Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allergi mot tomatplantor?  (läst 9065 gånger)

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
allergi mot tomatplantor?
« skrivet: 08 jul-13 kl 22:28 »
Förra sommaren hade jag problem med klåda på händerna och underarmarna, det ser ut precis som när man bränt sig på brännässlor. I år har utslagen kommit igen. Plötsligt slog det mig; när jag jobbade på en större odling för 8 år sedan hade jag svårt att jobba med tomaterna av samma anledning. Åren däremellan har jag dock inte märkt av något, utan det kom förra året. Konstigt.. Men är det någon mer som får samma typ av reaktion mot tomatplantorna? Jag är inte allergisk mot att äta tomater, men just själva plantan verkar vara starkt allergen för mig. Trist. Kanske hjälper det med långskaftade handskar, men det där spontana pysslandet och tjuvandet går ju bort... Jäkla skit. Eller finns det någon bra allergimedicin utan massa bieffekter?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

LimJans

  • Inlägg: 8901
    • Dalarna
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-13 kl 22:52 »
Tråkigt. De doftar ju rätt starkt så det är fullt möjligt att de är allergena. Själv får jag klåda på armarna av att skära tomater, trots att jag inte har minsta problem att äta dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-13 kl 23:06 »
jag har ett operationsärr på ena handen som är 4 veckor gammalt och det känns i det när jag sysslar mad tomaterna.

Vad jag lite snabbt kan läsa mig till att tomaterna innehåller en del syror och en del av dessa kan finnas på stammarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-13 kl 23:11 »
Prova att tvätta av händer och underarmar med ljummet vatten och en mild tvål direkt efter kontakt med tomatplantorna. Och/eller smörj händer/underarmar med någon skyddande kräm innan kontakt? Det finns inga allergimediciner som inte har bieffekter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-13 kl 16:50 »
Min dotter får samma symptom när hon håller på med bönplantor. Klåda.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-13 kl 17:44 »
I industrin används ibland "Kemisk skyddshandske" PR88 vet inte vart man beställer den krämen bara.. Men det borde funka.. Tvättas bort sen på med handkräm..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #6 skrivet: 11 jul-13 kl 07:48 »
I industrin används ibland "Kemisk skyddshandske" PR88 vet inte vart man beställer den krämen bara.. Men det borde funka.. Tvättas bort sen på med handkräm..

pr88    
HANDSKYDD - VATTENLÖSLIG    
 Användningsområde    
De flesta nedsmutsande arbeten där man inte kommer i kontakt med vatten.

   
Funktion    
När krämen torkat in bildar den en helt kladdfri skyddsfilm. Den skyddar mot olja, färg, lack, lim, lösningsmedel, sot, polyester, smörjfett, grafit, tjära, silikonlösningar, epoxy- och syntetiska hartser. Skyddar mekaniskt mot glasfiber, damm och nedsmutsande småpartiklar.

   
Användning    
De torra rena händerna smörjs in före arbetet. Var noggrann vid naglar och nagelband. Efter avslutat arbete, skölj händerna i rikligt med vatten, varvid krämen löser sig och smutsen rinner av.

   
Innehåll    
(INCI) Aqua, Glycerine, Sodium Silicate, Sodium Tallowate, Ceteareth-5, Sodium Palm Kernelate, Paraffin. Innehåller ej silikon, konserveringsmedel eller parfym.

   
Förpackning:    
250 ml tub
1 liters burk
1,6 liters patron för väggdispenser


   
-Rekommendation    
Som eventuellt komplement rekommenderas prClean för rengöring. För eftervård är pr2000 lämplig eller vid mycket torr hud pr99.

Köpes hos exempel:
http://www.laitis.se/barriarcreme-pr-88-1-lite.html 219kr + frakt
http://www.tipro.se/sv/artiklar/pr-88-handskydd-1l.html 213kr + frakt
 Eller på ställen likt:
http://www.hassleholmstorget.se/shopping/12826/handskyddskram_pr88_osynliga_handskar_burk__1000_ml
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #7 skrivet: 11 jul-13 kl 23:12 »
Har du märkt nån skillnad om du håller på med tomaterna i sol eller molnigt väder?
Jag har haft samma reaktion av selleriplantor och andra i den gruppen typ persilja då jag fått brännblåsor på kroppen. Det är en reaktion mot något i plantan i kombination med sol som gör det. Men det kan ju vara annorlunda med tomat.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #8 skrivet: 17 jul-13 kl 17:30 »
Nej, ingen skillnad på sol eller moln... Har fått konstaterat av min syster som är sjuksköterska att det är s.k. nässelutslag, och hon tror också att det är av tomat eller möjligen gurkplantor som jag också har i växthuset. Jag har testat att äta Loratadin, men tycker inte det hjälper särskilt mycket... Ska köpa ett par långskaftade diskhandskar, att ha hängande nere vid växthuset ifall tjuvningsbehovet tränger på :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #9 skrivet: 21 jul-13 kl 22:41 »
JAg tål inte heller plantorna. Har ingen medecinskt bevisning mot det. Men då mina föräldrar hade odling för ica när jag var liten så "sommarjobbade" man alltid där. Men jag fick nöja mig med att vika lådor och sortera tomaterm för när jag gick inne bland plantorna och plockade så började de klia på armarna (hela kroppen- men armarna var de som var mest utsatta) de kliade tills jag kliade hål på armarna. Men jag har inga problem att äta dom. Är försiktig nu när jag odlar lite smått själv.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-13 kl 22:39 »
Ja, jag jobbade också på en gård för 7 år sedan, i ett tomat- och gurkväxthus bl.a. Kunde till sist inte vara där, fick samma symtom som du, brantas. Sedan hade jag inte växthus förrän för två år sedan, och det var också då klådan kom tillbaka. Misstänker mer och mer att det är gurkplantorna som är problemet...
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: allergi mot tomatplantor?
« Svar #11 skrivet: 23 jul-13 kl 22:55 »
Jag kunde inte vara i gurkhuset heller. Det var som värst när man först var i gurkhuset och rev upp armarna och sen fortsatte in och plockade tomater i tomathuset, då var jag helt förstörd......:(
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 4 användare
smaka, LimJans, JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser