Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get & får.?  (läst 1227 gånger)

Bia

  • Inlägg: 57
Get & får.?
« skrivet: 04 maj-09 kl 14:45 »
Är det ngn här som har getter ihop med får?
Sugen på 2 getter.. Eller bör jag låta bli?
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

ninna b

  • Gäst
SV: Get & får.?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 21:27 »
Vi har får och getter tillsammans. Vad funderar du på.....??

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
SV: Get & får.?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-09 kl 13:01 »
jag har också får och getter tillsammans,funkar bra :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get & får.?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-09 kl 08:13 »
Funkade bra hos mig också i femton år.  De flesta fåren var av nordisk kortsvansras, kanske de tunga importfåren (rumpefår, köttfår) kan ha svårt att hänga med när getterna skuttar omkring.  Men om Du är med i Visna-Maedi-programmet får Du inte, ty getternas motsvarighet smittar visserligen inte, men fåren skaffar sig antikroppar.

Fåren lär inte ska känna sig som får i en grupp mindre än 5 - 7 djur, och det måste vara får.  Getter är mera toleranta, accepterar lättare andra arter som flockmedlemmar.  Mycket svårare att stängsla än får.

På gamla fäbodbruk hade många en eller två getter för att få hem fåren.  Getterna kommer alltid hem på kvällen, och för det mesta följer fåren med.

Räkna med att bli fast om Du skaffar en get!  De är, liksom detta forum, klart beroendeframkallande!
« Senast ändrad: 23 maj-09 kl 08:15 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: Get & får.?
« Svar #4 skrivet: 01 jun-09 kl 00:42 »
Jag har min gutebagge ihop med två getter och en kastrerad bock.. Det verkar fungera bra men han vill gärna bestämma allt och kör runt med getterna en del..
Nu har han även börjat bete sig som en get.. klättrar på saker och senast igår stod han på vindskyddstaket och såg allmänt mallig ut  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get & får.?
« Svar #5 skrivet: 01 jun-09 kl 11:26 »
 ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser