Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bil med luftkyld motor + separat kupévärmepanna  (läst 2905 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Bil med luftkyld motor + separat kupévärmepanna
« skrivet: 21 jun-10 kl 17:12 »
Jag råkade nyss bli ägare till en ZAZ-965A från 1966. Bilen saknar motor och originalets luftkylda 850-kubiks V4 är nog inte helt lätt att få tag på billigt utan känningar i öst. Å andra sidan har den saknade motorn blivit bilens räddning då den som längst var i trafik till 1973!
Således ett prima renoveringsobjekt.

Egentligen handlar inte tråden om just den bilen, men en udda teknisk lösning fick mig att fundera lite. Det är nämligen så att kylluften från ZAZ:arna blåser rakt ut under bakre nummerskylten trots att bilarna är skapade i ett land där man ofta behöver hålla värmen. Istället för att ta minsta hjälp av kylluften värms kupén helt och hållet med en separat bensineldad värmepanna.

VW-bubblorna försågs ibland med en sådan separat värmepanna, trots att de också hade värmeväxlare på avgassystemet som gav en hel del värme. Motorns kylluft användes mig veterligen inte till någon kupévärme.

I Fiat 500/126 värms kupén helt och hållet med motorns kylluft och det är kyllfläkten som ensam står för värmetransporten bakifrån fram till fötter och vindruta genom kalla plåtkanaler.

I Citroën GS från 70-talet (sannolikt också på 2CV) är det också motorns kylluft som står för kupévärmen, men här är det kortare väg från värmekällan till behovet.

Det jag vill komma fram till är frågan om varför inte värmen från en luftkyld motor skulle räcka utmärkt i nordiskt vinterklimat? Jag har ägt Cittra GS och frusit. Jag har genomlidit flera vintrar i Fiat 126 med termobyxor, kängor och isskrapan i min hand.

Det borde inte vara någon brist på spillvärme hos en luftkyld bilmotor, snarare är det väl svårigheten att leda värmen till rätt ställe tillräckligt effektivt. Fiatarna ger bra värme strax efter start men så snart motorns termostat öppnar luftspjället återstår bara en liten ljummen bris på vindrutan som andedräkten från en nyfödd kattunge ungefär.

Med en extra elfläkt och isolerade värmekanaler borde den luftkylda motorn kunna ge minst lika bra värme som den vattenkylda.
Då är det kanske ändå enklare och billigare att istället hiva in en bensineldad panna som heller inte stör motorns kylsystem.

Den stora frågan är då: Hur påverkas bilens totala bränsleförbrukning vintertid? För visst borde det vara så att även om värmepannan drar fem kW så är det förhållandevis lite bensin i förhållande till motorns törst? Sämst borde situationen bli i stadstrafik där man tillbringar förhållandevis lång tid i bilen i förhållande till de körda milen. Å andra sidan är ju motorns genomsnittliga förlustvärme också mindre då, men räcker den för uppvärmningen i en modern småbil borde den räcka hos en luftkyld motor.

I slutänden hoppas jag tråden ska leda till resonemang som hjälper mig att välja motor till min ZAZ om jag finner den bra nog att sätta i trafik. Av besiktningsskäl vore det mest praktiska en luftkyld Fiat 126-motor, men jag har ingen lust att addera två deciliter milen vintertid för att hålla värmen med bensinpannan.


« Senast ändrad: 21 jun-10 kl 22:04 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bil med luftkyld motor + separat kupévärmepanna
« Svar #1 skrivet: 21 jun-10 kl 23:05 »
Bensindrivna luftvärmande Eberspächer brukar dra ungefär 0,1 l bensin per timme och kW värmeeffekt. Typerna B2 och BN2 som man hittar i t ex gamla VW och Citroën GS ger 2 kW och drar följaktligen 0,2 l / timme.

Citroën GS/GSA har ganska bra värme så länge allt är i bra skick, alla värmeslangar hela, tätningsbrickorna i ändarna av värmekamrarna på plats osv. Tyvärr brukar det goda skicket bara vara till första gången främre avgasrören byts eller motorn måste lyftas ur av någon anledning. Och känsliga passagerare brukar ha synpunkter på oljedimman som uppstår i kupén när O-ringarna för oljereturrören från topparna blir dåliga så det droppar olja ner på avgasrören i värmekamrarna. 2CV har främre avgasrör och värmekammare ovanför boxermotorn, så där är det ingen risk för problem med oljeblandad varmluft.

Intressant med ZAZ (som även kallades Jalta)! Min morbror, som arbetade på bilprovningen i många år, gjorde typbesiktningen på ZAZ och passade på att utnämna den till världens sämsta bil. Den hade tydligen underlig geometri i framvagnen på något vis, så om man backade och svängde tvärt kunde styrningen dra iväg till ändläget istället för att vilja gå tillbaks mot rakt fram-läge som man väntar sig att den ska göra. Vid första typbesiktningsförsöket blev bilarna tydligen underkända för att generatorn (likström) inte laddade alls på tomgång, och detta i kombination med stort spänningsfall i elsystemet gjorde att halvljuset var för svagt vid tomgång. Det var inte så många ZAZ/Jalta som kom till Sverige, tydligen hade bilarna följt med som delbetalning vid någon slags affär mellan ett svenskt storföretag och Sovjet, och affären hade gott och väl gått ihop även bortsett från bilarna så det var inte så bråttom med att få dem sålda.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bil med luftkyld motor + separat kupévärmepanna
« Svar #2 skrivet: 22 jun-10 kl 17:16 »
Intressant insider-info om Jalta-registreringarna Torbjörn!
Skum styrgeometri avskräcker mig lika lite som att ha bensintanken i knät på passageraren.

Bilen är återfunnen i de gamla registren och bilprovningen har gett ett muntligt "ja" till ett motorbyte inför registreringsbesiktningen. Det blir sannolikt att skruva ihop spillrorna av 2½ Fiat 126-motorer till något som puttrar och får bilen att röra sig framåt. Alternativt blir det en Yamaha snöskotermotor från 70-talet!

Det där med kupévärmens extra bensinförbrukning känns ju inte så farligt! (i synnerhet inte om det slutar med att jag sätter i en tvåtaktare...)

Jag hoppas på en röd oktober i norra Vallentuna!  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bil med luftkyld motor + separat kupévärmepanna
« Svar #3 skrivet: 22 jun-10 kl 19:20 »
En f d kollega har ingift släkt i Estland, jag kan ju höra mig för om det kan gå att hitta en originalmotor där.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bil med luftkyld motor + separat kupévärmepanna
« Svar #4 skrivet: 01 jul-10 kl 12:38 »
Fin tanke Torbjörn, men jag tror ändå det kommer att kosta tusenlappar jag inte kan avvara. Mindre detaljer som baklykteglas och aluminiumsarg till strålkastaren kan däremot vara intressant att snoka efter sedan jag väl fått bilen i rullande skick.

Grundtanken är att fixa till bilen på bästa ryska vis, "man tager vad man kadaver sade nekrofilen", d.v.s. med minsta möjliga budget och främmande bildelar jag redan har i skrotlådan/-ladan. En fiatmotor har jag dessutom betydligt bättre chans att serva än en originalmotor.

Det där du (fortf. Torbjörn) skrev om märklig styrgeometri är jag beredd att tro på, för när man vrider ratten till ändlägena får det inre framhjulet en märklig vinkel som känns fel. Citroën 2CV har också en märklig vinkel (caster?) men där är det åt "rätt håll". På ZAZ:en ser det nästan lite trasigt ut och med det jag förstår om mekanik kan jag mycket väl tänka mig att det blir skumma krafter då man backar...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser