Bensindrivna luftvärmande Eberspächer brukar dra ungefär 0,1 l bensin per timme och kW värmeeffekt. Typerna B2 och BN2 som man hittar i t ex gamla VW och Citroën GS ger 2 kW och drar följaktligen 0,2 l / timme.
Citroën GS/GSA har ganska bra värme så länge allt är i bra skick, alla värmeslangar hela, tätningsbrickorna i ändarna av värmekamrarna på plats osv. Tyvärr brukar det goda skicket bara vara till första gången främre avgasrören byts eller motorn måste lyftas ur av någon anledning. Och känsliga passagerare brukar ha synpunkter på oljedimman som uppstår i kupén när O-ringarna för oljereturrören från topparna blir dåliga så det droppar olja ner på avgasrören i värmekamrarna. 2CV har främre avgasrör och värmekammare ovanför boxermotorn, så där är det ingen risk för problem med oljeblandad varmluft.
Intressant med ZAZ (som även kallades Jalta)! Min morbror, som arbetade på bilprovningen i många år, gjorde typbesiktningen på ZAZ och passade på att utnämna den till världens sämsta bil. Den hade tydligen underlig geometri i framvagnen på något vis, så om man backade och svängde tvärt kunde styrningen dra iväg till ändläget istället för att vilja gå tillbaks mot rakt fram-läge som man väntar sig att den ska göra. Vid första typbesiktningsförsöket blev bilarna tydligen underkända för att generatorn (likström) inte laddade alls på tomgång, och detta i kombination med stort spänningsfall i elsystemet gjorde att halvljuset var för svagt vid tomgång. Det var inte så många ZAZ/Jalta som kom till Sverige, tydligen hade bilarna följt med som delbetalning vid någon slags affär mellan ett svenskt storföretag och Sovjet, och affären hade gott och väl gått ihop även bortsett från bilarna så det var inte så bråttom med att få dem sålda.