Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ploga med atv  (läst 2446 gånger)

hannakjellin

  • Inlägg: 6
    • Halland
Ploga med atv
« skrivet: 16 jul-23 kl 10:09 »
Hej. Jag har scrollat en del bland trådar och ämnen men inte hittat det jag söker svar på. Ber om ursäkt om det ändå är en upprepad fråga.

Vi bygger hus i Hallands inland på gränsen till Småland och huset är planerat att bli färdigt omkring årsskiftet.
Vårt långsiktiga mål är att så småningom om bli så nära självförsörjande som det är möjligt.

En del i uppstarten för att underlätta förflyttning av material osv under byggprocessen är att hitta en fyrhjuling som är stark nog att kunna ploga vår väg fram till huset. Vi är medvetna om att en traktor med plogblad vore det ultimata men vi har för närvarande inte ekonomiskt möjlighet att införskaffa och kunskap att underhålla en traktor varför vi tror att en fyrhjuling kan vara en bättre start. Att införskaffa en traktor med tillbehör som hamnar inom ramen för vad vi har råd med just nu skulle innebära en något äldre modell som sannolikt kräver en del mekanisk kunskap som vi inte har i dagsläget och vi kan inte riktigt riskera att bli stående med en traktor som inte startar en tidig morgon när vi måste ta oss till förskola och jobb.

Men vår fråga är om det finns fyrhjulingar som klarar av att ploga en relativt stor uppfart samt en mindre väg? Vi resonerar så att om den klarar det så klarar den även övriga uppgifter vi behöver den för den första tiden innan vi har byggt upp möjligheterna att husera en traktor med tillbehör.

Eftersom det finns en enorm kunskapsbank här bland er så vänder jag mig hit för råd om vad vi ska välja.
Vi har möjlighet att köpa en 500cc atv från 2010 med plogblad och slåtterbalk för omkring 50k och säljaren hävdar bestämt att den har fungerat för honom de senaste åren.
Vägen är en ca 300m nyligen anlagd grusväg med nedförsbacke mer eller mindre hela vägen från huset till landsvägen den ansluter till. Uppfarten/gårdsplanen är plan och ca 100 kvm stor.
Vad tror ni, klarar en atv dessa förhållanden med den relativt stora snömängd som vi sett vid tillfällen de senaste åren?

Tack på förhand!

Mvh, Hanna

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Ploga med atv
« Svar #1 skrivet: 16 jul-23 kl 10:33 »
Kan inte mycket om märken och modeller på fyrhjulingarna, men de som är gjorda som arbetsredskap duger nog till mycket på gården. Vi har ett par grannar som sköter snöröjningen på ca 2 km grusväg med sina fyrhjulingar, och det fungerar. De är ju ute rätt snabbt när det kommer snö, så någon riktig utmaning har de ju inte fått.

En annan granne skaffade en fyrhjuling för att frun inte gillade hans gamla egensinniga traktor, så hon kunde snöröja gården när han var iväg på jobb. Hon är rätt liten och klarar numera snöröjningen själv, och hävdar att det är lätt.

En av mina bröder råkade bli med fyrhjuling, en som bara är tvåhjulsdriven, och bara han lägger på snökedjor så fungerar den till gårdsplan och uppfart.


Finns säkert snöslunga att köpa till om vintrarna blir som förr.

hannakjellin

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: Ploga med atv
« Svar #2 skrivet: 16 jul-23 kl 11:18 »
Då kanske det är ett bra köp som vi blivit erbjudna. Vi tänker att snöröjningen är den största utmaningen vi har för en fyrhjuling då det krävs en  hel del för att orka trycka bort tung snö. Allt annat, förflyttning av massor, dra fram trästockar, slå gräs osv sker ju generellt på barmark så vi tror att vi kommer ganska långt med en tillräckligt stark fyrhjuling.

Tack för ditt svar!
Mvh

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ploga med atv
« Svar #3 skrivet: 17 jul-23 kl 08:28 »
Ett annat alternativ är ju en kraftig åkgräsklippare (t ex fyrhjulsdrivna varianter av Stiga Park), där man kan montera på snöslunga istället för klippdäcket).

För att det ska fungera att ploga med fyrhjuling måste man ju kunna trycka snön åt sidan, det blir besvärligt och mycket körande om man ska röja en stor gårdsplan på det sättet. Och om det rör sig om en smal väg utan utrymme att baxa undan snön på sidorna kan det också bli mycket drygt arbete.

Begagnade kraftiga fyrhjulingar brukar oftast vara överprissatta. I det här fallet kanske man kan komma undan billigare genom att skaffa en billig äldre fyrhjulsdriven pickup eller jeep (ska den bara gå som gårdsbil behöver den ju inte vara i besiktningsbart skick) och tillverka en snöplog till den.

Beträffande den här specifika fyrhjulingen, kolla noga vad det är för fabrikat och modell, och studera diverse forum för att se om den har några kända svagheter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ploga med atv
« Svar #4 skrivet: 17 jul-23 kl 11:17 »
Framförallt kräver hjulingen och även trädgårdstrsktorn att man har dit kedjor.
Då får man jäkla bra kontroll på grejerna.

Det är en hel del teknik inblandat för att få till det bland annat att se till att knuffa ut snön rejält från körbanan redan vid första snöfallet.
Och hela tiden vara på hugget så det inte blir för mycket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chicken Run

  • Inlägg: 6
    • Värmland
SV: Ploga med atv
« Svar #5 skrivet: 20 jul-23 kl 11:13 »
Vår fyrhjuling (450cc) blir alldeles för framtung med bladet på, så kedjor bak gör varken till eller från. Har inte provat med kedjor fram, det kanske blir bättre.

Däremot så blir hela ekipaget för lätt när det kommer tyngre snö, hade rejält problem med ett av våra oväder.

Till denna vintern så letar jag istället efter en snöslunga att hänga efter traktorn, får vi se om det funkar bättre :)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ploga med atv
« Svar #6 skrivet: 20 jul-23 kl 14:08 »
Vi bor också en bit från större väg, hoss oss har grannsammarbetet varit A och O dvs dom har hjälpt oss mycket med snöplogningen. Jag betalar i dagsläget 500 för varje plogtillfälle. Det var lika mycket som en grävmaskinsfirma skulle tagit för jobbet, men dom hade lagt till 500 för framkörning.
kretslopp

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Ploga med atv
« Svar #7 skrivet: 20 jul-23 kl 22:26 »
Det finns ingen granne med traktor som kan ploga hos er när han plogar hos sig?
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ploga med atv
« Svar #8 skrivet: 22 jul-23 kl 10:33 »
Jo grannen snöplogar åt oss hon får 500 för var tillfälle. Det är 1 km väg pluss vändplatts.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Ploga med atv
« Svar #9 skrivet: 23 jul-23 kl 10:39 »
Vår fyrhjuling (450cc) blir alldeles för framtung med bladet på, så kedjor bak gör varken till eller från. Har inte provat med kedjor fram, det kanske blir bättre.

Däremot så blir hela ekipaget för lätt när det kommer tyngre snö, hade rejält problem med ett av våra oväder.

Till denna vintern så letar jag istället efter en snöslunga att hänga efter traktorn, får vi se om det funkar bättre :)

Har du fyrhjulsdrift skall du lägga på kedjor runt om. Brodern gör det även om det bara är bakhjulsdrift på hans, bara för att det styr bättre då när plogbladet ställs snett. Han har även en vikt han kan hänga på bak om det behövs.

Sedan hänger det mycket på vad för snökedjor man har. Till pickupen köpte jag piggkedjor, biter riktigt bra när det är lite isigt. Vanliga kedjor är mycket halare. Till traktorerna har jag skogskedjor med kraftiga järn, så det går att få fäste med den lilla grållen så det mesta flyttar sig.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ploga med atv
« Svar #10 skrivet: 31 okt-23 kl 14:48 »
Det funkar nog bra med fyrhjuling. De få gångerna det blir riktigt mycket snö kanske ni kan köra innan allt har lagt sig eller ringa in en större maskin som hjälper er?

Jag har klarat mig bra hittills utan kedjor men är det is under så greppar inte ens fyrhjulsdriften hela tiden. På sjö kan det blir rent av svårt men hittills har det gått fint. Det är skillnad i snömängd mot Dalarna eller Värmland när man bor här nere vid Blöteborg eller Halland.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Ploga med atv
« Svar #11 skrivet: 31 okt-23 kl 17:18 »
Piggkedjor är guld på is. Jag drog upp en halvstor traktor med kingcaben när jag hade piggkedjor på, och då har jag bara till bakhjulen.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Ploga med atv
« Svar #12 skrivet: 02 dec-23 kl 18:57 »
Om du kan ha en granne med traktor och snöblad som backup när det kommer mycket snö, eller börjar bli stora snövallar som behöver flyttas på så kommer du att klara dig bra med en ATV, men som sagt innan kolla upp vad det är för märke / skick på maskinen, finns en hel del skit som inte är värt pengarna.

Snökedjor eller ej..... Du kommer långt med bara fyrhjulsdriften!!
Jag har inga kedjor till min, men jag har ju en traktor att ta till om det behövs. Så följer det inte med kedjor så tycker inte jag att du behöver köpa det i panik det första du gör, prova lite först och se hur långt du kommer utan.

Sen kan det ta ett tag innan du lärt dig hur du skall köra på din väg och uppfart för att det skall funka bra, om den inte orkar riktigt eller slirar så kanske det går bättre om du skottar åt et annat håll.
Om det är en brant backe eller mycket snö kanske du bara kan skotta nedför.
Det är bra att prova sig fram och prova lite olika upplägg på skottningen så kommer du snabbt på hur det funkar bäst!

Och till sist, det är kallt!! Skaffa dig bra och ordentliga kläder!!
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Ploga med atv
« Svar #13 skrivet: 02 dec-23 kl 21:01 »
Körde länge med 500cc och plogblad,  fungerade utmärkt,  det enda man måste göra är att tänka till och köra ut allt ordentligt från vägen så man inte får bekymmer
när det kommer många snöoväder efter varandra,  för att flytta på en vall man redan skapat är ett jättejobb.

är det riktigt tung snö så lyfte gärna bladet så då fick man köra två ggr men hade inga problem att få vägen bra.
aldrig haft några kedjor på heller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ploga med atv
« Svar #14 skrivet: 22 dec-23 kl 09:48 »
Fram till i dag har jag plogat vår framfartsväg med en trädgårdstraktor och det har räckt riktigt bra.
Enda viktiga har varit att redan från början trycka ut snön då långt det går så det får plats mer.
Och när det närmar sig att det inte går ta till slungan eller grannen med traktor för att knuffa ut resten.

I dag blev det skottning med en atv. [emoji16]
Vilken jävla skillnad, pardon my French...[emoji847]
Jag beslutade att det får bli samma upplägg som med trädgårdstraktorn med 4 drag och knuffa ut snön rejält.
Tack vare denna betydligt högre hastigheten så flöt den ut på ett helt annat sätt än med tidigare låångsamma maskin.
Åkte dessutom utan kedjor men med 4 hjulsdrift. Det var halkigt men inte värre än att det gick bra.
Om man har spridit lite grövre grus som inte blåst bort så hjälper det till att ge ett bättre fäste.
Vill man ha dubb i däcken är det formidabelt och är också bra med kedjor och ska man prioritera så lägger jag hellre på dessa på framaxeln då denna alltid har en öppen diff. Och man har mest tyngd  fram.
En bakhjulsdriven atv behöver man lasta ner rätt rejält där bak för att den ska fungera till plogning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser