Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var i Sverige finns mindre "ö-mentalitet", dvs nykomlingar välkomnas?  (läst 8044 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Den där infon på Hitta stämmer inte för fem öre.
Kollade där mina hus är och där kör folk helst Volvo, Volkswagen och Saab.
På riktigt finns det bara en person skriven i den byn som kör bil och det har varit en Audi i flera år.

Snittbelåningen var drygt 700 000 kr
Dyraste huset som sålts senaste 10 åren är runt 80 000 på riktigt



Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Den där infon på Hitta stämmer inte för fem öre.
Kollade där mina hus är och där kör folk helst Volvo, Volkswagen och Saab.
På riktigt finns det bara en person skriven i den byn som kör bil och det har varit en Audi i flera år.

Snittbelåningen var drygt 700 000 kr
Dyraste huset som sålts senaste 10 åren är runt 80 000 på riktigt

Samma sak hos oss. Dyraste huset i byn köpte jag för 1,2 miljoner. Ändå är snittbelåningen 1,5 miljoner.
Vilket skulle innebära att hela byn är ett fall för Lyxfällan. Vilket knappas kan stämma då minst två av hushållen är mångmiljonärer.

Skulle kunna vara så att några har belånat sina aktier för att köpa mera aktier och på så sätt få det att se ut som det är högt belånat.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Så kanske stämmer Hitta.se undersökning men om man har tänkt sig att flytta hit och sitta och grilla med grannarna under tiden man pratar bilar, jakt och motorsport. Då blir man nog rätt besviken. Enda ämnet som jag brinner för är pengar och ekonomi vilket man knappas kan utlösa  i den undersökningen.

Det var väl inte det hitta hävdade heller? Att det var motorbaserade fikarep på agendan?
Själv är jag lite undrande till vad infon alls används till, mer än "se vad vi vet om er, läste ni verkligen det finstilta på facebooks avtal"..
Baserar någon sitt bostadsval på den infon?

Men har man jakt och motor som intresse kanske man vill ha likasinnade i närheten, om inte annat så ökar toleransen för jakthundsljud och mullrande sommarkvällar?

Har själv undrat över snittbelåningen som jag också tycker är misstänkt hög i vissa områden.
Funderat på om bönders lån eller enskilda firmor kan räknas in?
En bonde med lite maskiner kan ju lätt ha ett knippe miljoner i lån och då dra upp snittet.


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
men snittbelåning är ju inte samma samma som snitt bostadslån.

mer info:
https://www.hitta.se/livsstil

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
men snittbelåning är ju inte samma samma som snitt bostadslån.

mer info:
https://www.hitta.se/livsstil

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Känns ändå lite osannolikt med sådana lån, då de fyra pensionärerna bor i ärvda föräldrahem och resten skryter med att de köpt husen kontant och inte har några skulder.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
om man läser texten som kommer om man klickar på länken jag postade:

"OBS!

Ingen information som visas i livsstilskartanär individinformation utan bygger på statistiska schablonfördelningar på geografiska områden om 100x100 meter eller mer. Viktigt att tänka på är att dessa områden inte alltid sammanfaller med den illustrerande cirkeln i kartan, utan hämtar data från närmsta beräkningsyta. Av integritetsskäl visas ej beräkningsytan på kartan. För att säkerställa att tjänsten inte röjer personuppgifter tillämpas dessutom fördelningen från en grövre geografisk nivå om för få individer bor i ett enskilt område."


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Den där infon på Hitta stämmer inte för fem öre.

Det vet du inte. Varför du inte vet det är för att du inte vet vilket geografiskt urval som Hitta gjort..
Det är helt osannolikt att den visar data om fyra hushåll, det hade varit på tok för integritetskränkade.

Betydligt mer sannolikt är det att den visar statistik för ett större område. Om det är tillräckligt glest befolkat kanske den utvidgar området ännu mer för att inte ge användare möjlighet att dra slutsatser om enstaka hushåll. Det kan vara på postnummer-, kommun- eller länsbasis man gör urvalet av uppgifterna på, eller andra kriterier som vi inte känner till.

Redigerat: Pucktvåa. @Landet hittade visst urvalskriterierna och de var väl ungefär exakt som jag trodde att de var.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Det vet du inte. Varför du inte vet det är för att du inte vet vilket geografiskt urval som Hitta gjort..
Det är helt osannolikt att den visar data om fyra hushåll, det hade varit på tok för integritetskränkade.

Betydligt mer sannolikt är det att den visar statistik för ett större område. Om det är tillräckligt glest befolkat kanske den utvidgar området ännu mer för att inte ge användare möjlighet att dra slutsatser om enstaka hushåll. Det kan vara på postnummer-, kommun- eller länsbasis man gör urvalet av uppgifterna på, eller andra kriterier som vi inte känner till.

Redigerat: Pucktvåa. @Landet hittade visst urvalskriterierna och de var väl ungefär exakt som jag trodde att de var.

Då blir det ännu konstigare.
Om man kollar på en by/mindre samhälle och så blandas det in områden flera mil därifrån, då blir det verkligen missvisande.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland

Det är helt osannolikt att den visar data om fyra hushåll, det hade varit på tok för integritetskränkade.


Jag sökte på namn en gång förra året och då kom det upp data om vad folk som hette så tjänade. Det konstiga var att killen hade ett så udda namn att han var ensam i Sverige om det. Försökte hitta den funktionen nu, men den verkar vara borttagen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ja, det finns folk till allt, ibland är det svårt att hålla masken. Jag fick frågan av en granne för rätt länge sedan på förra orten jag bodde på om han kunde få låna min motorsåg. Jag frågade om hans inte startade, och om han ville jag skulle kolla den. - Nej, min fungerar, men jag behöver såga bort en stubbe.  ??? ::) >:(
Nå fick han låna den? ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
Inte då. Men jag avstod från att försöka få honom att förstå hur dum han var, för det hade han inte begripit.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Nä, hä lön sej int å förklar för den som int begrip!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Palle500

  • Inlägg: 116
Dummast var nog du :-)
Om du lånat ut den och sen krävt ny kedja och svärd så hade du tjänat på affären och grannen hade lärt sig hur dum han var.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
Tror inte det, att få den grannen att ersätta skadorna hade kostat mer än det smakat. Vissa skall man helst inte beblanda sig med.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser