Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Broccoli blev fjärilskollo?  (läst 2928 gånger)

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Broccoli blev fjärilskollo?
« skrivet: 05 aug-14 kl 10:46 »
Jag satte två broccoli på prov, och de tog sig fint. Några tjusiga gula fjärilar verkade gilla dem men såg inte ut att göra åverkan.

Bortrest i fem dagar och den nästan skördefärdiga första broccolin (när jag åkte) var övervuxen (så klart!) och uppäten. Där huserade några söta små gröna larver. Blir det tjusiga gula fjärilar av dem?
This is just the part of me that I want you to see

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-14 kl 11:19 »
Just det. Det blir tjusiga kålfjärilar.    Man bör ha kålen under nät för att förhindra att fjärilarna lägger ägg.
Man känner igen äggen som gulgröna kluster som man trycker enkelt sönder dom eller skrapar bort och mosar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-14 kl 14:32 »
Finns inget annat att äta upp där, om de nu inte tänker ge sig på tomaten, jordgubbarna och morötterna.
En kompis fick sin krasse uppäten av såna larver. :)

Nät alltså. Funkar det att odla på den (halvt) inglasade växthusvarma altanen? Och hur många broccolibukettet ger en växt?
This is just the part of me that I want you to see

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-14 kl 05:29 »
Broccolin bara fortsätter  och fortsätter att ge skörd, långt in på hösten.   Buketterna blir visserligen allt mindre,  med ändå fullt användbara.
Har man bara en enda planta bör det vara möjligt att kolla över den ett par gånger i veckan och klämma alla larver eller ägg.

Men, skogsvilde,  räcker nät?  Kålmalarna är små,  går inte de igenom?
Själv använder jag odlingsväv,  med den är lite bökig,  känslig för vind och går lätt sönder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #4 skrivet: 07 aug-14 kl 08:34 »
Broccolin bara fortsätter  och fortsätter att ge skörd, långt in på hösten.   Buketterna blir visserligen allt mindre,  med ändå fullt användbara.
Har man bara en enda planta bör det vara möjligt att kolla över den ett par gånger i veckan och klämma alla larver eller ägg.

Men, skogsvilde,  räcker nät?  Kålmalarna är små,  går inte de igenom?
Själv använder jag odlingsväv,  med den är lite bökig,  känslig för vind och går lätt sönder.

Vi har vår kål under byggställningsnät och det verkar som att den inte blir uppäten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #5 skrivet: 08 aug-14 kl 14:13 »
Jag satte två broccoli på prov, och de tog sig fint. Några tjusiga gula fjärilar verkade gilla dem men såg inte ut att göra åverkan.

Bortrest i fem dagar och den nästan skördefärdiga första broccolin (när jag åkte) var övervuxen (så klart!) och uppäten. Där huserade några söta små gröna larver. Blir det tjusiga gula fjärilar av dem?

Är larverna små, ca 1cm, då är det frågan om kålmal, fjärilen är mycket liten, brungrå. Är det större mattgöna larver, då har rovfjäril eller rapsfjäril varit på besök, dessa fjärilar är vita med lite svart på vingarna. Sedan kan det vara larver av gammafly och kålfly vars larver är ganska feta och större än rov- och rapsfjärilens. Det bästa sättet att skydda kålväxter är att använda insektsnät med små maskor, det är bättre än vanlig odlingsväv eftersom det är mycket starkare och driver inte upp temperaturen lika mycket. Ett annat alternativ är att spruta med Turex, Bacillus thuringiensis, ett biologiskt medel som tar död på fjärilslarver.

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-14 kl 09:48 »
Känner mig inte sugen på att klämma larver, det är ju inte deras fel...
Satte två för att se hur de växte och hur stora de blev. Hade jag fått någon skörd vore det nästan bonus.

Det är kluster av pyttesmå larver kanske 5-7mm och gröna lite större, kanske 15-20mm, rätt mysiga med någon ljus rand på.
Hur som, snigelslem och uppäten broccoli, bladen ser ut som durkslag... Nä, de drogs upp och hamnade i lite mer vildvuxna delar av trädgården, så kan de få leva sitt liv bäst de vill.

Nästa gång blir det nät och fler plantor hoppas jag. :)
This is just the part of me that I want you to see

Flärso

  • Inlägg: 36
  • Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
SV: Broccoli blev fjärilskollo?
« Svar #7 skrivet: 14 okt-14 kl 22:36 »
Turex är bra, man måste bara gå på med det en gång i veckan.
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser