Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en sund bank? finns den?  (läst 14390 gånger)

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #60 skrivet: 23 jul-09 kl 15:21 »
Jag är ledsen att göra dig besviken, men i dagens samhälle så är det INTE Riksbanken som ger ut ALLA pengar i Sverige. Ja, Riksbanken trycker sedlar och gjuter mynt. Det är sant.  ;)
De allra flesta pengarna skapas dock som en bokföringsteknisk balansakt varje gång du, jag eller någon annan tar ett lån i en privat bank. Varje gång vi amorterar av lånet så förstörs också dessa pengar i samma takt.  :o
Vad är då problemet? Jo, problemet är att bankerna endast skapar KAPITALET och inte pengar som täcker RÄNTAN. Det innebär att räntan måste betalas med existerande pengar ... alltså "riktiga" pengar (som Riksbanken gett ut). Ett sätt att komma runt detta är att se till att folk lånar mer och mer och mer och ... ja, ni förstår vad jag menar ...  ::)
Då märks det aldrig att det hela tiden är en brist i systemet ... räntan betalas nämligen med dessa "skuldpengar". Problemet är att det skapar en inneboende bugg i systemet. Där systemet, för att skapa mer pengar, hela tiden måste skapa mer skuld. Det i sin tur leder till en skuldspiral (någon måste ju låna pengarna ...) som i sin tur till slut leder till en sådan kris som vi nyligen sett (bankkrisen) och som även hände på 20-talet (alla har väl hört talas om Kreugerkraschen?).

Så den stora frågan kanske inte är om det finns en sund bank,
utan om det finns något sunt banksystem (som vi kan byta till) ...?  ???

Banker skapar inget kapital i egentlig mening. När det gäller den bokföringstekniska balansakten så fanns den redan på den tiden Vargalyster skrev om. Det är fär förövrigt inget som hindrar någon person eller företag att själv ge ut "pengar" i form av exv  skuldebrev. Det är bara att skriva ett. Förutsättningenb för att det ska ha något värde är att omgivningen tror att du tänker betala för dig när det är dags.

Den nuvarande krisen i banksystemet liksom den under 90-talet har orsakas inte av att långivarna vill har ränta.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #61 skrivet: 23 jul-09 kl 20:18 »
Banker skapar inget kapital i egentlig mening. När det gäller den bokföringstekniska balansakten så fanns den redan på den tiden Vargalyster skrev om. Det är fär förövrigt inget som hindrar någon person eller företag att själv ge ut "pengar" i form av exv  skuldebrev. Det är bara att skriva ett. Förutsättningenb för att det ska ha något värde är att omgivningen tror att du tänker betala för dig när det är dags.

Den nuvarande krisen i banksystemet liksom den under 90-talet har orsakas inte av att långivarna vill har ränta.

Ja, det är ju det som är så fel med systemet. Det var lika galet på 1700-talet som det är nu. Att privata banker skapar pengar ur luft är alltid fel och ränta ÄR att skapa pengar ur luft precis som "den bokföringstekniska balansakten" är. Vad finns det för försvar för ett sådant förfarande?

Det verkar som att du är insatt trädman. Förklara gärna vad kriserna handlar om då? Som jag förstått det har den sk novemberrevolutionen på 80-talet stor del av krisen i början av 90-talet och den nuvarande var att banker fick bostadsmarknaden i USA att verka lukrativ (enligt regeln: verkar det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant), ett bedrägeri, så att bolån utan säkerhet ökade tills bubblan sprack. Det är det lilla jag snappat upp kring just dessa två kriser.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #62 skrivet: 23 jul-09 kl 21:03 »
Jo, det var därför jag frågade eftersom jag känner till problemet med F.R. Skönt att veta att den är statlig iaf även om den används på ett konstigt sätt! Kanske man skulle ta o skriva en motion? :D Hur kommer det sig att du kan så mycket i de här frågorna föresten? Är du aktiv inom JAK eller så? :)

/Vargalyster som jämt glömmer att logga ut sin flickvän innan han skriver (o hon gör iofs samma sak). :)


Du har rätt i att jag är aktiv i JAK, men jag är varken ekonom eller forskare utan bara en ovanligt nyfiken person som vill veta mer ... att jag är med i JAK har självklart bidragit till min ökade kunskap då man där möter kunniga och insatta människor (ekonomer bl.a.) som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förklara hur det ekonomiska systemet ser ut. Det har tagit många år (det är lite svårsmält), men nu vet jag att det faktiskt är sant. Bankerna skapar pengar ur tomma luften!
Är också med i en epost-lista som nu håller på att ta steget ut i ett forum:
http://www.detnyasverige.se/search.php?search_id=active_topics
Förhoppningsvis kommer de gamla diskussionerna till viss del att föras över i forumet, men just nu är det ganska tomt. Vill du veta mer så är det absolut forumet för dig, då det finns tänkare från flera håll och kanter där; ekonomer, politiker och vanliga dödliga  ;D

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #63 skrivet: 24 jul-09 kl 22:43 »
Du har rätt i att jag är aktiv i JAK, men jag är varken ekonom eller forskare utan bara en ovanligt nyfiken person som vill veta mer ... att jag är med i JAK har självklart bidragit till min ökade kunskap då man där möter kunniga och insatta människor (ekonomer bl.a.) som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förklara hur det ekonomiska systemet ser ut. Det har tagit många år (det är lite svårsmält), men nu vet jag att det faktiskt är sant. Bankerna skapar pengar ur tomma luften!
Är också med i en epost-lista som nu håller på att ta steget ut i ett forum:
http://www.detnyasverige.se/search.php?search_id=active_topics
Förhoppningsvis kommer de gamla diskussionerna till viss del att föras över i forumet, men just nu är det ganska tomt. Vill du veta mer så är det absolut forumet för dig, då det finns tänkare från flera håll och kanter där; ekonomer, politiker och vanliga dödliga  ;D


Jag hittade länken http://www.ekonomiskreform.se/ som ledde mig till en sida som vill få igång en organisation för att få ett mer "Linconbetonat" system. Jag anmälde mig. :D

Snacka om att jag är rädd för EMU nu när jag fått insikt i hur det ligger till. En enda valuta i hela Europa som kontrolleras av privata banker liksom. Nej tack! Med allt centraliserat och med makten hos bankirerna och eu-kommitionen blir det inte lätt att göra något åt systemet. Fast om man lyckas skulle hela EU reformeras på en gång förstås. Men det är nog lättare sagt än gjort.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #64 skrivet: 24 jul-09 kl 23:53 »
...
Ja, det är ju det som är så fel med systemet. Det var lika galet på 1700-talet som det är nu. Att privata banker skapar pengar ur luft är alltid fel och ränta ÄR att skapa pengar ur luft precis som "den bokföringstekniska balansakten" är. Vad finns det för försvar för ett sådant förfarande?

...


Det kvittar i princip vem som "skapar" pengarna. Pengarna är bara till för att vi ska slippa konka runt våra vedtravar, potatissäckar om vi vill köpa oss något. Pengarna är bara värda det aktörerna tycker de är värda, precis som allt annat. Det är bra om den som ger ut pengar har stor trovärdighet, vilket vissa länder och centralbanker har (Schweiz, USA etc) och andra saknar. Det är som sagt inget som hindrar att du börjar ge ut egna "pengar" i form av skuldebrev.

När det gäller ränta kan man ha olika åsikter. Suresh kan förklara varför han vill avskaffa räntan på ett bra sätt. Fråga honom. Jag försöker förklara min syn på ränta. Ett exempel

Jag har mer råg än jag behöver, eftersom skörden blev mycket bra. Du vill börja odla råg, behöver utsäde och har inget att betala eller byta med. Jag kan låna ut råg till dig om du lämnar tillbaka den efter skörden. Eller också kan jag spara rågen i sina säckar om jag skulle behöva den längre fram. Eller så kan jag sälja eller byta bort den mot något som klarar ännu längre lagring utan att försämras, exv salt, vissa metaller etc.

Även om jag tror du är en ärlig och seriös person kan jag ju inte vara helt säker på att du lämnar tillbaka rågen. Det kanske blir missväxt, älgarna äter upp din åker, du missköter din odling eller något annat går på tok. Låter jag rågen ligga i sina säckar så blir den tids nog dålig och det är möjligen risk att råttorna käkar upp den, men som foder duger den ganska länge. Köper jag något mer lagringsstabilt kan jag spara detta väldigt länge. Risken med att inte låna ut rågenbedömer jag därför som mycket liten. Vad skulle få mig att låna ut råg till dig (utöver att du säkert är en trevlig person)? En andel av din "vinst" kanske. Om du sår rågen du lånat borde du få en skörd som är 5-30 ggr utsädesmängden. Om jag ska låna ut 100 kg råg till dig vill jag ha tillbaka 105 kg. Känns det ok. Din skörd borde bli mellan 500 och 3000 kg. Då har jag fått 5% i ränta på lånet.

Om jag i stället sålt mitt överskott och haft ett överskott av pengar som jag lånat ut till dig och du sedan köpt din råg varefter du sålt en del av din skörd för att betala tillbaka pengarna du lånat av mig hade det blivit samma sak. Även då hade jag velat ha tillbaka 5% mer än jag lånat ut

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #65 skrivet: 25 jul-09 kl 17:40 »
Mm, det där stämmer utmärkt och det fungerar också så länge pengarna finns som fysiskt värde t ex. råg vilket ju är ett bra exempel. Det är ju så Lincolns Greenbacks fungerade på ett ungefär som jag förstått det. Dessa lånades ju ut mot ränta samt sattes i cirkulation genom investeringar i offentlig sektor, infrastruktur etc. Befolkningen behövde därmed inte beskattas eftersom staten alltid hade pengar till sina utgifter genom sitt eget pengaskapande och räntorna från näringslivet. På så vis finansierade nordamerikanska staten en av världens bäst utrustade armeer att slå sydstaterna med... helt utan skuldsättning! De stora bankkonglomeraten blev helt utan! Sen sköts Lincoln.

Problemet är när banker lånar ut pengar de inte har utan skapar dem genom att helt enkelt sätta in en siffra på ditt bankkonto och sedan kräva tillbaka pengarna (som skapats ur luft) och sedan kräva tillbaka dem med ränta. Nästan allt av detta lån måste återbetalas med värden skapade i den "verkliga världen". Eftersom alla pengar i vårt system skapas via skuldsättning kommer det aldrig att finnas tillräckligt med pengar för att betala tillbaka alla räntor (som tidigare säkert nämnts här i tråden) och folk kommer att bli utblottade (och skogar skövlas, hav utfiskas osv.). Det är som leken hela havet stormar där en deltagare alltid blir utan stol. Skillnaden är att i det ekonomiska "hela havet stormar" så försvinner inte stolarna utan ackumuleras som rikedomen i toppen av räntepyramiden och några få människor kommer att i slutändan stå där med alla pengar. Om dessa pengainnehavare står utanför demokratisk kontroll har det mycket stor betydelse vilka de är!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #66 skrivet: 27 jul-09 kl 14:16 »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #67 skrivet: 06 aug-09 kl 09:14 »

När det gäller ränta kan man ha olika åsikter. Suresh kan förklara varför han vill avskaffa räntan på ett bra sätt. Fråga honom. Jag försöker förklara min syn på ränta.

Efter 30 år i branschen är jag trött på förklaringar. JAg vill gå från ord till handling.

Bort med skiten. 

 

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #68 skrivet: 06 aug-09 kl 09:23 »
Ja det hade varit det bästa, de som  tjänar på det nuvarande systemet kommer inte att ge upp utan en hård kamp!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #69 skrivet: 07 aug-09 kl 18:23 »
Ja det hade varit det bästa, de som  tjänar på det nuvarande systemet kommer inte att ge upp utan en hård kamp!


Det kan man lugnt säga! Men jag hittade ett gäng som kämpar mot bankväldet i Sverige:
http://www.bankrattsforeningen.org.se/index.html

Riktigt förbannade är de efter att bankerna snodde deras företag under bankkrisen i början av 90-talet.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

kennetha

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #70 skrivet: 20 feb-19 kl 21:31 »
Önskar verkligen att det finns en sund bank, kanske Forex Bank är det? Är Swedbank kund sedan födseln, men efter att ha blivit informerad om vad de sysslat med i Baltikum, söker jag nu ny plats för mina pengar! Någon som har erfaren het av Forexbank?
https://www.forex.se/betala/privatpaket

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #71 skrivet: 21 feb-19 kl 07:48 »
Önskar verkligen att det finns en sund bank, kanske Forex Bank är det? Är Swedbank kund sedan födseln, men efter att ha blivit informerad om vad de sysslat med i Baltikum, söker jag nu ny plats för mina pengar! Någon som har erfaren het av Forexbank?
https://www.forex.se/betala/privatpaket

Där får jag i alla fall lite ränta.
De har pengar och bättre öppettider och är lättare att hitta igen söderut.
I Norr är det lättare att hitta Handelsbanken

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #72 skrivet: 21 feb-19 kl 08:50 »
En bekväm bank som funkar och är jättelätt att nå är ICA bank. För mig fungerar den som önskat. Men sund?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #73 skrivet: 21 feb-19 kl 18:08 »
Jag håller på att byta till en lokal sparbank där man kan få PENGAR i handen! Det tar lite tid att byta, men det ska bli roligt.
Den gamla banken (SEB, där jag verkligen var en gammal kund) ringde en gång för mycket för att jag skulle komma och få "rådgivning". Rådgivning betyder att banken försöker sälja så kallade "produkter" som banken tjänar extra mycket på.

kennetha

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #74 skrivet: 22 feb-19 kl 10:43 »
Jag tänker öppna ett  konto i Länsförsäkringars bank, kanske är de en lagom bank och ej en som sysslar med skumma affärer?
De skryter med följande,
Sveriges mest nöjda bankkunder
Vi har Sveriges mest nöjda bankkunder
Vi är kundägda och ser till kundens bästa
Vi har en av Sveriges bästa bankappar
Någon som har erfarenhet av den här banken ???
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/bli-bankkund/byt-bank/
Kennet A.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #75 skrivet: 22 feb-19 kl 11:38 »
Jag tänker öppna ett  konto i Länsförsäkringars bank, kanske är de en lagom bank och ej en som sysslar med skumma affärer?
De skryter med följande,
Sveriges mest nöjda bankkunder
Vi har Sveriges mest nöjda bankkunder
Vi är kundägda och ser till kundens bästa
Vi har en av Sveriges bästa bankappar
Någon som har erfarenhet av den här banken ???
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/bli-bankkund/byt-bank/
Kennet A.
Jag har lf-bank idag. Funkar okej, men de investerar fortfarande i en del dåliga grejer. Kolla https://fairfinanceguide.se/ för mer info om vad bankerna investerar i och liknande.
Själv skulle jag helst vilja byta till ekobanken. Men sist jag kollade så hade de inte bankkort och swish än, utan bara spar och utlåning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser