Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minigrävare till ATV  (läst 8810 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Minigrävare till ATV
« skrivet: 24 jul-18 kl 19:21 »
Vad tror ni om en sån här? Nån som har provat? Jag lockas av att den är billig och verkar enkel, och har sett ett tubklipp där den gräver upp en rejäl sten utan att tveka.
Sen att den är långt från en 20t riktig grävmaskin det är den ju såklart. Men till att påta i trägårn, göra ett par nya land, lägga ner dagvattenrör och sånt tror jag den räcker mer än väl. Förhoppningsvis även utan fyrhjuling men annars får jag ju till slut en anledning att köpa en så med :)

https://mobil.blocket.se/annons/flera%20platser/minigravare_med_egen_hydraulik_15_hk/73679461
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #1 skrivet: 24 jul-18 kl 22:04 »
En grävare som inte kan förflytta sig själv på annat sätt än genom att dra sig fram med skopan, blir man ganska snart irriterad på. Man vinner också en hel del på att ha en maskin där övervagnen kan vridas hela varvet runt , när man bara kan sidrikta bommen 45 grader hit eller dit så blir det ganska kraftigt begränsande.  Stödbenen gör det svårt att komma åt om man t ex vill gräva tätt intill en byggnad för att lägga dränering.

Man har nog betydligt mer nytta och glädje av att köpa en begagnad större maskin för samma pengar - antingen en traktorgrävare eller en lite större minigrävare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 22:26 »
Lånade en televerkare av liknade modell för en massa år sedan.
Den hade en drivande axel vilket var riktigt bra.
Men även denna borde fungera vettigt om man klämde dit ett par hjul till då förflyttningarna skulle bli enklare, glöm för Guds skull inte bromsar i sådana fall.
Då får du en maskin liknande den Norska Bröyt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #3 skrivet: 24 jul-18 kl 23:11 »
Till det du funderar på ”duger” den nog. Men som sagts tidigare så är det nog bättre att kolla på begagnatmarknaden för ”riktiga” maskiner. Bara att behöva lyssna på en ettrig gräsklipparmotor istället för det sköna ljudet av en större diesel gör eventuell merkostnad värt det ;)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #4 skrivet: 15 aug-18 kl 17:53 »
Blev det något köp???  Rensade  diken i mitt kärr med en Digger 50 för några årsedan.Stödben fram och hjul bak. Den liknar den maskinen på blocket.  Det gick hur bra som helst .Man kunde komma nära träd ingen risk att man sjönk ner . Jag skulle inte låta en stor maskin köra ut där. Grävde även ner kabel i trädgården utan problem.

Postat med Alternativ.nu´s app


sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #5 skrivet: 15 aug-18 kl 19:04 »
Har också tittat på den där modellen. Vore kul att höra någon annan ge en utvärdering. Till mitt ställe vill jag inte ha något större. Det förstör marken och dessutom ett helvete att komma fram överhuvudtaget.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #6 skrivet: 15 aug-18 kl 19:53 »
Med dylika maskiner är det nog synsättet som avgör vad man tycker om de. Ser man de dom ett alternativ till att handgräva är det ett rejält uppköp. Har man suttit i en ”riktig” grävmaskin innan blir ju omdömet ett helt annat. Man får helt enkelt acceptera att maskinen har sina begränsningar men att det jämfört med H1:an spar rejält på kroppen.

Det med kärret är nog faktiskt en god användning av en dylik maskin. Skulle den sätta fast sig är det lätt att wincha upp den. Det är mindre roligt om man sätter fast en maskin där tonnen räknas i dubbla siffror.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #7 skrivet: 15 aug-18 kl 19:55 »
Det blir rätt mycket märken när man hoppar fram med skopan. Jag hyrde en liknande en gång i tiden som man drog efter bilen, Grävlingen hette den. När man häktat av den från bilen och fällt ned pivothjulet så körde man den med en hydraulmotor på vardera hjulen, så den gick fint att förflytta. Har för mig att det var en 15 Hp Hondamotor som drev den. Bra att gräva kabeldiken med, och förvånansvärt stark, men givetvis inget jämfört med att sitta i hytten på en 1,5 tons minigrävare som svänger runt. De kan man både komma in med och uträtta storverk med. Betydligt smalare med endast en meter i bredd.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #8 skrivet: 16 aug-18 kl 18:05 »
Jag har inte köpt nån ännu. Kanske under hösten, kanske efter nyår. En av mina användningar är att gräva mig ut när den lokale snöröjaren varit här, han är allt annat än snål med bladet och lägger upp hälften grus i vallarna så det tar en god stund med snöskyffel. Funderade ett tag på en snöslunga men de gillar nog inte heller grus.

Jag skulle gärna ha hytt och larver. Men än har jag inte sett nån beg under 100 tusen och en atv-grävare går att få ny för runt 30, det är lättare att få råd med.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #9 skrivet: 16 aug-18 kl 19:11 »
Ett alternativ i ungefär samma prisklass, i varje fall en bättre begagnad, är ett grävaggregat för trepunkten. Men det förutsätter ju en traktor.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #10 skrivet: 16 aug-18 kl 20:01 »
En bekant fick nå liknande den här inpå, när han köpte en hjullastare.

http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/gravaggregat-hsw06-minigravare/126426-1222-11/

Efter att ha försökt att gräva lite med den, så konstaterade han att det var något som ungarna fick ha och leka med i sandlådan och tog fram stora grävaren.

Däremot vet jag de som har små grävare runt 2 ton och säger att de funkar bra till småjobb.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #11 skrivet: 16 aug-18 kl 20:39 »
Har man plats så finns det ju traktorgrävare för 50 000. https://www.blocket.se/gavleborg/Traktorgravare_BM650_80817097.htm?ca=14&w=3 eller för 35 000 https://www.blocket.se/vastmanland/Massey_Ferguson__67_80808162.htm?ca=14&w=3

Minigrävare är inte så vanligt att det kommer ut när de blir billiga. Jag köpte min från Danmark och gav 85 000 för en rätt fin maskin, men då när jag tittade mycket så dök det faktiskt upp en fin men lite äldre för 50 000.


 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Minigrävare till ATV
« Svar #12 skrivet: 16 aug-18 kl 22:40 »
Minigrävare som är så små och lätta att det räcker med fordon som får köras med BE-körkort för att transportera den (alltså upp till 1,6 ton, kanske 2 ton) , brukar kosta dubbelt så mycket som en lite tyngre minigrävare i motsvarande ålder och skick.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser