt att ha i fönstret.. som .. vass ungefär.. =)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ingefära
« Svar #42 skrivet: 02 aug-09 kl 22:45 »
Samma här, den får inte plats i fönstret längre. Har den i en spann, hoppas den har tillräcklig plats där.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Ingefära
« Svar #43 skrivet: 03 okt-09 kl 10:03 »
Min ingefära i pallkragen kom upp.  :D
Den blev ca 25 cm, sedan flyttade vi så den hamnade i kruka.
Den har stått ute ända tills det frös i tisdags natt. Alla växter jag flyttat med fick en presenning över sig o klarade sig men jag glömde ingefäran.  :-\

Den blev lite slak så få se om den klarar sig. Nu bor den i källaren.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Ingefära
« Svar #44 skrivet: 05 okt-09 kl 08:23 »
Någon som har provat att "skörda"? Kan väl inte ha blivit så mycket än eller vad tror ni? Min har fått flytta in i den ouppvärmda verkstaden nu i alla fall,, är väl en halvmeter hög och lite illa ansatt av haglet vi fick i augusti...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ingefära
« Svar #45 skrivet: 05 okt-09 kl 08:32 »
Nej jag har inte provat att skörda än, men det borde vara tid för det nu. Tar med ett citat från början av tråden.
Min har stått inne hela tiden och haft lite dåligt med ljus. Har väl glömt och vattna en och annan gång med... Den gott och väl en meter hög. Ska bli mycket spännande att se om det kan ha blivit något.

Jag brukar odla varje år och jag brukar kunna skörda en hel del. Köp en fin knöl i matbutiken nu och plantera ytligt i en kruka med porös jord, vattna och sätt en plastpåse över (med lufthål) och ställ varmt och ljust. Det tar ibland lite tid innan rötter och skott kommer. När det är varmt ute planterar man ut hela plantan i en svart hink på ca 10liter (ingefära gillar varm jord därför funkar svart hink bäst). Låt växten så i skyddat läge ute under sommaren, till hösten då det börjar bli risk för frost tar man in växten. Ingefära brukar vissna ner under vintern men man behöver ju inte spara den utan man kan skörda de nya knölarna ungefär vid den tid man brukar ta in hinken. Kan man inte använda all ingefära på en gång så håller knölarna flera månader ifall man låter dem ligga kvar i jorden. Man behöver inte spara utsäde det går lätt att få tag på nytt.

Kan tillägga att man på samma sätt kan odla gurkmeja, Kunchi och Taro.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ingefära
« Svar #46 skrivet: 05 nov-09 kl 11:27 »
Kan meddela att det av min ingefärsodling inte blev så mycket som en tummetott. :( Plantan har växt och växt, men under den var, förutom den knöl jag planterade från början, bara tunna rötter utan knölar.

Hur har det gått för er andra?

AliceIUnderlandet

  • Inlägg: 79
    • Skåne
SV: Ingefära
« Svar #47 skrivet: 06 nov-09 kl 07:52 »
Jag tänkte göra ett försök med att odla ingefära och chili till våren så jag ska ta och läsa igenom tråden och förbereda mig inför våren! :)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Ingefära
« Svar #48 skrivet: 06 nov-09 kl 22:00 »
Odlingsråd: http://www.ehow.com/how_318_grow-ginger.html

50 Fahrenheit är 10 Celsius och 75-80 Fahrenheit är 24-27 Celsius.

« Senast ändrad: 06 nov-09 kl 22:02 av Bo »

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Ingefära
« Svar #49 skrivet: 09 nov-09 kl 22:09 »
Det gick inget vidare för mig. "Blasten" liksom vissnade ned och under fanns samma rot som jag satte i våras. Stor svart kruka stod varmt hela sommaren. Kanske för dålig jord och att jag vattnade för lite i början av sommaren. Nu vet jag i alla fall hur växten ser ut. Väldigt stilig och vasslik, även om den inte blev högre än ca. 40 cm. för mig innan de vissnade bort. :(

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ingefära
« Svar #50 skrivet: 08 dec-09 kl 08:56 »
Grävde upp min ingefära, trots att ett grönt blad fortfarande fanns. Tog in den från växthuset i oktober.  Det visade sig att tre små knölar hade utvecklats, och det gröna bladet kom från en av dem.

Ingen riklig skörd, men dock.

Växten kräver nog lite mer värme än den fått, för att utvecklas bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

caena

  • Inlägg: 53
SV: Ingefära
« Svar #51 skrivet: 28 dec-09 kl 00:11 »
Ingen utveckling i min kruka.. =/
Dvs inga knotor förutom den jag planterade i våras..

Får se om det blir annan femma nån annan ggn. Kanske i växthus?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Ingefära
« Svar #52 skrivet: 28 dec-09 kl 11:48 »
Det var en ganska kylig sommar vi hade sist och så är det när man odlar det exotiska det blir inte bra alla år, det brukar gå bäst då vi har långa riktigt varma och soliga somrar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 7 användare (3 dolda)
tuslus, von tratt, Gröfre Slissing, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser