Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på märkning av honungsburk?  (läst 6269 gånger)

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #20 skrivet: 22 aug-19 kl 11:10 »
"Verksamheter som levererar små mängder honung och andra primärprodukter från biodlingen direkt till konsumenter behöver inte vara registrerade hos den kommunala kontrollmyndigheten. Deras verksamhet kontrolleras istället av länsstyrelsen, förutsatt att verksamheten uppfyller definitionen för ett livsmedelsföretag.

Detta beror på några undantag som finns i livsmedelslagstiftningen som beskrivs närmare nedan. När livsmedelsföretag i primärproduktionen levererar, skänker bort, överlåter eller säljer små mängder honung eller andra biodlingsprodukter

direkt till konsument, eller
till lokala detaljhandelsanläggningar (till exempel livsmedelsbutiker, marknadsstånd, mobila anläggningar eller restauranger) som levererar direkt till konsument,
omfattas de inte av förordningarna (EG) nr 852/2004 och 853/2004. Se artikel 1.2.c i förordning (EG) nr 852/2004 och artikel 1.3.c i förordning (EG) nr 853/2004.Varje EU-land ska istället utarbeta egna nationella regler för sådana leveranser. Se LIVSFS 2005:20."

Jag tolkar detta som att det är fritt fram att sälja upp till 1000 kg utan att vara registrerad som primärproducent.

Vad gäller kravet på märkning är det kopplat till om man är registrerad som livsmedelsföretag eller inte, och inte mängden man säljer. Om man bara producerar små mängder honung, och inte har någon stor, avancerad produktions- eller försälningsorganisation behöver man troligtvis inte registrera sig som livsmedelsföretag, och slipper därmed märkningskraven.

Vidare: Ansvaret för märkningen ligger på den som säljer till konsument, i exemplet ovan caféet. Men som någon skrev, de lär knappast märka/märka om burkarna, så vill man sälja till någon som säljer vidare bör man nog se till att burkarna är ordentligt märkta från början.

Disclamer: jag är ingen expert, och livmedelslagstiftningen verkar vara en djungel, minst sagt, men efter att ha läst allt jag hittat fram- och baklänges är ovanstående min tolkning...

Tack för ett bra inlägg. Det första stycket är ju intressant!
Jag ska kolla med min länsstyrelse här och se om jag ska vara registrerad eller ej i samband med försäljning.
Jag hade tolkat det som att just den biten gäller alla som säljer honung i någon form men så låter det ju inte på den texten du klistrade in.

Vänligen,
K-J

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #21 skrivet: 22 aug-19 kl 11:47 »
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/foretag-starta-avveckla/starta-foretag/forsaljning_sma-_mangder.pdf

Liten skala och för eget bruk nämns ju rätt frekvent, 1000 kg honung får man ju inte över om man "bara" har biodling för eget bruk.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #22 skrivet: 22 aug-19 kl 15:04 »
Jag undrar im den där "experten" har ett namn och om denne villa styrka sina påståenden med ett mail till dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #23 skrivet: 22 aug-19 kl 16:07 »
Som med allt annat - man får vad man betalar för. Köper man tex honung på svarta marknaden så är den ofta utan en sådan försäkring bakom, inga egenavgifter eller moms betalas in till staten osv - därav ett onormalt lågt pris. Betalar man som konsument fullt pris för fulhonung så är man inte så värst begåvad.

Den svenska honungen är och har alltid varit småskalig, vi skiljer oss faktiskt mot många andra länder på det sättet, och det ska vi värna om. Svenska biodlare har normalt inte många kupor, eller registrerade företag, men det innebär inte att de inte är stolta över honungens kvalitet. Det är ingen "svart marknad" eller "onormalt lågt pris eller "fulhonung", som du beskriver det. Normalt sett är det faktiskt bättre kvalitet på en liten biodlares honung än på den från större företag, den som står på hyllorna i butiken, de silar nämligen regelmässigt bort pollen, och för att det ska gå snabbt i rören så hettas den upp innan.
Men den som har turen att hitta honung från någon som har tio kupor kan vara glad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #24 skrivet: 22 aug-19 kl 21:49 »
Det är ingen "svart marknad" eller "onormalt lågt pris eller "fulhonung", som du beskriver det.

Tyvärr har du fullständigt fel nu. När det gäller oss som ska kunna ta ut en lön för vår honung för att kunna ha mat på bordet året om, så måste vi ju räkna av stora delar av intäkterna för honungen. Tex följande delar:
egenavgifter och sociala kostnader, momsen till staten, skatter och företagsförsäkringar, tillstånds- och kontrollavgifter osv osv. Om du väljer att sälja din honungsburk till ett lägre pris till konsument än min burk, utan att du har utgifter för de uppräknade kostnaderna, så haltar ju ekvationen och konkurrensen betänkligt. Det är tyvärr så att det har varit under förfärligt många år, och är så än idag, att det finns en hel del biodlare som har fler kupor än du kan ana som kör svart verksamhet. Nog kallas detta just fulhonung av alla oss andra i branschen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #25 skrivet: 22 aug-19 kl 21:55 »
Den svenska honungen är och har alltid varit småskalig, vi skiljer oss faktiskt mot många andra länder på det sättet, och det ska vi värna om. Svenska biodlare har normalt inte många kupor, eller registrerade företag, men det innebär inte att de inte är stolta över honungens kvalitet. Det är ingen "svart marknad" eller "onormalt lågt pris eller "fulhonung", som du beskriver det.

Jag kan inte låta bli att bemöta ditt påstående om småskalighet. SBR har ca 35 ggr fler medlemmar än vad Biodlingsföretagarna har, men de sistnämnda äger mer än hälften av alla svenska bisamhällen, och står för mer än hälften av den årliga honungsproduktionen i riket.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #26 skrivet: 22 aug-19 kl 23:50 »
Tyvärr har du fullständigt fel nu. När det gäller oss som ska kunna ta ut en lön för vår honung för att kunna ha mat på bordet året om, så måste vi ju räkna av stora delar av intäkterna för honungen. Tex följande delar:
egenavgifter och sociala kostnader, momsen till staten, skatter och företagsförsäkringar, tillstånds- och kontrollavgifter osv osv. Om du väljer att sälja din honungsburk till ett lägre pris till konsument än min burk, utan att du har utgifter för de uppräknade kostnaderna, så haltar ju ekvationen och konkurrensen betänkligt. Det är tyvärr så att det har varit under förfärligt många år, och är så än idag, att det finns en hel del biodlare som har fler kupor än du kan ana som kör svart verksamhet. Nog kallas detta just fulhonung av alla oss andra i branschen.
En inflikning. En rak ideologisk sådan.  Läs gärna två gånger för att inte missförstå.

Vad är det som säger att du "ska kunna ta ut lön året runt" på en produkt bara för att du vill det och vill jobba med just honung som produkt?

Själv företagare så förstår helt alla kostnader etc. så dem och skattetrycket/bestämmelser behöver vi ej gå in på. Är själv väldigt skev till hela ekonomiska systemet och den svenska modellen i sig också så jag går inte in här som en hedgefondspekulant och säger att tillgång och efterfrågan SKA styra och att marknaden ska vara fri.

Dock är det ju så att bara för att man VILL syssla med en sak i sin näringsverksamhet betyder det inte att MAN SKA KUNNA TA UT LÖN på produkten/verksamheten. Det är två helt skilda saker och som ibland sammanfaller kanon i både tid och kultur i samhället och den produkt/tjänst man själv säljer. Då är det ju kanon. Men när man knappt får betalt kan man inte bara skylla bort det att folk inte betalar och högt skattetryck. Man måste prova nåt annat eller byta inkomstkälla i så fall. 

För jag misstänker att du sysslar med bin och honung för det är intressant och kul, inte för att du hatar bin och att det är ett nödvändigt ont, då skulle du säkert göra något annat eller har jag fel?

Men i ärlighetens namn så idag är tydligen inte svensk honung något svenskar betalar för. Synd, det håller jag med om, själv köper jag enbart svensk när jag är ute på små utflykter. Hur ändrar man det då? Ska alla köpa enbart svensk honung? Ja varför inte. Tycker jag låtet toppen. Kan vi få fler att köpa svensk honung så fler kan leva skäligt på det så varför inte. Skippa vissa andra produkter o använd honung istället. En matrevolution är vad vi behöver. Typ. Såfort man går in i en butik så är allt färdigt eller halvfärdigt och folk vågat knappt äta blåbär när man är med dem i naturen, men amerikanska importblåbär i turkisk yoghurt för 65kr på ett "myyyysigt" café går bra för det kan man skriva om på Facebook och fylla sin egocentrering och tro att man är superviktig för världen.
Där måste förändringen ske, inte på vad man ska kunna ta betalt för en produkt, detta är enligt mig hela grunden till att dagens samhälle är så skevt med långa frakter, prisdumpning/chockhöjning och halvpreparat osv.

Tycker det här tänket många har är helt fel angående att gnälla att man måste kunna ta ut lön på det man gör. Man måste kolla på vaaaaaad man gör också.

Alltså, om du har en produkt du VILL jobba med, som du kan ta 1 miljon per liter för den, och folk betalar det utan att hamna på gatan, så gör det då o var glad. Är det moraliskt och etiskt rätt så gör det. Skadar det ej miljön heller så ta lite till då.

Om du inte kan ta ut tillräckligt för att ta ut lön, så håller du på med fel produkt för den tid vi nu lever eller så får du addera mervärde i produkten. Profilera dig eller nåt.

Det jag försöker säga är att i ett "marknadstyrt monetärt system" som vårt, vare sig vi gillar det eller ej, finns ingen skyldighet att man ska kunna tjäna pengar och ta ut skälig lön på vad som helst bara för att man vill det. 

Jämförelse.
Ärligt, jag skulle helst vilja jobba med vindvridna tallar och trädrötter och göra handtag och konst av dem. Det skulle ta otrolig tid, dels för att jag mer är en tänkare. Men även massor med timmar och utrymme för torkning, bearbetning, oljning, lackning, marknadsföring osv.

Är det då helt korrekt av mig att kunna kräva 250.000kr för ett dörrhandtag? Med tanke på sociala avgifter, lokaler, tid jag lagt ner att fundera över just denna tallbits vridning och vad jag vill skapa av den. Och vad jag ska kunna få i lön. För jag gör bara 2 per år. Gör alla dessa faktorer att jag SKA KUNNA TA UT LÖN på produkten?
Absolut inte!
Ingen vill ju köpa en vriden tall som handtag, vare sig vi lever i ett monetärt system med marknadsekonomi som idag eller ej så har just den produkten inget värde. För vem som helst kan göra en nästan likadan lika enkelt av tall från marken som de får plocka enligt allemansrätten. Och är det byteshandel så kanske jag får ett äpple.

Observera att jag inte menar något med er produkt eller sektor, att bin och honung är oviktigt. Men jag tycker att ni diskuterar från helt fel sida av problemet!

Dels att den "egna viljan" idag blivit så extremt stor och alla verkar tro att det är en rättighet att man ska kunna tjäna pengar på exakt vad man VILL, oavsett om andra vill se/höra/äta/använda produkten/tjänsten eller ej.

Så tyvärr, folk vill inte betala för din honung, du måste komma på nåt nytt för att överleva tills vi lyckats vrida fler till insyn att liberal marknadsekonomi och allas rättighet till allt hela tiden, alltid, vad de vill, inte funkar och vi måste ägna oss mer åt sunda saker. Nu om man ska vara akademiker så kan vi ju diskutera innebörden av "sund" i all evinnerlighet.

Men det måste väl gå att profilera, bygga en image kring svensk honung, använda sig av mångfaldshyoen som råder. Nånting. Eller är det helt över för att det finns billigare "svart" eller importerad sämre?

Ta "produkten" ruccola. Namnbyte på 70talet var det va. Försäljningen har ökat sen dess. Folk vet inte vad de äter, de vill känna en känsla, en lyxkänsla, att de är speciella.
Kan man göra svensk honung "speciell" på nåt vis?

För i alla år får man bara höra att det inte går att tjäna pengar på honung. Faktiskt. Men det är väl det här lite svenska i sig att man aldrig är nöjd, alla är fan lite gnälliga gär, så även jag som ni kan läsa hahaha. Ändra systemet eller få in produkten i detta system så ni får korrekt betalt, det är de två valen eller?

Blev rätt babbligt inlägg men hoppas ni förstår pointen, att bara för man vill syssla med en sak i livet betyder det inte att man ska kunna leva på det, oavsett monetärt marknadsekonomi, byteshandel eller samhällssystem.

Önskar dig dock all lycka att kunna leva på biodlingen Thomas_, och er andra, har fått massor av gurkor o grejer i sommar tack vare era bin:)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #27 skrivet: 23 aug-19 kl 00:53 »
Jo, det där är ju alltid ett problem man måste anpassa sig efter. Men det som Thomas pekar på fastän han verkar lite gnällig är att det finns två regelsystem i samma branch. Dels kan du driva biodlingen som ett företag som vilket annat som helst med skatter och så vidare, dels kan du köra utan skatter om du håller dig i liten skala. Och när de båda systemen har ungefär samma volym på marknaden så blir det lite speciellt.

Tänk om skatteverket skulle öppna upp taxiverksamheten och säga att man får nyttja sin privatbil som taxi i mindre omfattning utan att omfattas av de flesta regler och skatter (om man körde under 1000 kg kunder per år). Det skulle inte bli helt snyggt. Vi har skattesubventionerade företag som Samhall som konkurrerar på en öppen marknad, universitet och yrkesskolor likaså.

Jag tycker visst att man skall få sälja sin honung, sina äpplen eller bär man plockar i skogen, men det finns problem och folk som tänjer på gränser och utnyttjar fördelar. Utan att vara insatt tycker jag att 1000 kg verkar vara mycket. Det borde ju röra sig om i storleksordningen 100 000 kr.


Och jag får en burk eller två av en glad kamrat som har två kupor, och det är verkligen ingen fulhonung. Kvalitetsprodukt och hantverk! Eller magverk kanske man skall säga eftersom bina fixar till honungen på nå´t mysko sätt ;D

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #28 skrivet: 23 aug-19 kl 08:33 »
Tänk om skatteverket skulle öppna upp taxiverksamheten och säga att man får nyttja sin privatbil som taxi i mindre omfattning utan att omfattas av de flesta regler och skatter (om man körde under 1000 kg kunder per år). Det skulle inte bli helt snyggt.

En bra liknelse!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #29 skrivet: 23 aug-19 kl 08:52 »
Honung är en bra produkt för svarthandel.
Bin kan vara kassa år efter år och bara lämna 25% av kapaciteten av vad som är möjligt och inte en endaste tjänsteman kan bevisa att det är tvärt om.
Självklart vill man då inte skylta allt för mycket vem som som är primärproducent när det förhåller sig så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #30 skrivet: 23 aug-19 kl 09:39 »
Jo, det där är ju alltid ett problem man måste anpassa sig efter. Men det som Thomas pekar på fastän han verkar lite gnällig är att det finns två regelsystem i samma branch. Dels kan du driva biodlingen som ett företag som vilket annat som helst med skatter och så vidare, dels kan du köra utan skatter om du håller dig i liten skala. Och när de båda systemen har ungefär samma volym på marknaden så blir det lite speciellt.

Man är inte automatiskt skattebefriad för att man är småskalig. Så fort verksamheten går med vinst, om så med en krona, blir man skattskyldig, oavsett hur mycket eller lite man säljer. Däremot behöver man nog inte betala moms förrän man kommer upp till en viss nivå, men man får inte heller dra av ingående moms, något som sällan nämns. Att sedan mindre verksamheter kanske kan ha lättare att sälja "svart" är en annan sak, men det har inte med regelverket att göra.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #31 skrivet: 23 aug-19 kl 09:51 »
Jag kan inte låta bli att bemöta ditt påstående om småskalighet. SBR har ca 35 ggr fler medlemmar än vad Biodlingsföretagarna har, men de sistnämnda äger mer än hälften av alla svenska bisamhällen, och står för mer än hälften av den årliga honungsproduktionen i riket.

Men det är ju det Små säger: en överväldigande majoritet av Sveriges biodlare har få kupor. Man kan tycka att "prisdumpning" och ev svarthandel är orättvist mot er som försöker leva på er biodling, och där kan jag hålla med, men att kalla deras honung för fulhonung tycker jag är att ta i. Det antyder att det skulle vara något fel på honungen som sådan, och, som Små också skrev, deras honung är nog mer ömsint och kärleksfullt behandlad än vad någon storbiodlare/uppköpare har tid och råd att göra.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #32 skrivet: 23 aug-19 kl 10:07 »
En bra liknelse!
Ni pratar fortfarande äpplen och päron enligt mig.

Persontransport är nåt helt annat o gäller en helt annan miljö än en bikupa och en affär. Enligt mig.
Man kan snarare jämföra då med övrig matframställning i övrigt, vilket har ungefär liknande regler. Man får tillverka bakverk och mat hemma och sälja i liten skala t.ex. så länge man ansvarar för hygien och ingredienser.

Om man drar det till sin spets då, kan det vara så att Skatteverket vet om att det är en bransch med mycket "svinn" och "svarthandel" så de har 2 system för att de hoppas att några väljer det där de redovisar allt och har en registrerad näringsverksamhet? Även om de säljer mindre än någon som inte redovisar nåt?

Skatteverket får ju ändå mellan 10.71-20% av all svarthandels "inkomster" i form av att dessa inkomster sedan spenderas i övriga handeln i slutändan.
Ok minst 5.66% får de men tror knappast någon spenderar all sin inkomst på böcker.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #33 skrivet: 23 aug-19 kl 10:11 »
En fråga till Thomas_:

Om vi ser till hur det här skulle kunna "komma till rätta", vad är dina idéer om hur honungsbrasnchen i Sverige skulle kunna vara rättvis och samtidigt att människor som du skulle kunna leva på den året runt samt då i en redovisande näringsverkamhet?

Är det enbart en prisökning som skulle kunna generera den situationen?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #34 skrivet: 23 aug-19 kl 11:56 »
En fråga till Thomas_:

Om vi ser till hur det här skulle kunna "komma till rätta", vad är dina idéer om hur honungsbrasnchen i Sverige skulle kunna vara rättvis och samtidigt att människor som du skulle kunna leva på den året runt samt då i en redovisande näringsverkamhet?

Är det enbart en prisökning som skulle kunna generera den situationen?

Biodling är en verksamhet som ger avkastning och inbringar vinst. I min värld skall inkomsten därifrån beskattas lika oavsett om man har 2 bisamhällen eller 400 st. Och honungen är alltid ett livsmedel - samma regler bör gälla vid försäljning av honung i burk oavsett om man har 2 eller 400 samhällen.

En prisökning vet jag inte om jag nämnt? Men om alla skulle ha samma förutsättningar som producerar och säljer honung, så skulle ju de som idag inte betalar skatter, moms, tillståndsavgifter eller försäkringar få ta ut ett högre pris per burk. Med samma förutsättningar blir priserna jämnare.

Jag har inte heller sagt att det inte går att leva på biodling idag - det gör det redan. Men varje höst när fulhonungen dyker upp på blocket eller liknande, då blir man så trött.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #35 skrivet: 23 aug-19 kl 12:42 »
Om man skulle göra som du säger Thomas alltså "beskattas lika oavsett om man har 2 bisamhällen eller 400 st" så skulle det visa sig att de flesta hobbybiodlare går med underskott och alltså faktiskt borde få tillbaka på skatten. Och det beror på att de fasta kostnaderna är ganska lika om man bara har några stycken bikupor eller betydligt fler. Man behöver mycket grejor, utrymme, det är hyreskostnader, man behöver material, och åker man 20 mil enkel resa till närmaste materialhandlare så är det också en kostnad och avdragsgillt, eftersom det är kostnader för intäkternas förvärvande. Men en hobbybiodlare tänker inte så, han tar med sig familjen på en utflykt en vacker dag och köper lite saker.


 

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #36 skrivet: 23 aug-19 kl 12:48 »
Biodling är en verksamhet som ger avkastning och inbringar vinst. I min värld skall inkomsten därifrån beskattas lika oavsett om man har 2 bisamhällen eller 400 st. Och honungen är alltid ett livsmedel - samma regler bör gälla vid försäljning av honung i burk oavsett om man har 2 eller 400 samhällen.

En prisökning vet jag inte om jag nämnt? Men om alla skulle ha samma förutsättningar som producerar och säljer honung, så skulle ju de som idag inte betalar skatter, moms, tillståndsavgifter eller försäkringar få ta ut ett högre pris per burk. Med samma förutsättningar blir priserna jämnare.

Jag har inte heller sagt att det inte går att leva på biodling idag - det gör det redan. Men varje höst när fulhonungen dyker upp på blocket eller liknande, då blir man så trött.
Ok för det lät lite som att priset är för lågt och att det knappt går att leva på det när man redovisar allt men kanske läste fel mellan raderna.

Förstår nu din tanke.

Är det för att det ska vara säkert hanterat kring produkten eller för att du anser att alla ska bidra med skatter? Om du förstår min fråga:)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #37 skrivet: 23 aug-19 kl 23:59 »
Det är väl det faktum att den som har endast två kupor kan ge bort honungen om han vill, medan den som försöker leva på det måste ha täckning för sina kostnader och en vinst på det hela. Och har halva volymen honung producerats hos de som egentligen inte behöver ta betalt, så slår det mot de som faktiskt måste det.

De som bakar hemma och säljer kan knappast ens komma upp i 1 % av bageriernas volymer. Tror inte att Skogaholms oroar sig när ungarna bakar till skolbasaren.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #38 skrivet: 24 aug-19 kl 02:05 »
Jag jämförde enbart med bakning för att påvisa att Skatteverket och Livsmedelsverket verkar se lite mellan fingrarna på vissa saker om det bedrivs i liten skala.

Sen att det är halva honungsproduktionen som kommer från "icke-moms-redovisande personer" är väldigt intressant tycker jag.

Så det jag tycker är intressant är hur det kommer sig att Skatteverket tillåter viss enklare märkning av produkter och regler för hobbybiodlare trots att de kanske säljer fler kg än en registrerad företagare?

Och om man håller sig under gränsen på 1000kg som näringsidkare, vad gör att man redovisar allt?
Är det för pensionsunderlag etc eller av ideologiska övertygelser?
Eller är det för man säljer till kunder som kräver fakturaunderlag för sin egen redovisning så därför kör man allt vitt?

Kan ju inget om själva biodling i sig, men tycker det är ett väldigt intressant ämne att just denna bransch har så speciella regler:)

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #39 skrivet: 24 aug-19 kl 10:14 »
De 1000 kg som nämns hela tiden har ingenting med Skatteverket att göra! Det avgör om du skall registrera dig som primärproducent eller inte.

Om du säljer 1 kg honung och på något mirakulöst sätt lyckas gå med vinst det året skall du betala skatt på vinsten.

Om du säljer 10000 kg honung och lika mirakulöst lyckas gå med förlust betalar du ingen skatt.

Försöker man leva på biodlingen, och tar ut lön, får man naturligtvis betala skatt och egenavgifter även om företaget som sådant går med förlust, så där har yrkesodlare en nackdel. Men å andra sidan sänker löneutbetalningen företagets vinst, och därmed skatt, så...

Det Skatteverket säger är att har du mer än 15 kupor är du att betrakta som näringsidkare (till skillnad från hobbyodlare) och då ställs det andra krav på bokföring, redovisning mm.

Momsen är jag osäker på, tror att det krävs en viss omsättning för att bli momsregistrerad, men då får du som sagt dra av ingående moms också.

Det finns två sidor på alla mynt, även om de inte nödvändigtvis är jämbördiga!

Samma disclaimer som tidigare!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser