Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med gris  (läst 2691 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Börja med gris
« skrivet: 14 jan-21 kl 18:30 »
Vilket råd ger ni om man skall börja med gris? Att skaffa sig några slaktsvin, och lära sig på dem, eller kan man skaffa några suggor direkt för att gå livdjur?

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Börja med grisc
« Svar #1 skrivet: 15 jan-21 kl 12:47 »
Vi har haft julgrisar i två omgångar. Grisar är lätta och trevliga djur enligt mig. Vi hade våra i mobil hage på 100kvm som vi flyttade varannan vecka även ett hus som gick att flytta med. De äter väldigt mycket foder och jag skulle personligen aldrig ha gris om det inte va så att jag ville bryta mycket ny odlingsmark typ över 500 kvm. Skulle satsa på gräsätare om det skulle vara djur som jag skulle ha varje år för kött. Jag tyckte det var bra med julgrisar. Hade ingen erfarenhet av större djur innan.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Börja med gris
« Svar #2 skrivet: 26 mar-22 kl 16:31 »
Vi hade får första gången ifjol, det var även första djuren vi hade. Vi fick två galtar som var 8 månader vardera som vi sedan slaktade framåt hösten. Mina råd är:

* Skaffa små kultingar så att de är hanterbara när ni får dem. I vårt fall vägde de omkring 70-80 kg när de kom, vilket gjorde det lite svårt att hantera dem med tanke på att vi vara ovana.
* Gyltor är förmodligen lättare att hantera än galtar. Vår ena galt försökte pröva hierarkin ett antal gånger, vilket innebär att han kunde bita oss i benen. Ska man ha galtar behöver man vara bestämd och visa vem som är herre i hagen.
* Se till att ha en ordentlig hage som är tät. Vi hade tre eltrådar på insidan och fårnät på utsidan. Trots detta rymde den ena två ggr, detta berodde dock på att marken var ojämn så att den nedersta tråden satt lite väl högt. Kanske hade det varit bättre att ha brädor på utsidan så att de inte kunde se ut.
* Inspektera hagen dagligen. De kommer förmodligen böka upp jord på eltråden regelbundet.
* Kom på en bra lösning för vattnet. Grisarna bökar omkull vattenkärlet om de kan. Vi löste det med att bulta fast en "sandlåda" i vindskyddet i vilken vi satte en spann med vatten. Det funkade hyfsat okej.
* Hitta en foderleverantör i närheten som du kan handla av. Vi fyllde 2-3 stora fodertunnor åt gången, för våra två grisar räckte det i 2-3 veckor. Men större förråd hade varit smidigare.
* Många rekommenderar en "förskola" där grisarna kan skolas in de första dagarna. För vår del sprack den planen då grisarna forcerade staketet runt förskolan. Men det gick bra ändå.
* Bygg en "grisabur" som ni kan låsa in grisarna i när ni behöver flytta dem. Detta är ovärderligt om grisarna rymmer. Annars kan det bli väldigt, väldigt jobbigt.
* Skriv en lista och se till att ha allt på plats när grisarna kommer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser