Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering i trossbotten  (läst 985 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Isolering i trossbotten
« skrivet: 17 mar-18 kl 14:50 »
Hejsan!

Funderade på en sak, jag vet ju att det rekommenderas cellulosaisolering i timmerhus om det ska isoleras något just för att det kan behålla och avge ev fukt precis som tex en timmervägg. Men hur är det i golv egentligen? Tänker om man tex bygger ett nytt bjälklag av reglar, är då golvet också lika beroende av just  cellulosaisolering eller blir det då som vilket golv som helst som är byggt på torpargrund eller krypgrund?
Nyfikenheten kom efter att ha snubblat över denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-trossbotten-vilken-isolering.303790/
där det inte verkar vara så noga då det just är ett "nytt" golv? Är det för att man räknar med att fukten inte ska vandra nedåt i golvet eller vad?
Tänker nu inte i första hand på vad som är miljövänligast, utan bara vad som funkar och inte så att säga, Nyfiken som man är :D

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Isolering i trossbotten
« Svar #1 skrivet: 17 mar-18 kl 18:01 »
Jag har inte så stor erfarenhet själv, men vet folk som har använt lekakulor i tross mot torpargrund och platta.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekont22, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser