Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  20 x 20 meter vall att odla!  (läst 2374 gånger)

Samuel Eketorp

  • Inlägg: 10
20 x 20 meter vall att odla!
« skrivet: 03 dec-08 kl 20:20 »
Hej alla!
Jag heter Samuel och är ny här på forumet. Har läst runt lite och det verkar finnas en hel del kunskap. Jag har tidigare odlat hemma i krukor med stor framgång men vill nu ta steget längre och odla lite mer matiga grönsaker.

Jag har fått låna en bit mark av en kollega som jag får disponera för dessa ändamål och för att optimera sommarens skörd så tänkte jag börja planera redan nu.
Förutsättningarna är:
- ca 20 x 20 meter i söderläge. Utsatt för vind och sol.
- vattentillgången är från en tank på 3 kubik på hjul, dock krävande att förflytta pga terräng.
- mycket vilt/får i området.

Läget tycker jag är riktigt bra, det ligger precis intill en skogskant med ena sidan ut mot åkerlandskap. Solen ligger på hela dagen och jag tänker mig att detta kan bli ett problem sommartid när det blir riktigt varmt. Jag funderar på om det kanske finns några buskar som verkligen trivs i stark sol som man kanske skulle kunna plantera för att skapa någorlunda skugga bakom dem att odla lite mer känsliga växter? Det finns mycket en i området så jag kanske skulle kunna plantera om några sådana för att dra nytta av sen vid rökning av kött?

Vattentillgången är ett problem. Jag tänker mig att 3 kubik vatten kanske inte räcker jättelångt under sommarmånaderna. Tanken är att installera ett bevattningssystem av samma typ som de använder nere i Afrika. En högt belägen tank och timer, sedan droppslang utmed fårorna. Hur mycket vatten går det åt på 40 kvadrat ca?

För att skydda mot vilt och får kommer jag sätta upp fårstängsel runt lotten. Kan det vara en idé att väva in något i detta för att få det att bli lite vindskyddande?

Jag planerar att odla allt ifrån potatis till fänkål till rosmarin. Tanken är att försöka utnyttja den här lilla plätten till max. Hur hade ni gjort givet de förutsättningar jag har? 

mvh/ Samuel

LILL-BONDEN

  • Gäst
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #1 skrivet: 03 dec-08 kl 21:49 »
glöm inte att gödsla,,  en gube sa till mig häromdan så här.. ta brunnenkogödsel den är bäst,spridutpå lotten gärna nu,, till våren..kör ner resterande gödsel med jordfräsen,,, odla ;)  simma lungt

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #2 skrivet: 04 dec-08 kl 06:46 »
Fårstängslet skall vara två på höjden för att skydda mot rådjur. Med störbönor och blomsterbönor runtom blir det vindskydd nog. Normalt går det bra att odla utan bevattning.

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #3 skrivet: 04 dec-08 kl 08:27 »
Täck marken mellan grödorna med allehanda grönt, löv, gräs, blast, barkflis så blir odlingarna inte så känsliga för torka. Kanske kan du odla grödor som klänger upp på nätet som både ger lite skugga, vindskydd, skörd och inte gillas av vilt?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Samuel Eketorp

  • Inlägg: 10
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #4 skrivet: 04 dec-08 kl 11:27 »
Perfekt idé att låta stängslet vävas in med en gröda. Men då är frågan vilken gröda som vi tycker om, som klarar stark sol, vind och som rådjur och älg inte uppskattar?
Finns det kanske någon böna som viltet inte gillar?

Bo, du måste skoja om att det normalt går bra att odla utan bevattning? En bra (dålig) sommarvecka kan ju torka ut dom starkaste växterna. Bra idé att lägga ut barkflis, det har jag god tillgång till. 

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #5 skrivet: 04 dec-08 kl 12:07 »
Där jag odlar är det blött på våren och jag har grävt ett par hål där jag skulle kunna ta vatten men det blir aldrig aktuellt. Jag är snabb att så och plantera innan jorden hunnit torka och sedan skyddar det torra ytskiktet fukten inunder.

Täcka jorden med hö ger ökad frostrisk.

Störvaxböna och störskärböna betas av rådjuren men de kommer inte åt att fördärva plantorna. Höga ärtor går att ha men bara om man bättrar med hönsnät annars drar de sönder plantorna och de käkar allt som sticker ut.

Blomsterböna växer snabbt och ger en enorm skörd som man inte vet vad man skall göra med. Kanske som fyllning i kuddar.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #6 skrivet: 15 dec-08 kl 16:01 »
Jordärtskockor har jag som vindskydd. De blir ca 2 m höga och blåser omkull ibland om man inte stöttar dem - du kanske kunde binda fast dem i stängslet? Solrosor fungerar likadant. Gråärter växer också så det knakar och smakar gott och åtminstone hos oss får de vara i fred för rådjur. Att plantera om enar kan nog vara lite knivigt, åtminstone misslyckas jag med smågranar. Men tar du riktigt små, så... Man kan räkna med att ett vindskydd skyddar 10 grr sin höjd, dvs är häcken 70 cm hög ger den vindskydd sju meter bort.

Jag har sandjord som torkar ut snabbt, men brukar ändå klara mig utan att vattna, förutom vid sommarsådd. Men skördarna blir större om jag vattnar.

Om du tänker odla under flera år rekommenderar jag en ordentligt växtföljd, minst fyraårig, där du byter plats på de ettåriga grödorna varje år. Själv har jag delat in mina grönsaker efter näringsbehov, vanligast är nog efter växtgrupp (för att minska sjukdomstrycket).

Prova lite olika saker första året och se vad som trivs. Det är mycket roligare och enklare att odla de växter som trivs naturligt på platsen än att behöva trixa med en massa speciallösningar (gödsling, vattning, skydd etc).

Lycka till!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

tinaw

  • Gäst
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 21:34 »
Bo, du måste skoja om att det normalt går bra att odla utan bevattning? En bra (dålig) sommarvecka kan ju torka ut dom starkaste växterna. Bra idé att lägga ut barkflis, det har jag god tillgång till. 

Fast vallen och hela naturen växer ju utan bevattning så att säga ;-)

Det går fint att odla utan bevattning så länge det inte blir många torrveckor på varandra. När man väl vattnar är det bättre att vattna mer sällan och rejält, så att rötterna inte frestas att söka sig uppåt och där torkar ut när man inte vattnar dem igen.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #8 skrivet: 22 dec-08 kl 05:49 »
Mina morötter blir starkast i smak där de har det torrast. Regniga somrar blir det större skörd och smaklösa morötter.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #9 skrivet: 22 dec-08 kl 11:09 »
Hej!
Gör några blötbäddar enligt Lennart Öhman. Det mest vattensparande odlingssättet. Använd blötbäddarna till de mest vattenkrävande växterna.
MVH
Jan Lindgren

tinaw

  • Gäst
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #10 skrivet: 22 dec-08 kl 21:19 »
Hej!
Gör några blötbäddar enligt Lennart Öhman. Det mest vattensparande odlingssättet. Använd blötbäddarna till de mest vattenkrävande växterna.
MVH
Jan Lindgren

Mycket bra förslag!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 20 x 20 meter vall att odla!
« Svar #11 skrivet: 25 dec-08 kl 16:02 »
3 kubik vatten på 400 kvadratmeter motsvarar väl 7,5 millimeter regn, så jag skulle inte satsa allt på särskilt fuktkrävande växter.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser