Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika tillsammans?  (läst 449 gånger)

Ante-ante

  • Inlägg: 42
  • Hej och välkommen till min lilla sida.
    • Östergötland
Olika tillsammans?
« skrivet: 14 aug-10 kl 11:21 »
är ny här och törstar efter kunskap o:) och mycket nyttig info.
I så fall öppnar man luckan till höns huset till hönsen. Hur är det att blanda olika raser i samma gård, fungerar det bra?

Ante
« Senast ändrad: 15 sep-13 kl 17:33 av Sirpa »
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Olika tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 11:30 »
Det är många som blandar raser i hönsgården. Gör man det ska man ha ganska jämnstora raser, eller inte ha tuppar i de större raserna.

Själv har jag för tillfället ungdjur av brahma, isbar och fiftyfive flowery som bor ihop, och är frigående, men brahmatuppen är för stor. På nätterna stänger jag in honom ensam, annars är han på de mindre hönorna. På dagarna går det bra, hönorna är snabbare och flyger upp i någon buske om han försöker bli närgången. Brahmatuppen ska säljas, eller ätas, det funkar inte i längden med en så stor tupp om man vill ha mindre hönor också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Olika tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 11:55 »
Det är många som blandar raser i hönsgården. Gör man det ska man ha ganska jämnstora raser, eller inte ha tuppar i de större raserna.

Själv har jag för tillfället ungdjur av brahma, isbar och fiftyfive flowery som bor ihop, och är frigående, men brahmatuppen är för stor. På nätterna stänger jag in honom ensam, annars är han på de mindre hönorna. På dagarna går det bra, hönorna är snabbare och flyger upp i någon buske om han försöker bli närgången. Brahmatuppen ska säljas, eller ätas, det funkar inte i längden med en så stor tupp om man vill ha mindre hönor också.
Och jag har tuppar av Stor Kochin, Brahma och stor Nakenhals som går ihop med hönor av sin egen ras samt en grupp Chabo. Det går hur bra som helst :D trots att jag har för många tuppar....

Med det vill jag ha sagt att det inte behöver vara ett problem att ha stora och små höns blandade. Själv har jag det så pga att det nya hönshuset inte är färdigt. Man måste dock se på ytan både inne och ute samt hur djuren beter sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 8 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus, Westerbergarn, ärt, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser