Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saab funderingar  (läst 8046 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #60 skrivet: 18 dec-18 kl 15:50 »
Nu håller jag på att fixa felen för ombesiktning och kan konstatera att Saab är bra mycket mekarvänliga än Volvo av samma årgång.
Men i vilket fall som helst så är jag inte så imponerad av bensin bilar, är bra mycket bättre med gamla dieslar.
Har dieseln startat så går den jämt och bra direkt, jämfört med bensinare och det blir mycket billigare att åka gammal diesel.

Nu till konstiga fel.
Skottade fram sen och startade igår efter att den stått nån vecka.
Tog tid innan laddningslampan slocknade.
När den nu tinat upp i garaget och skulle börja meka, så tänds laddningslampan när man lyfter upp den på höger fram. Provade att greja med tändningslåset men den slocknade inte.



 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #61 skrivet: 18 dec-18 kl 16:09 »
Avskavda kablar nära generatorn så det kan bli kortslutning mellan B+ och D+ ? I så fall borde lampan slockna när du slår på tändningen.
Eller också krångel med tändningslåset så det blir spänning på den utgående ledning som matar andra änden av laddningslampan ibland.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Saab funderingar
« Svar #62 skrivet: 18 dec-18 kl 19:49 »
 :D...Gissar att man kan uppleva att en del grejor kan vara mer lättskruvade...Som helhet är säkerligen Volvon mer bekväm när det gäller mekande...Men som sagt det är bra att skruva med olika modeller och därmed bli förundrad över varför vissa saker är lätta och varför har dom inte gjort så på min bil  :D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #63 skrivet: 18 dec-18 kl 20:29 »
:D...Gissar att man kan uppleva att en del grejor kan vara mer lättskruvade...Som helhet är säkerligen Volvon mer bekväm när det gäller mekande...Men som sagt det är bra att skruva med olika modeller och därmed bli förundrad över varför vissa saker är lätta och varför har dom inte gjort så på min bil  :D

Volvo är absolut inte bekväm att skruva med. Stoppa in handen under/bakom instrumenteringen och ta sen fram plåsterlådan, bara vassa plåtbitar och skruv överallt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #64 skrivet: 18 dec-18 kl 21:59 »
En generell sak för svenska plåtverkstäder verkar ju vara att stansade plåtdelar aldrig gradas utan det finns vassa kanter kvar på dem som man skär sig på.  Sånt ser man aldrig i produkter som kommer från t ex en fransk eller japansk fabrik!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Saab funderingar
« Svar #65 skrivet: 18 dec-18 kl 23:01 »
Volvo är absolut inte bekväm att skruva med. Stoppa in handen under/bakom instrumenteringen och ta sen fram plåsterlådan, bara vassa plåtbitar och skruv överallt.

Bekväm o bekväm  :D...Min poäng är att olika modeller har olika lösningar...En del bilar som sagt har väldigt bra lösningar på en sak men resten kan vara totalknas...Helt vanvettigt  :o ... Men jag tror man får liksom se helheten och inte stirra sig blind på en enstaka grej...Som tidigare sagt gissar jag Volvon är mer lättskruvad än Saaben...Saaben kan nog ha rätt skumma lösningar...Typ såga upp hela motorrummet för att få dit en fläkt  :o...Därmed inte sagt att operationen kan vara lätt på en Volvo....Som sagts tidigare...Bra att skruva med olika bilar för att se vad olika lösningar innebär i mekandets konst...Värsta bilen man kan tänka sig kanske har den bästa och enklaste lösningen på en speciell mekarpunkt  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #66 skrivet: 18 dec-18 kl 23:18 »
Sen beror ju mycket på när bilen, eller en viss del av den konstruerades.

Ett exempel är ju att det bilkonstruktörer från sent 60-tal och drygt 10 år framåt tycks ha varit övertygade om att de bilar de ritade aldrig skulle hålla så länge att det kunde bli aktuellt att reparera eller byta värmefläkten eller något annat i värmepaketet. Och således har vi fått dras med sådana jubelkonstruktioner till värmepaket som på t ex Volvo 140/240, VW transporter T3 och Citroën CX, där man först måste riva hela instrumentbrädan för att få ut värmepaketet komplett och sedan dela på det, för att komma åt fläktmotorn.
En bit in på 80-talet tycks verkstadsfolket ha nått viss framgång i sin blåslampsjakt på konstruktörerna, och plötsligt började riktigt lättåtkomliga fläktmotorer dyka upp - t ex på Volvo 400- och 700-serie, Saab 900, generation II av Citroën CX. I bästa fall gick det även att byta värmeelementet utan att riva alltför mycket.
Och sen finns det naturligtvis fall där en konstruktör har tänkt klokt, men sen har kollegan passat på att smälla dit något annat som är i vägen och förstör hela servicevänligheten medan den första konstruktören satt i möte en förmiddag och inte kunde bevaka sitt revir. Ta t ex Peugeot 307, där fläktmotorn sitter monterad utifrån på värmepaketet med bajonettfattning och till och med går att ta loss och sätta dit utan verktyg - om det inte vore för att rattstången är i vägen!

Sist men inte minst ska vi komma ihåg att vi som mekar med gamla bilar ser ju bilen som en komplett hopsatt enhet där vi vill lätt kunna skruva loss och sätta dit vilken del som helst utan att något annat är i vägen.
När konstruktören en gång i tiden ritade bilen, såg han den som en tom kaross som ska fyllas med prylar i en förutbestämd ordning.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Saab funderingar
« Svar #67 skrivet: 18 dec-18 kl 23:49 »
 :D...Kanske inte så lätt att vara konstruktör....Trycka dit bensintanken över bromsrören som gör det till en mardröm att byta rören....Gömma termostaten, så onödigt mycket behöver demonteras....Tyvärr en småsak går sönder mycket behöver skruvas ner...Verkstadskostnad blir i princip orimlig för åtkomst till en pryl som kostar några tior...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #68 skrivet: 25 dec-18 kl 18:04 »
Nu har jag lagt de de anmärkte på.
Handbroms och spindelled var inge problem.

Att man inte kan ta ut nyckeln annat än när backen är i var klurigare.
Först så var flera skruvar lösa, så jag drog fast allt, men det hjälpte inte.
Tog lös hela skiten och började leta fel, tyckte det mesta var lelöst i mekanismen och hittade en lös del som är en trasig fjäder.
Kollade på några extra växelspakar med nyckel och allt, men alla var trasiga på olika sätt.

Skruvade lös det på den andra bilen som det är helt på och monterade.
Då funkade allt utom att nyckeln går att plocka ut med fyran i ibland.
Lossade stången till växelföraren vid växellådan och vred lite så att spaken vreds mot vänster och nu funkar det med nyckeln, så den bara går att ta ut när backen är i.

Men det skumma elfelet med att tändningslampan lyser ibland fast tändningen är av kvarstår.
Tändningslåset kan uteslutas eftersom det är samma fel med tre olika lås.
Slänger man igen dörren eller sparkar på bilen slocknar tändningslampan och när man startar den när den står ute i kylan så glimrar och blinkar laddningslampan en stund, men när den står inne i värmen så slocknar den direkt.
Misstänker att kolen i generatorn kan vare ett fel.

Men en annan sak jag blir brydd på är att när jag skulle sätta fast kablarna vid tändningslåset, så råkade tändningen vara på och strömförande kabel var inget problem.
Men när jag satte dit en av de andra, ej den till startmotorn, så skakade bilen till.
När alla kablar var på plats, så provstartade jag och det var inget problem.

Men när jag vred på och av tändningen, så skakade bilen till igen, men bara första gången jag vrider av och på.
Startar jag och upprepar med av och på, så skakar den till vid första gången.
Provade flera gånger och fyra gånger blev det lika, sen upphörde det.

Kan det vara så tokigt att tändningen ger en gnista och det är lite bensin/ bensinångor i förbränningsutrymmet som antänds?
 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #69 skrivet: 09 jan-19 kl 13:05 »
Nu är den besiktigad och godkänd, ska bara fixa lite småsaker, så som att sätta tillbaka rätt växelspak med tändningslås som är lagat, byta alla trasiga lampor, laga generatorfästet som glappar och byta givare till oljetrycket, samt städa ur den.
Nu har jag en besiktad och reparerad bil, för under 1 000 kr.
Det räcker nog inte till ett oljebyte på verkstad för de som åker nyare dyrare bilar, grannen betalade ca 7 000 för service på sin från 2011

Har börjat med reservdelsbilen jag fick och den är för fin att skrota.
Kopplingen funkade inte och det var bara lamellerna som var felvända, men slavcylindern började läcka, men det är tur man har mycket saker, efter lite sökande hittade jag några O-ringar som passade.
Har provkört den och hittar inga allvarliga fel, så nu ska jag fixa några småfel och åka och besikta.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #70 skrivet: 13 jan-19 kl 16:42 »
Nu är allt klart med den besiktigade bilen.

Och den andra är färdiglagad inför besiktning nu.
Tänkte besikta imorgon, men det snöar ganska ymnigt, så jag skiter i det.

Har konstaterat att den är påkostad en hel del, så känns lite konstigt att förra ägaren inte gjorde klart?

Har hittills sett flera nya saker på den.
Spindelled, bromsokena fram, alla bromsklossar och kupévärmaren.
Stötdämparna och avgassystemet är nästan nytt.

piggetröska

  • Gäst
SV: Saab funderingar
« Svar #71 skrivet: 13 jan-19 kl 20:12 »


Har konstaterat att den är påkostad en hel del, så känns lite konstigt att förra ägaren inte gjorde klart?

Ser alla grejorna ut att vara ditsatta samtidigt? För det kan ju vara en förr-förra ägare som gjort det.

Annars kan det vara droppen-som-får-bägaren att rinna över effekten: förra ägaren trodde tyckte att han monterade kopplingen rätt men den funkade ändå inte... så kände hen att det fick vara nog med den bilen.

Ett annat tråkigare alternativ skulle vara att bilen har ett fel som man inte kommit tillrätta med. Som att bilen plötsligt dör under färd, bogseras hem eller till verkstad. Inget fel hittas, men bilen startar utan åtgärd efter 1 - 3 dygn. Varit med om att sådana fordon efter ett tag skänks bort eller skrotas.

Eller så inträffar ngt oväntat. Fick för längesedan ett Akai kassettdäck då inspelningen inte funkade på ena kanalen. Gick till en rep firma med liten skylt i källarlokal. När jag kom tillbaka fick jag reda på att de inte vågat göra ngn reparation! De hade öppnat däcket men tyckte det såg för svårt ut och stängt igen. Väl hemkommen prövade jag däcket på skoj, och då funkar inspelningen som den ska. Och fortsatte att göra det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #72 skrivet: 13 jan-19 kl 23:16 »
Ser alla grejorna ut att vara ditsatta samtidigt? För det kan ju vara en förr-förra ägare som gjort det.

Annars kan det vara droppen-som-får-bägaren att rinna över effekten: förra ägaren trodde tyckte att han monterade kopplingen rätt men den funkade ändå inte... så kände hen att det fick vara nog med den bilen.

Inte så många ägare på den.
1. Hade den i 10 år
2. 7 år
3. Ett äldre par hade hade den i 10 år. De bytte stötdämpare och avgassystem och vid besiktningen några månader senare så blev det ombesiktning.
4. Han lagade alla fel med de nya sakerna för besiktningen, men tredje ägaren tyckte det blev för dyrt, så han köpte av dom bilen.
Sedan skulle han laga lite annat, monterade extraljus mm. och fick hjälp av någon att byta kopplingen och sen stannade det av.
6 år senare fick jag den.

Det jag har lagat är.
Vänt lamellerna rätt väg, bytt plats på kabeln till oljetrycket och laddningen, som var skiftade, monterat två torkarblad och bytt två lampor till instrumentbelysningen.
Eftersom motorn varit urtagen, så har jag kollat att allt är fastskruvat riktigt.
« Senast ändrad: 13 jan-19 kl 23:23 av ensamhet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #73 skrivet: 16 jan-19 kl 18:16 »
Blev ingen ombesiktning, bara att fixa fukten i framlyset, som blev att fixa på eget ansvar
De var imponerad av att den var i så bra skick.

Nu är det bara att städa och sälja dom och börja med nån annan bil

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #74 skrivet: 22 jan-19 kl 17:05 »
Upptäckte att det var oljigt runt bränslepumpen.
Tog lös och den trasiga oringen såg ut att vara lagad med ett tuggummi.
Tog lös fästet för pumpen med då jag misstänkte att nån grejat där med, det satt med tre olika skruvar och mycket riktigt hemmagjord packning av flera lager konsumkasse.

Tur man har prylar, knackade en riktig packning, tre lika skruvar och ny oring, så nu är det tätt.

Kan tillägga att det är kanonvärme i SAAB 900. -35 ute och efter nån mil får man sänka värmen till hälften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, mikaelmareld

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser