Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge är en get dräktig?  (läst 13689 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-07 kl 02:16 »
Vilken jättefin sida Du hittat, Mmmm!  Jag tyckte det såg väldigt vederhäftigt ut.  Vad jag inte begriper är att den där getrackaren inte har klämt ur sig ätteläggarna än, så många tecken som hon gett ifråg sig!  Släppt bäckenband och skickat ner killingarna i buken, var det så?  Nå, att försöka känna killingarna brukar gå bra, om man bara håller i minnet att de finns nedanför alla magarna.  Palpera alltså nerifrån, och leta efter hårda bitar som sticker ut.  Man brukar kunna känna dem så tidigt som efter halva tiden.  Du får försöka lyfta upp buken, så att Du kan känna ordentligt.  Om geten är bara hyfsat tam så ska det inte vara svårt.  (Ha, ha, allt är som bekant lätt när man kan...)

För inte är hon väl skendräktig?  Detta har jag bara läst om, inte sett.  De ska i så fall "föda" en massa vatten.  Stod det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #21 skrivet: 31 maj-07 kl 21:32 »
jaha då hade jag visst tur, min Frida hade fått en killing och nästa var halvvägs ute när jag kom, och tur det för jag vart tvungen hjälpa till att få ut den och inte slickade hon bort hinnan över nosen men när jag gjort det och lagt den frmför näsan på henne fixade hon resten( ja jag slickade inte) allt gick iallafall bra till slut.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #22 skrivet: 01 jun-07 kl 11:43 »
Jag har heller aldrig fått se en getfödsel. Fåren lyckades jag pricka in var enda gång.
Konstigt, för mig var mönstret det motsatta.  Inte hundra procent, men de flesta getterna ville ha sällskap, medan tackorna föredrog anskildhet.  Det måste ju den bestämma som ska göra jobbet!

Men när den geten som annars alltid ville vara i fred en gång ville ha sällskap, då begrep jag att något var fel.  Det visade sig vara baklänges med ena hasen vikt, men oerfaren om jag var då försökte jag hämta hjälp, och när denna (i form av min far) anlände, hade hon klämt fram honom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser