Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta måste man klöva getter?  (läst 3727 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Hur ofta måste man klöva getter?
« skrivet: 28 mar-05 kl 14:10 »
Ungefär hur ofta måste man klöva getter?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-05 kl 20:11 »
Tjenare. Hoppas att du har kul me dina getter. Jag och min gube skaffade en skock på 11 för några dagar sedan. Den vi hade innan var lite ensamm sedan vi slaktade hennes kompis... (som vi åt i går, mmm....)
Jo man brukar "verka" klövarna på en get var annan till var fjärde månad, beroende på underlag. Är det hårt underlag de går på behöver man inte verka så ofta eftersom klövarna då slits ner med.
Vi brukar använda en bra sekatör till klövarna.

Lycka till med verkningen! ;)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-05 kl 20:15 »
tack!Ska verka dom i helgen! ;)

sen förstårr jag inte att ni kan äta era egna getter...jag har slutat äta lammkött för det är ju så ligt våra små getter...
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

gabbi

  • Inlägg: 31
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-05 kl 17:44 »
beror på hur de slits, våra getter är tre år och har hittils aldrig behövt verkas, men  de går fritt och sliter själv sina klövar jättefint!

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #4 skrivet: 05 jun-05 kl 22:10 »
ja våra kommer nog att slita sina klövar i sommar eftersom då är dom ju mest ute
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

 

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #5 skrivet: 05 jun-05 kl 22:32 »
Opps, behöver man vara bessevisser? (skojas lite)

Har ej verkat klövarna på mina getter.. Deras underlag är att de går fritt och gärna klättrar..

Häx

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-05 kl 21:24 »
Tja, våra går fritt och klättrar gärna (angoragetter) men behöver klövas ganska ofta i alla fall. Vi går igenom deras klövar vart 6 vecka, ibland behöver vi bara kanta till, och ibland klippa mer. Det varierar. Men, det är nog bra att ha en vana att gå igenom vid jämna mellanrum. En get med överväxta klövar är ingen vacker syn.... och det kan inte vara roligt att vara get i det läget.
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur ofta måste man klöva getter?
« Svar #7 skrivet: 18 aug-05 kl 13:06 »
Läste att om man saknar berg så går det bra att ställa stora cementrör på sidan för getterna att klättra (fila naglarna) med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser