Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rutin för vaxförnyelse i yngelrum  (läst 1960 gånger)

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
Rutin för vaxförnyelse i yngelrum
« skrivet: 14 feb-20 kl 19:22 »
Hej!

Jag är nyfiken på att höra er rutin för vaxförnyelse i yngelrum, mest för att jag tycker min egen har vissa brister.

Jag använder LN som ramformat och i stora drag går min rutin ut på följande:

Under juni och början av juli står samhällena på fyra lådor, två som yngelrum och två som skattlådor. En av skattlådorna brukar skattas i juli och i samband med det byter jag plats på yngellådorna (den som är underst innan skiftet har äldst ramar) och ser till att spärra drottningen på den undre. Samhället har nu en yngellåda och två skattlådor  där den ena har fina ramar och den andra mörka gamla yngelramar. Här är bristen, jag skulle i detta skede vilja plocka bort de svarta ramarna så de inte sitter och agerar skattlåda utan endast ha två lådor, augustidraget i mina trakter är inget vidare.

Jag funderar på att i juli försöka plocka bort 10 fula ramar ur yngelrummet utan att låta de sitta över spärrgaller i tre veckor, vid den här tiden är ju äggläggningen inte lika stor men funderar också på hur jag kan använda de två skattlådornas inbördes placering, mörka ramar överst eller närmast spärrgaller?

I samband med invintring sätter jag på en låda utslungade ramar ovanpå den yngellåda som är kvar och i den rutinen rullar det på!

Så, hur gör ni? Diskussioner om huruvida man bör/behöver byta ut mörkt vax i yngelrummet tas i andra trådar!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Rutin för vaxförnyelse i yngelrum
« Svar #1 skrivet: 14 feb-20 kl 20:00 »
Gör en eller två 5 ramars avläggare på dom mörka ramarna varje år, då byter du mörka ramar på ett rullande schema samtidigt som du har konstant drottning förnyelse och att du utökar antal samhällen, kan sälja avläggare eller ersätta förluster.
Se till att du får med mycket pollen, ynglet OCH EN  RAM SOM HAR ÄGG i avläggarna och drivfodra direkt och hela tiden till invintring, kolla efter 6 veckor att du har en äggläggande drottning .
Invintra tidigt med en 5 ramars låda ovan på bestyckad med en utbyggd ram och 4 mellanväggar som dom får bygga ut så att dom kan lägga sitt vinterfoder där.
Dom mörka ramarna byter du ut på våren när bina sitter i den övre lådan.
« Senast ändrad: 15 feb-20 kl 16:26 av hofboss »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rutin för vaxförnyelse i yngelrum
« Svar #2 skrivet: 16 feb-20 kl 13:46 »
Vi byter i princip aldrig ut vax lådvis. Gränsen i vår biodling för när en ram ska smältas ned är när den blivit brun ut i kakans alla 4 hörn. Ramarna sorteras bort genom gallring hela säsongen, oftast efter yngeluppflyttning och efterföljande slungning.

Tillsättning av nya vaxmellanväggar i yngelrummet sker med checkerboarding. https://en.wikipedia.org/wiki/Checkerboarding_(beekeeping)
Dels som svärmförebyggande åtgärd, men framförallt för att mellanväggarna blir vackrast utbyggda med den metoden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Rutin för vaxförnyelse i yngelrum
« Svar #3 skrivet: 16 feb-20 kl 19:46 »
Vi byter i princip aldrig ut vax lådvis. Gränsen i vår biodling för när en ram ska smältas ned är när den blivit brun ut i kakans alla 4 hörn. Ramarna sorteras bort genom gallring hela säsongen, oftast efter yngeluppflyttning och efterföljande slungning.

Tillsättning av nya vaxmellanväggar i yngelrummet sker med checkerboarding. https://en.wikipedia.org/wiki/Checkerboarding_(beekeeping)
Dels som svärmförebyggande åtgärd, men framförallt för att mellanväggarna blir vackrast utbyggda med den metoden.

I praktiken, följer ni det som står på wikipedia helt? Alltså vid den tiden på året (blir väl i april eller?) och om jag fattar det rätt ingen yngeluppflyttning utan bara flytta upp foder? Eller fattar jag fel?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rutin för vaxförnyelse i yngelrum
« Svar #4 skrivet: 17 feb-20 kl 07:47 »
Wikipedia hänvisar nog till andra sidan pölen när det gäller tidpunkten på året. Här blir det snarare hela maj och första halvan av juni. Ramar som flyttas bort från yngelrummet vid checkerboarding är i turordningen hela honungsramar, därefter ramar med både honung och täckt yngel, följt av ramar med både honung och öppet yngel osv.

Ramarna sätts antingen över spg eller i avläggare/parningskupor.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser