Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra om kalhygge till betesmark + (ev bidrag och stödrätter)  (läst 4427 gånger)

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Hej !

Jag har några fundering som jag hoppas att ni här på forumet kan hjälpa mig med...

Vi har nyligen varit och tittat på ett tycke mark på 15 hektar (10 åker och 5 skog (avverkad)) som vi funderar på att köpa och bygga nytt på och starta en liten mjölkgetsgård...

Men nu till frågan:

Skogen som är slutavverkad men inte återplanterad kan man registrera den som betesmark och sen köpa stödräter för betesmark så att man kan erhålla lämpliga bidrag ?

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Pong

  • Inlägg: 596
Vanligtvis så ska det vara med i avverkningsanmälan om man skall byta ägoslag på marken. Fast visst så går det att göra det efteråt.

Det är en fastighet på 15 ha jag förstår det rör sig om?. Inte bara lite mark du vill ha? Det senare gör det hela mycket krångligare då mark skall styckas av, vilket inte säkert heller är möjligt beroende på omständigheterna, dessutom tillkommer då en förättningskostnad,

Skogsola

  • Gäst
 Jag har gjort om skogsmark till betesmark. Men att få den godkänd som " bidragsmark" är knappast värt besväret.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
Jag har gjort samma sak. Mark som man avverkat skog på behöver inte återplanteras så länge du har djur som betar den. Det kom en kille från skogsvårdstyrelsen och tittade och sedan ändrade han det. Det kostade inget. Han muttrade hela tiden om att här borde planteras efter avverkningen men när jag stod på mig om betesmark så var det inga problem.

För restaureringsbidrag gäller att man ska ha sökt dem för avverkningen börjar - så där är det nog kört. Men vanliga bidrag för betesmark borde du kunna få när du rensat undan på marken, området är instängslat och djuren betar där.

Hör med länsstyrelsen.

Lycka till
Kajsa

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Tack för alla svar...

Marken som vi är intresserade av är en egen fastighet så avstyckning behövs ej...

Så det är Länsstyrelsen som man skal prata med för att göra om skogsmark till betesmark, OK.

Skall kolla med skogsvårdsstyrelsen också, blir till att ringa lite i nästa vecka till lite olika myndigheter...

Skogsola: Varför är det inte värt att få marken godkänd som "bidragsmark" vad är det som är besvärligt ?

( 5 hektar betesmark ger ju en slant varje år om man har djur också )

Tack igen för alla svar !

/Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Skogsola

  • Gäst
 Det är ju rätt luddiga och godtyckliga regler för betesmark som dom dessutom ändrar då och då.  Vad dom kan hänga upp sig på är stubbar, kvarliggande ris, att det ska vara en "sammanhängande grässvål" m.m. I min betesmark ingår 1,5 ha gammalt hygge som jag inte har fått godkänt i en så kallad "fältkontroll" Men jag har aldrig pratat med dom, bara fått papper.

Birgit

  • Inlägg: 2897
Citera
För restaureringsbidrag gäller att man ska ha sökt dem för avverkningen börjar - så där är det nog kört. Men vanliga bidrag för betesmark borde du kunna få när du rensat undan på marken, området är instängslat och djuren betar där.
Kolla med Länsstyrelsen först, för marken är ju avverkad innan köp, så det har inte ni kunnat påverka. ska man söka restaureringsstöd ska det finnas tydliga tecken på att marken en gång varit betesmark eller slåtteräng. Visst kan det verka besvärligt, men blir man godkänd så ger det ju en del bidrag.
Absolut värt att fråga iaf ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser