Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angripen kål  (läst 11025 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Angripen kål
« skrivet: 21 jun-13 kl 00:27 »
Nybörjare som man är på lite mer avancerad odling så har jag några funderingar...

Mina kålplantor är angripna av någon liten grön larv som äter upp bladen. Plantorna är ganska stora, ca 15 cm höga nu, och jag missade den där detaljen om att de skulle täckas med fiberduk. Jag planterade bara ut dem med resten av mina plantor i det halmtäckta grönsakslandet. Angriparna har gett sig på alla kålplantor (vitkål, grönkål, blomkål, broccoli) och det verkligen kryllar av dem, även på en del ogräs. Vad kan det vara för något och finns det något sätt att bli av med dem och rädda plantorna? Finns det någon risk att de går på resten av odlingen också. Huvudsalladen och rotsellerin som är planterad bredvid är orörda av larverna än så länge...


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Angripen kål
« Svar #2 skrivet: 21 jun-13 kl 19:43 »
Har samma problem, en liten grön larv som äter på kålen.
Kålmal heter den visst. Fick se att den hade ätit på mina palmkålplantor när jag skulle sätta ut dom i landet. Tog bort och dödade alla larver, men efter en vecka var det likadant igen. Blev arg och sprayade på med hårspray. >:D
 Det verkar ha hjälpt, och plantorna har återhämtat sej. Tänkte att det är ju så lång tid innan man skall skörda, så sprayen hinner väl gå bort. Fast ingenting jag egentligen vill rekommendera. Men det borde finnas något annat riktigt beskt och äckligt och ogiftigt som man kunde spraya på.
Kan tillägga att jag hade fiberduk på men det hjälpte inte.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Angripen kål
« Svar #3 skrivet: 21 jun-13 kl 21:48 »
Turex!

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Angripen kål
« Svar #4 skrivet: 21 jun-13 kl 21:49 »
Finns på plantagen/blomsterlandet osv. Sen täcker du med nät. Nätgardin från ikea går bra.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Angripen kål
« Svar #5 skrivet: 22 jun-13 kl 09:50 »
Ok. Bra att turex finns på plantagen odyl. Vad kostar det i dem affärerna? Jag beställde från nyttodjur.se, 189Kr för 35g.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Angripen kål
« Svar #6 skrivet: 22 jun-13 kl 10:34 »
199 tror jag

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Angripen kål
« Svar #7 skrivet: 22 jun-13 kl 23:41 »
Tack för alla svar! Lutar åt att det kan vara rovfjäril. Larverna är mest lika dem. Blir till att inköpa turex om det kan hjälpa. Kanske är det för sent. Inte mycket kvar av kålplantornas blad nu.  :(

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Angripen kål
« Svar #8 skrivet: 22 jun-13 kl 23:55 »
Jag tänker prova också.
Undrade just idag varför grönkålsplantorna som jag köpt av trädgårdsmästaren inte var angripna när alla andra kålväxter är det. Vet att han odlar ekologiskt, så turex är nog förklaringen.
Tack för tipset. 

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Angripen kål
« Svar #9 skrivet: 27 jun-13 kl 17:49 »
Kapar tråden och frågar om nån vet hur angrepp av kålfluga ser ut i ett tidigt stadium, och vad man kan göra åt det i så fall?

Jag har nämligen sett en pytteliten fluga innanför nätet till kålbädden. Har sytt igen ett hål nu, och ska ut och pudra aska runt plantorna...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Angripen kål
« Svar #10 skrivet: 27 jun-13 kl 18:15 »
"Kålflugornas utseende påminner mycket om den vanliga husflugans. Lilla kålflugan är 5-7 mm lång, medan den stora kålflugan blir 6-8 mm."

Läs mer på
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT022/FVT022.HTM

Sök mer på
http://www.vaxteko.nu/

Sök på Google så hittar du även foton av kålfluga.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Angripen kål
« Svar #11 skrivet: 27 jun-13 kl 18:34 »
"Kålflugornas utseende påminner mycket om den vanliga husflugans. Lilla kålflugan är 5-7 mm lång, medan den stora kålflugan blir 6-8 mm."

Läs mer på
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT022/FVT022.HTM

Sök mer på
http://www.vaxteko.nu/

Sök på Google så hittar du även foton av kålfluga.


Jag har googlar, och redan läst de länkar du postade. Menade mer hur skadorna ser ut, och kanske framför allt hur man upptäcker och åtgärdar det... Hittade nån enstaka bild på larver, men utan något direkt referensobjekt med i bilden var det svårt att få riktigt grepp om hur de ser ut... Tycker mig minnas att jag läst här på alternativ att aska ska vara bra. Minns tyvärr inte mot vilket skadedjur...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Angripen kål
« Svar #12 skrivet: 27 jun-13 kl 18:47 »
Brukar aldrig se nåt innan kålfjärilslarverna är ett faktum, speciellt på krassen som brukar vara full av larver, man får hålla utkik under bladen. Efter att min fiberduk ramlade ner över kålen har de varit utan täckning, ett antal veckor sen - samodlar den med ringblommor och än så länge är det lugnt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Angripen kål
« Svar #13 skrivet: 27 jun-13 kl 19:14 »
Jag har googlar, och redan läst de länkar du postade. Menade mer hur skadorna ser ut, och kanske framför allt hur man upptäcker och åtgärdar det... Hittade nån enstaka bild på larver, men utan något direkt referensobjekt med i bilden var det svårt att få riktigt grepp om hur de ser ut... Tycker mig minnas att jag läst här på alternativ att aska ska vara bra. Minns tyvärr inte mot vilket skadedjur...


Jag har aldrig haft några problem med just kålfluga och oroar mig därför inte.

Du får söka noggrannare:

"De vita, långsmala äggen är ca en mm långa. De läggs i grupper i jorden invid eller på själva rothalsarna. De kläcks efter en vecka och larverna börjar äta på värdväxtens rötter. Efterhand som finare rötter ätits av, brukar larverna ge sig in i rothalsen (huvudkål) eller i den uppsvällda rotdelen (kålrot, rädisa m.fl.). "
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT022/FVT022.HTM

Slutsats: skador (larvgnag) ser du på rötter och rothalsar.

"Kraftiga angrepp kan medföra att hela rotsystemet förstörs, så att plantorna vissnar och dör. Stora plantor av t.ex. vitkål eller blomkål kan dock tåla en del angrepp på rötterna, utan att skörden påverkas nämnvärt. I kålrötter och rädisor, där det är rötterna som skördas, kan emellertid även små angrepp göra stor skada."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_tradgard/FTG95-15/FTG95-15.HTM

"Kålfluga lägger ägg runt plantorna som får vita maskar på rötterna. Strö aska på jorden runt de nysatta plantorna. Vattna redan angripna med lökvatten."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/biodyn_foren/kultura/KBT98-3/KBT98-3D.HTM

" Marktäckning som växtskyddsåtgärd mot morotsfluga och kålfluga kan fungera på olika sätt:
    Miljön runt värdväxten förändras så att naturliga fiender som kortvingar och jordlöpare gynnas.Dessa insekter kan äta ägg och larver av kål-och morotsflugan.
    Insekterna kan få svårare att finna värdväxten, genom att kontrasten mellan bar mark och värdväxten minskar eller genom att marktäckning utsöndrar starka dofter som försvårar orienteringen mot värdväxten.
    Äggläggningen kan försvåras för insekter som morotsflugan och kålflugan som lägger sina ägg på eller i jorden runt värdväxtens rothals.
    Etableringen av växten och rotutvecklingen gynnas (främst kålplantor), vilket kan innebära att plantorna står emot ett angrepp bättre. "
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forsoksresul_fritidsodl/FFF01/FFF01D.HTM

"Effekten på kålflugor (Delia floralis och D. radicum) av marktäckning med gräsklipp i blomkål, undersöktes i fältförsök. Marktäckningen påverkade inte kålflugornas äggläggning, medförde ökad predation på äggen, reducerade parasiteringen på kålflugepuparierna av kortvingen Aleochara bilineata, reducerade andelen plantor som vissnade p. g. a. kålflugeangrepp och medförde högre säljbar skörd."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/svenska_vaxtsk_konf/SVT1995/SVT1995L.HTM

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Angripen kål
« Svar #14 skrivet: 27 jun-13 kl 21:02 »
Jag har aldrig haft några problem med just kålfluga och oroar mig därför inte.

Du får söka noggrannare:

"De vita, långsmala äggen är ca en mm långa. De läggs i grupper i jorden invid eller på själva rothalsarna. De kläcks efter en vecka och larverna börjar äta på värdväxtens rötter. Efterhand som finare rötter ätits av, brukar larverna ge sig in i rothalsen (huvudkål) eller i den uppsvällda rotdelen (kålrot, rädisa m.fl.). "
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT022/FVT022.HTM

Slutsats: skador (larvgnag) ser du på rötter och rothalsar.

"Kraftiga angrepp kan medföra att hela rotsystemet förstörs, så att plantorna vissnar och dör. Stora plantor av t.ex. vitkål eller blomkål kan dock tåla en del angrepp på rötterna, utan att skörden påverkas nämnvärt. I kålrötter och rädisor, där det är rötterna som skördas, kan emellertid även små angrepp göra stor skada."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_tradgard/FTG95-15/FTG95-15.HTM

"Kålfluga lägger ägg runt plantorna som får vita maskar på rötterna. Strö aska på jorden runt de nysatta plantorna. Vattna redan angripna med lökvatten."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/biodyn_foren/kultura/KBT98-3/KBT98-3D.HTM

" Marktäckning som växtskyddsåtgärd mot morotsfluga och kålfluga kan fungera på olika sätt:
    Miljön runt värdväxten förändras så att naturliga fiender som kortvingar och jordlöpare gynnas.Dessa insekter kan äta ägg och larver av kål-och morotsflugan.
    Insekterna kan få svårare att finna värdväxten, genom att kontrasten mellan bar mark och värdväxten minskar eller genom att marktäckning utsöndrar starka dofter som försvårar orienteringen mot värdväxten.
    Äggläggningen kan försvåras för insekter som morotsflugan och kålflugan som lägger sina ägg på eller i jorden runt värdväxtens rothals.
    Etableringen av växten och rotutvecklingen gynnas (främst kålplantor), vilket kan innebära att plantorna står emot ett angrepp bättre. "
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forsoksresul_fritidsodl/FFF01/FFF01D.HTM

"Effekten på kålflugor (Delia floralis och D. radicum) av marktäckning med gräsklipp i blomkål, undersöktes i fältförsök. Marktäckningen påverkade inte kålflugornas äggläggning, medförde ökad predation på äggen, reducerade parasiteringen på kålflugepuparierna av kortvingen Aleochara bilineata, reducerade andelen plantor som vissnade p. g. a. kålflugeangrepp och medförde högre säljbar skörd."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/svenska_vaxtsk_konf/SVT1995/SVT1995L.HTM


Som sagt har jag redan läst det, och tyckte inte jag blev så mycket klokare av det... Därför frågar jag efter folks erfarenheter!  ;)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Angripen kål
« Svar #15 skrivet: 27 jun-13 kl 21:44 »
Som sagt har jag redan läst det, och tyckte inte jag blev så mycket klokare av det... Därför frågar jag efter folks erfarenheter!  ;)

OK då vet jag din inställning, din förmåga att lyssna, läsa och ta till dig råd, och slipper svara på dina frågor i fortsättningen.

 

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Angripen kål
« Svar #16 skrivet: 27 jun-13 kl 22:24 »
OK då vet jag din inställning, din förmåga att lyssna, läsa och ta till dig råd, och slipper svara på dina frågor i fortsättningen.

Eller kanske läsa frågan lite bättre?!

Det var finfina länkar, inte frågan om det. Men de ger mig inte grepp om hur jag märker av ett eventuellt angrepp innan det är för sent. Därför frågar jag efter folks erfarenheter!.

Jag har inga angrepp ännu, men har upptäckt ett hål i nätet som sitter över kålen, och några små små flugor, som skulle kunna vara (ja, jag har bildgooglat, men att artbestämma en fluga jag sett utomhus efter lite bilder på nätet ger jag mig inte på)kålflugor, innanför. Det är alltså möjligt att det blir ett angrepp, och om det skulle hända tycker jag att det är vettigt att ha lite koll innan. Därför läser jag på, och frågar efter erfarenheter. Fakta i en text är bra, så jag uppskattar informativa länkar som de du gav, även om jag i detta fallet redan hittat dem själv. Men att höra om folks erfarenheter kan ge mer perspektiv. Du skrev att du själv inte haft problem med kålflugan, då är det alltså din erfarenhet. Att då upprepa information jag sa att jag redan läst ger inte något nytt. Jag är som sagt tacksam för länkarna första gången, men betackar mig för spydigheter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Angripen kål
« Svar #17 skrivet: 27 jun-13 kl 22:36 »
OK då vet jag din inställning, din förmåga att lyssna, läsa och ta till dig råd, och slipper svara på dina frågor i fortsättningen.

nu är du äckligt nära personangreppsgränsen.
Ditt svar visar mer om dina kunskaper och förmågan att förmedla eventuella kunskaper.  ::)
Och ja. jag anmäler detta inlägget då det är OT  ;D
Precis som ditt!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Angripen kål
« Svar #18 skrivet: 27 jun-13 kl 23:22 »
Du skrev:

Jag har googlar, och redan läst de länkar du postade. Menade mer hur skadorna ser ut, och kanske framför allt hur man upptäcker och åtgärdar det...

Och då lyfte jag fram diverse citat som enligt min mening kommer en skaplig bit på vägen att besvara detta. (Se ovan.)

Som sagt har jag redan läst det, och tyckte inte jag blev så mycket klokare av det... Därför frågar jag efter folks erfarenheter!  ;)

Men det var tydligen slöseri med tid då du tydligen bara kan ta till dig erfarenheter från forummedlemmar. Och då drog jag nyss formulerad slutsats.

Eller kanske läsa frågan lite bättre?!

Det var finfina länkar, inte frågan om det. Men de ger mig inte grepp om hur jag märker av ett eventuellt angrepp innan det är för sent. Därför frågar jag efter folks erfarenheter!.

Se ovan. Jag har ju besvarat dina frågor. Sen om du inte finner svaret helt nöjaktigt - vad kan du kräva?

Citera
Jag har inga angrepp ännu, men har upptäckt ett hål i nätet som sitter över kålen, och några små små flugor, som skulle kunna vara (ja, jag har bildgooglat, men att artbestämma en fluga jag sett utomhus efter lite bilder på nätet ger jag mig inte på)kålflugor, innanför. Det är alltså möjligt att det blir ett angrepp, och om det skulle hända tycker jag att det är vettigt att ha lite koll innan. Därför läser jag på, och frågar efter erfarenheter. Fakta i en text är bra, så jag uppskattar informativa länkar som de du gav, även om jag i detta fallet redan hittat dem själv. Men att höra om folks erfarenheter kan ge mer perspektiv. Du skrev att du själv inte haft problem med kålflugan, då är det alltså din erfarenhet. Att då upprepa information jag sa att jag redan läst ger inte något nytt. Jag är som sagt tacksam för länkarna första gången, men betackar mig för spydigheter.

På grundval av att du tycker dig se vissa minimala tecken på ett angrepp (dock inga vedertagna sådana, se mina citat) tycker du tydligen att det är befogat att avkräva forumet råd. Du får väl vara nöjd med det du får, tycker jag. Jag tycker faktiskt det var du som var spydig.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Angripen kål
« Svar #19 skrivet: 27 jun-13 kl 23:39 »
Snälla rara. Jag har inga angrepp. Jag har inte nånstans skrivit att jag tycker mig se minimala tecken på angrepp. Jag frågade hur man ser tidiga tecken på angrepp, om det nu är möjligt att se tidiga tecken. Och om det i det läget finns nåt att göra.

Länkarna var bra, men jag har redan läst dem, och skrev uttryckligen att jag frågar efter erfarenheter. Du skriver att du inte har problem med kålfluga. Det är ju trevligt för dig. Hade du då kort beskrivit hur du odlar din kål, och att du inte uppfattar att just kålflugan är nåt stort problem när du gör just så, så hade du gett mig just den informationen jag inte kan läsa i länkarna. Istället lägger du upp samma länkar igen, och antyder något om min läsförmåga???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser