Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna lyktor  (läst 4554 gånger)

Cecilia

  • Gäst
Egna lyktor
« skrivet: 05 dec-05 kl 11:20 »
Är det någon som har några tips på hur man kan lysa upp sin trädgård till jul så skulle jag vara ytterst tacksam. Några idéer?

Eulalia

  • Gäst
Re:Egna lyktor
« Svar #1 skrivet: 05 dec-05 kl 16:27 »
en grej som kräver lite pyssel men blir supersnyggt är gamla burkar,
 som du stansar hål på i vackra mönster (med hjälp av spik o hammare), sätter värmeljus i och hänger upp i träden eller markerar upp gångar med..

annars skulle jag göra såna där japanska lyktor i papp,  träramar med papp i vackra färger ...men de kanske blåser/regnar bort i det här blötvädret..

Malinska

  • Inlägg: 21
    • Skåne
Re:Egna lyktor
« Svar #2 skrivet: 11 dec-05 kl 13:40 »
Hej

Sparar små glasburkar, går bra att måla med vattenfast färg ståltråd i och mycket tjusigt.

Lycka till

M
Katter, kor, tjurar, häst, mula, man samt son och hela familjen samlad i Skåne.

Cecilia

  • Gäst
Re:Egna lyktor
« Svar #3 skrivet: 13 dec-05 kl 10:17 »
Hmm, bra projekt för en pysselkväll kanske  :).

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Egna lyktor
« Svar #4 skrivet: 16 jan-06 kl 23:10 »
om du en massa gamla rivjärn stående kan du använda som lyktskärmar, men stansa hål i konservburkar är lika snyggt och du får botten på köpet!

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Re:Egna lyktor
« Svar #5 skrivet: 21 jan-06 kl 22:44 »
Islykta

Jag brukar gøra islyktor genom att stælla ut en tiolitershink med vatten i kylan, och sedan ta in den en stund. Då isen slæpper från kanterna så tar jag ut hinken och knackar bort isen som ær ovanpå. Sedan ær det bara att stjælpa upp den och sætta in ett par ljusstumpar eller værmeljus. Det blir vackert och stæmningsfullt.

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Egna lyktor
« Svar #6 skrivet: 02 feb-06 kl 14:55 »
Om du tar ett runt vedträd (rätt så stort) borrar ett brett hål mitt i nästan ända till botten. Från sidan borrar  du ett mindre hål som möter det långa hålet.
I botten sätter du en ljusstump. När du tänt ljusstumpen kommer veden att brinna innefrån.

Ynja

  • Inlägg: 22
Re:Egna lyktor
« Svar #7 skrivet: 09 mar-06 kl 21:48 »
Man kan ta gamla diskade konservburkar och fylla med vatten. Ställa i frysen eller ute om det är minusgrader. Sedan lägger man burken t ex mellan två tunga böcker, så den inte glider iväg, och med en stor spik och hammare gör man flera hål i burken, kan bli riktigt prydliga mönster  :) gör ett hål på var sida högst upp vid kanten också så man kan sätta en bit ståltråd som handtag/hängare.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare (1 dolda)
Beuty, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser