Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paprika  (läst 8566 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #20 skrivet: 04 maj-09 kl 20:44 »
Jag har ännu inte planterat om dem, krukorna är inte så små som jag satte dem i. De såddes den 8 april, och var inomhus, till i torsdags, jag satte ut dem för att de blev långa och taniga eftersom de sökte sig mot fönstret.
« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 21:03 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Harvey

  • Inlägg: 139
    • Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
SV: Paprika
« Svar #21 skrivet: 04 maj-09 kl 20:57 »
Mina blommar för fullt, men jag vet inte hur jag skall få plats med alla, har väl kanske 30 plantor, tänkte ha dom i zinkbaljor och krukor, märkte förra året att de i kruka gav mycket bättre än de i bäddarna i växthuset. Jag har börjat bära ut dom, har termostat på 10 grader i växthusena.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #22 skrivet: 04 maj-09 kl 21:06 »
Jag beräknar att den kallaste nattemperaturen blir 6 grader i mitt enklare växthus, enkel byggplast. Det behövs inte mycket sol för det ska bli varmt, så jag får passa på att ventilera. 

Jag har en svartmålad tunna med 200 liter vatten i huset, för att ta en del värme dagtid, och stråla tillbaka på natten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Paprika
« Svar #23 skrivet: 04 maj-09 kl 22:27 »
Ska inte paprika stå i trånga krukor precis som chili? Att man planterar om flera gånger alltså.. innan man kommer till 12-liters hinken?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #24 skrivet: 04 maj-09 kl 22:34 »
Finns flera uppfattningar, flera på odla.nu använder endast femliterskrukor som störst.  Jag planerar att ha 10:- spannar de är på 10 liter.  Borrar hål i botten och lägger leca först.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Paprika
« Svar #25 skrivet: 04 maj-09 kl 22:35 »
Ja, de planteras om 2 ggr innan de når slutkrukan. Odlar paprika och chili på samma sätt.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #26 skrivet: 08 maj-09 kl 08:11 »
Jag har fått gråvita fläckar på en del paprikaplantors blad, de tycks öka, så jag misstänker att det kanske är ett svampangrepp. Någon som vet vad som bör åtgärdas?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

E.Q u a l i t y

  • Gäst
SV: Paprika
« Svar #27 skrivet: 08 maj-09 kl 11:18 »
Står de i växthuset nu?
Öka luftgenomströmningen men se till att de har det varmt och lagom torrt, vattna sparsamt. Jag låter det torka lite mellan vattningarna.  Ge dom ingen näring. Ta bort skadade blad.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #28 skrivet: 15 maj-09 kl 06:01 »
Nu är mögelattacken borta (för denna gång), håller tillbaka vattningen lite mer än förut.  Ventilationen håller fukt borta, men tidigare fick jag ha ganska tätt, då temperaturen var låg. 

En solig dag blir det 27 grader som mest när dörr och ventilation är öppen.  Vi har haft frostrisk nu ett par nätter, men temperaturen har nog aldrig understigit 8 grader som mest. Jag brukar kolla vid 4-tiden då det är störst risk.  Frostvakten startade inte någon gång, så under 5 har det då aldrig varit.

Flera plantor har satt fart och de största är över 10 cm, den minst komna börjar få fyra blad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Paprika
« Svar #29 skrivet: 15 maj-09 kl 06:19 »
Lite inspiration? Min allra första chiliblomma!  ;D

Edit.. kom på att det är en paprika tråd, förlåt, men hoppas ni ändå njuter av den lika mycket som jag.

Razmusen

  • Inlägg: 55
SV: Paprika
« Svar #30 skrivet: 15 maj-09 kl 08:40 »
Hej!
Min syster som bor i Järna utanför Södertälje köpte en rolig paprika på konsum.
Den var grön med gråsvarta ränder.
Jag fick några frön som jag planterade och nu har plantan blivit ungefär 10 cm hög.
Ska bli spännande att se om frukterna får samma färg som ursprunget.
Mvh Rasmus.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #31 skrivet: 24 jun-09 kl 19:41 »
Ja paprikan kommer långsamt, det har varit en kall period, men nu har ju värmen kommit igen.  Jag har planterat i 10-litersspannar nu, och de flesta blommar. 

De får minsann sätta fart nu om det ska hinna bli någon bra skörd.  Plantorna är ganska små, ca 30 cm höga.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Paprika
« Svar #32 skrivet: 25 jun-09 kl 00:32 »
Jag blir så trött på tomat- paprika och gurkodlare som talar om hur HÖGA plantorna är. Det intressanta är hur många blad de har.l Samt hur stor skörd de ger, inte när man kan börja skörda. Fast det är ju intressant iofs. På sikt är det är det ändå avkastnignen som räknas oavsett om man är husbehovsodlare eller gör det för pengar.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #33 skrivet: 25 jun-09 kl 06:32 »
Kan tänka mig att en mycket liten planta, vid denna tid inte hinner ge samma skörd under säsongen, som de skulle ha gett om de nu hade varit lite större.  Det är ju inte timmar mellan blomma och skörd av frukten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #34 skrivet: 26 jun-09 kl 15:00 »
Nu har värmeböljan hållit i några dagar, och jag har planterat 25 av de mest framkomna i spannar.  Blommor kommer i rask takt nu, blir det frukt på varje ser det inte så illa ut. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Paprika
« Svar #35 skrivet: 26 jun-09 kl 16:58 »
Har precis skördat min första paprika! Mummmmaaaa  ;D

Harvey

  • Inlägg: 139
    • Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
SV: Paprika
« Svar #36 skrivet: 26 jun-09 kl 17:11 »
Jag blev ju galen i början av året och satte 10 sorter, dom börjar mogna nu (vissa sorter) och plantorna böjer sig riktigt under tyngden av frukterna, MEN, jag blir så förbaskat trött på den här rothalsrötan, förra året odlade jag i bäddarna, med gräsklipp, fattade efter ett tag att det inte var någon bra ide, iår har jag dom i kruka med sand överst, ändå har den första fått rothalsröta nu. En tomatplanta dessutom, dom brukar inte få det. Jag blir så trött.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #37 skrivet: 26 jun-09 kl 17:37 »
Jag har hitentills inte sett mycket av sjukdomar, hade lite gråmögel ett tag, men det fick jag bukt med.  Jag frösådde i april, så mina har inte haft så lång tid.  Det var inte så bra vid mitt fönster, de sträckte sig mot ljuset och blev lite ranka. Jag flyttade ut dem under förra värmeböljan, men sen kom en längre period med kyla, kalla nätter, fick tom elda i huset, vilket aldrig jag minns att det behövts i juni.

Plantorna ser friska ut, blommar nu, men är inte särskillt höga.

Min kompis som redan fått frukt satte i januari.

Jag kommer nog att få skörd, men det blir sent, och då hinner inte säsongen bli så lång.
En brittsommar skulle behövas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Paprika
« Svar #38 skrivet: 26 jun-09 kl 20:34 »
Brittsommar är något som inträffar i oktober, i samband med Birgittadagen när sommaren definitivt är över men kommer på ett kort återbesök. Så nån Brittsommar vill vi inte ha, vi vill ha högsommar.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Paprika
« Svar #39 skrivet: 26 jun-09 kl 20:50 »
Paprikan står  länge och ger avkastning  om det inte blir kallt, och värme in i oktober, skulle hjälpa i detta fall.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser