Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräs, vall, hö frågor!!  (läst 4173 gånger)

Ehlana82

  • Inlägg: 2
Gräs, vall, hö frågor!!
« skrivet: 03 okt-16 kl 11:21 »
Behöver hjälp med en hel del frågor. Jag visste inte vart jag skulle lägga frågan...

Fråga 1. Om jag köper ett hus med en väldigt stor gräsmatta (hag-storlek) räcker det gräset för att föda häst/ko? Eller är gräsmatte-gräs fel sorts gräs? Vilket är i såfall rätt sorts gräs?

Fråga 2. Vad är vall? Är det särskilt gräs man odlat på en åker som ska bli mat?

Fråga 3. Jag har läst att man inte ska släppa ut hästar på för "kraftigt" gräs. Hur vet man om det är för kraftigt? Kan man släppa ut kor på detta gräs utan problem? Vad är i såfall skillnaden på en häst o en ko?

Fråga 4. Om man har en tillräckligt stor hage med rätt sorts gräs (vad det nu är) varför räcker det inte med det? Jag hör ju bekanta som matar sina hästar med hö i minst morgon och kväll.

Fråga 5. Vad är det för skillnad på hö, hösilage och ensilage? Kan både kor och hästar äta detta? Eller är det olika vad man ger beroende på djurslag?

Fråga 6. Om man bärgat odlat hö, kan man släppa dit djuren så de får äta upp resterna? Eller skiljer man alltid på djurhagar och åkrar? (Förutom att en åker såklart saknar stenar och annat skit under jordytan som skulle försvåra för plöjning osv)

Fråga 7. Vad är hö egentligen?

En del av alla frågor...
Önskar att någon kunde kasta lite ljus över mina alla funderingar  :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Gräs, vall, hö frågor!!
« Svar #1 skrivet: 03 okt-16 kl 11:27 »
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hö

Börja gärna med att söka och lite självstudier...så ska du se att en del klarnar...

Sen gällande djuren så blir det lite rörigare då alla vill ha lite olika beroende på vad dom har för hage och vilken årstid det gäller....och kanske ras.
« Senast ändrad: 03 okt-16 kl 12:06 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Gräs, vall, hö frågor!!
« Svar #2 skrivet: 03 okt-16 kl 13:38 »
Behöver hjälp med en hel del frågor. Jag visste inte vart jag skulle lägga frågan...

Fråga 1. Om jag köper ett hus med en väldigt stor gräsmatta (hag-storlek) räcker det gräset för att föda häst/ko? Eller är gräsmatte-gräs fel sorts gräs? Vilket är i såfall rätt sorts gräs?

Fråga 2. Vad är vall? Är det särskilt gräs man odlat på en åker som ska bli mat?

Fråga 3. Jag har läst att man inte ska släppa ut hästar på för "kraftigt" gräs. Hur vet man om det är för kraftigt? Kan man släppa ut kor på detta gräs utan problem? Vad är i såfall skillnaden på en häst o en ko?

Fråga 4. Om man har en tillräckligt stor hage med rätt sorts gräs (vad det nu är) varför räcker det inte med det? Jag hör ju bekanta som matar sina hästar med hö i minst morgon och kväll.

Fråga 5. Vad är det för skillnad på hö, hösilage och ensilage? Kan både kor och hästar äta detta? Eller är det olika vad man ger beroende på djurslag?

Fråga 6. Om man bärgat odlat hö, kan man släppa dit djuren så de får äta upp resterna? Eller skiljer man alltid på djurhagar och åkrar? (Förutom att en åker såklart saknar stenar och annat skit under jordytan som skulle försvåra för plöjning osv)

Fråga 7. Vad är hö egentligen?

En del av alla frågor...
Önskar att någon kunde kasta lite ljus över mina alla funderingar  :)

1) gräsmattegräs är fel gräs. Gräsmattegräset är för kort och fint och det ger sjuka hästar. Det är olika sorter. Men låter m,an gräsmattan få växa sig lång och låter andra gräs blanda sig med gräsmattegräset kan man få en hage som är ok. En häst eller ko behöver ca 1 hektar (10000m2) per sommar för att klara sig på bara betet.

2) vall är en åker med gräs på.

3)kraftigt gräs kan var mycket klöver eller väldigt kort och fint gräs, det ger magsjuka och i värsta fall fång. Kor kan få trumsjuka.
Skillnaden på en ko och en häst är matsmältningen . Kon har flera magar och där vomen innehåller stora mängder bakterier som bryter ner maten som sedan kon kan ta tillvara, medans hästen som oss människor bara har en mage och en väldigt liten i jämförelse med kons magar.

4)Hästarna kan ha känsliga magar som behöver mer växttråd att jobba med dvs grövre hö eller halm. Eller så finns det inte nog med näring eller ytan är för liten.

5)hö är så torrt att det går att lagra som det är. Hösilage är nästan hö men inte riktigt så torrt att det går att lagra utan behöver en konservering lufttätt för att inte mögla eller ruttna. Ensilage är väldigt hög vattenhalt mer som gräset ute. Vissa hästar äter gärna ensilage men inte alla, hösilage brukar funka bra till hästar också.

6) nyslagen åker brukar var så kort att det inte går att släppa direkt men efter en eller två veckor brukar det ha kommit upp nytt gräs som det går att släppa hästarna på. Och hur man utnyttjar sina åkrar eller beten beror på vem man är och hur mycket mark man har.
Men som regel släpper man aldrig djuren på en vall som är nysådd då risken är att hästarna eller korna trampar sönder den innan gräset har fått rota sig riktigt.

7) Hö är torkade växter som kan lagras torrt utan att det blir dåligt kan vara gräs klöver eller lucern eller andra slag av växter bara det är torrt

Ehlana82

  • Inlägg: 2
SV: Gräs, vall, hö frågor!!
« Svar #3 skrivet: 05 okt-16 kl 08:41 »
Tusen tack!!!! ❤️❤️❤️

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Gräs, vall, hö frågor!!
« Svar #4 skrivet: 05 okt-16 kl 11:08 »
Hästar och kor på gräsmattan blir nog inte så bra...

Men, kaniner i betesburar funkar utmärkt på gräsmattan över sommarhalvåret. Komplettera med diverse ogräs, gräs och sly/grenar.

Flyttas minst en gång om dagen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser