Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävskinn tappar päls.  (läst 3054 gånger)

Ozzwald

  • Inlägg: 7
Rävskinn tappar päls.
« skrivet: 09 feb-15 kl 18:22 »
Hej. Någon som har varit med om att tex ett rävskinn tappar päls efter första skrapningen? Oftast lossar pälsen vid svansroten eller på bakbenen. Jag bereder med Alun.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rävskinn tappar päls.
« Svar #1 skrivet: 09 feb-15 kl 18:34 »
Skrapat dåligt och fått surskador? Eller skrapat för bra och skadat rötterna?
Fjäderfän och kaniner

Ozzwald

  • Inlägg: 7
SV: Rävskinn tappar päls.
« Svar #2 skrivet: 09 feb-15 kl 20:43 »
Ganska säker på att det inte är surskadat. Tinade upp ett skinn idag (ca 5 timmar) sedan skrapade jag skinnet för att sedan tvätta och det var då jag märkte att det släppte vid svansroten. Har varit inne på att jag skrapar för hårt men tycker inte jag gör det. När det släpper så släpper det stora bitar päls ( stora som 1 snusdosa) ibland större. Garvade en grävling förut å då rasade halva ryggen av i ett stycke!  Dom flesta blir bra men håller på att bli tokig när ett släpper utan att veta orsaken!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rävskinn tappar päls.
« Svar #3 skrivet: 09 feb-15 kl 21:23 »
Ett skinn håller ungefär 5år i frysen om det är bra paketerat.. . Ska skinnen frysas så ska de inte vara saltade..  Att skinnet ramlar sönder tyder på något fel..frostskadat?  Vad skrapar du med? Grävlingens hårrötter är lätta att skada vid skrapning..
Fjäderfän och kaniner

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Rävskinn tappar päls.
« Svar #4 skrivet: 09 feb-15 kl 21:33 »
Frysta skinn ska tinas i saltvatten, för att motverka hårlossning. Men det kanske du gjorde...

Ozzwald

  • Inlägg: 7
SV: Rävskinn tappar päls.
« Svar #5 skrivet: 09 feb-15 kl 22:26 »
Jo då jag tinar med ca 2 dl salt på 15 l vatten. Frostskadat har jag också funderat på men tror inte riktigt att det är orsaken. Jag skrapar oftast med en matsked. Tycker det är märkligt att det bara lossar bak på djuret!

 

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
SV: Rävskinn tappar päls.
« Svar #6 skrivet: 28 jan-20 kl 23:43 »
Hur gick de fick du något svar/ förklarning vf pälsen föll av?
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser