Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla chlorella?  (läst 4331 gånger)

MickeNyfiken

  • Inlägg: 4
Odla chlorella?
« skrivet: 29 apr-09 kl 13:37 »
Tjena folkens!

Jag är nu nyfiken på hur man kan odla chlorella-alger på egen hand... typ i ett akvarium. Det är ju inte precis billigt att köpa chlorella i butiken och varför inte odla själv? Jag har precis satt igång med Kombucha och nu går resan vidare mot Chlorella (förhoppningsvis)....!

« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 13:38 av MickeNyfiken »
.... vad kan jag lära mig idag?

H-K

  • Gäst
SV: Odla chlorella?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 13:42 »
vad i hela hälsingland är chlorella?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Odla chlorella?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-09 kl 13:59 »
ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/011/i0424e/i0424e00.pdf är en länk till FAO. Handlar om Spirulina, men rotar du igenom www.fao.org och söker på Chlorella finns det omnämnt som mat till fiskar etc.


Edgar

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Odla chlorella?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-09 kl 16:43 »
Ta reda på vad algen kräver för salthalt och tempertaur, samt näring för att växa exponentiellt, så kan du nog lyckas bra. Det är alltid risk för att andra arter växer in, och för att få ren kultur gäller det att betingelserna är ganska noga utmätta.

http://urbanevolution.org/thinktank/viewtopic.php?f=6&t=99
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 16:47 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

MickeNyfiken

  • Inlägg: 4
SV: Odla chlorella?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-09 kl 15:34 »
Skytten... strålande link!! [Edgar tack för din link.. jag ska läsa genom dokumentet!]

Jag sökte om kring på google häromdagen och hittade en massa bla bla bla.... så tänkte jag att jag måste ju pröva alternativ.nu. Detta forum är totalt oslagbart. Tummen upp.

Om någon har fler linkar eller odlat lite själv så är jag mycket tacksam för mer info.
« Senast ändrad: 01 maj-09 kl 21:59 av MickeNyfiken »
.... vad kan jag lära mig idag?

MickeNyfiken

  • Inlägg: 4
SV: Odla chlorella?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-09 kl 15:47 »
vad i hela hälsingland är chlorella?

Chlorella är encelliga alger som råkar vara exceptionella solomvandlare. Chlorella som ett kosttillskott innehåller 45% protein, 5% fibrer, 10% vitaminer och mineraler, 20% kolhydrater och 20 % fett. Finns att köpa på hälsokosten. Extremt populär i Japan.

Lite sunt om man säger så... typ som dinkel/spelt.  ;)
.... vad kan jag lära mig idag?

malines

  • Gäst
SV: Odla chlorella?
« Svar #6 skrivet: 02 maj-09 kl 20:59 »
Nu har min sambo snöat in på algodling (av alla människor och alla intressen är detta en mycket otippad kombination), så förhoppningsvis kommer rapport innom kort.

Planerar att odla sommartid, utomhus.

 

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Odla chlorella?
« Svar #7 skrivet: 19 aug-19 kl 19:12 »
Nu har min sambo snöat in på algodling (av alla människor och alla intressen är detta en mycket otippad kombination), så förhoppningsvis kommer rapport innom kort.

Planerar att odla sommartid, utomhus.

Så här tio år efter, hur gick det?

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Odla chlorella?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-19 kl 20:19 »
Så här tio år efter, hur gick det?

Det skulle jag också väldigt gärna vilja veta!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser