Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött äppelträd?  (läst 1084 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Dött äppelträd?
« skrivet: 30 jun-23 kl 06:18 »
Köpte ett äppelträd på höstens halva priset rea för några år sedan. Folke var namnet.
Placerade det och en kompis på ett tomt ställe. Utan att tänka mig för. En dränering tog slut där. Ena trädet dödade sorken. Det var därför jag satte 2.
I år dock så slog aldrig bladen ut. Knoppar finns och trädet verka leva. Men jag flyttade det till en torrare fläck. Blev väldigt sankt på området i år pga all smält snö.
Kan det överleva ett år utan bland och slå ut nästa år?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Dött äppelträd?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-23 kl 10:51 »
Har läst om träd som skadats under vintern, inte slår ut men kommer åter nästa år, har inte sett det själv ännu.

Har också drabbats i år av vad du beskriver. Ett träd som stod blött som nästan dog under vintern. Möjligen på grund av den kalla temperaturen i december? Jag klippte ner det till levande grön ved. Kvar av ett relativt stort träd blev en liten stump på cirka 30 cm. Det kommer nu en massa nya skott från stammen.

Har även ett par andra träd som var krukade och som inte vill slå ut men som verkar vara levande. Ibland är det inte helt lätt att avgöra om veden är grön eller ej när man klåfingrigt är framme med sekatören.

Det är väl bara vänta och se till nästa vår... och försöka dränera så gott det går.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare
Numera, Gårdskarl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser