Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läckage  (läst 1359 gånger)

Suresh

  • Gäst
Läckage
« skrivet: 19 aug-06 kl 17:16 »
Hur får man murar av lecablockvattentäta mot betongplatta?

Kan vatten gå genom 15 cm betong?

Kan vatten vandra genom fogar mellan block och golv så att det går in på ett ställe och rinner ut ett par meter bort?

På det sista törs jag nästan svara "ja" .

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Re:Läckage
« Svar #1 skrivet: 19 aug-06 kl 18:51 »
Tja det beror ju lite på hur det ser ut, men jag antar att skarven mellan muren och plattan ligger under markytan så föreslår jag att du slätputsar ytan med nåt lämpligt bruk, tjärar ytan och sedan sätter du en självhäftande gummiduk, heter svetsmembran på Platonspråk, som finns i halvmetersbredd. Därefter en dränering som ligger under bottenplattan med tegelrör eller perforerad dräneringsslang, markduk och singel återfyllnad och sedan är du värd en stor kall öl! ;)

Jag hade problem med att vattnet trängde igenom i källaren pga igensatt dränering, tegelrören hade nån hård beläggning som hade proppat igen dom totalt och då gjorde jag ovan plus en platonmattekopia och nu är källaren torr och fin igen.

Får bara vattnet stå mot betongen längre tider så tar den sig igenom för eller senare. Har du dessutom armeringsjärn nära ytan i den så kan dom få gravrost och spräcka betongen.

Däremot om det är ovan mark alltihopa och samtidigt skall se nåt ut för världen så har jag dålig erfarenhet av det.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser