Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?  (läst 432 gånger)

Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« skrivet: 10 feb-24 kl 16:57 »
Har en infiltrationsbädd tillhörande fritidshus som jag och tidvis särbon bor i. Är det ok att placera en mindre stuga (10 kvm innermått) ovanpå infiltreringen? Den kommer i s f lyftas på plats med mobilkran, så inga tunga fordon på själva infiltrationsbädden. Men stugan väger ju några ton (4? 5? 6?)…

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-24 kl 17:16 »
Det är inga större problem.
Men det kan bli jobbigt när/om du behöver åtgärda bädden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-24 kl 17:35 »
Instämmer, man brukar ju räkna med att en infiltration sällan är användbar längre än 20-25 år och sedan måste läggas om.   Om stugan är lätt flyttbar med mobilkran även i framtiden, och kostnaden för att få dit en kran är liten jämfört med kostnader och besvär för att lägga om infiltrationen, kan det ju vara en acceptabel lösning. Annars tycker jag nog man borde försöka hitta en annan plats för stugan.
Man har ju sett en del fall där småstugor har placerats på någon form av medar så de går att släpa iväg med traktor, det kanske vore en möjlig lösning i detta fall?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-24 kl 18:11 »
Jag tror inte stugan är så tung, sista gången jag monterade en friggebod i planktimmer vägde byggsatsen 1530kg och gick att köra hem själv i 2 omgångar på vanlig släpkärra efter liten personbil.

Om jag skulle placera en stuga på infiltrationen skulle jag förbereda elen till stugan så den går att flytta och sen flytta tillbaka.
En vanlig stuga byggd på ett par stadiga plankor eller stockar bör utan vidare kunna dras undan och sättas tillbaka med grävmaskin om och när infiltrationen ska bytas, en timme bortplockning och max en halvdag att sätta till baka en stuga på 10m2 skulle jag säga, elektriker ggr 2 tillkommer givetvis om man inte förbereder med lämpliga anslutningsdon redan då man bygger/ eller lyfter stugan på plats.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-24 kl 20:43 »
Och då får väl jag vara lite mer emot, och för... Det är inte bra att tynga ned infiltrationen om det blir punktbelastningar som kan påverka spridarrören, så gör gärna som i förslaget med medar som bär utanför rören, längs med. Bädden kan ju lukta, så det kan vara en nackdel om någon skall bo i den. Fördel är ju att man har ett naturligt nära ställe att koppla in dusch och tvättställ. Och så blir bädden skyddad mot eventuella skador.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-24 kl 20:57 »
Inte skulle man få koppla in ens ett handfat i en gäststuga direkt till en infiltrationsbädd i Sverige...

Är tomten verkligen så trång att stugan måste stå på bädden?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Ok att Bygga ovanpå infiltrationsbädd ?
« Svar #6 skrivet: 10 feb-24 kl 23:09 »
Inte får man, men vattnet hamnar rätt, och det enda du behöver se till är att inget som normalt skulle stanna i slamavskiljaren hamnar i bädden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser