Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stängsel dvärgget  (läst 8167 gånger)

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
stängsel dvärgget
« skrivet: 16 apr-09 kl 21:01 »
Har hört många historier om rymmande getter o skulle helst slippa hämta djur i grannarnas trädgårdar men vill
ändå ha getter. Funderade därför på om det kanske är lättare att få till inhägnader för dvärggeter eller lurar jag mig själv där?

Lilly-Maya

  • Inlägg: 55
    • Ångermanland
SV: stängsel dvärgget
« Svar #1 skrivet: 16 apr-09 kl 21:19 »
Haha ja där lurar du dig själv  :D Dvärgetter är riktiga rymmare dom med, gräset verkar ju alltid grönare på andra sidan. Och hoppar högt gör dom åxå. Men de är riktigt trevliga att ha :)
Vintertid har jag 2 fårnät på höjden och 3 ström trådar med ca 20cm mellan, och där har dom faktiskt inte kommit ut än :) Men sen beror det ju även på hur stor hage dom har och om den är tillräckligt rolig :)  För sommarn som va så höll dom sig inne i hagen som bara hade 1 fårnät och en tråd utan ström, dom trivdes bra i den och gjorde riktigt fint. Det var först när jag flyttade 2 getter som jag skulle släppa ihop med bocken, som dom andra hoppade över en efter en för att följa med. Riktiga flockdjur :)
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: stängsel dvärgget
« Svar #2 skrivet: 16 apr-09 kl 21:34 »
Jag har haft dvärggetter sedan i höstas och de har hittills inte varit ut. Vi skaffade viltstängsel som är som lammnät, dvs tätare mellan maskorna nertill. Om man vill ha killingar framöver är det ju bra om de inte kommer igenom. Vi skaffade 160 högt mest för att vi inte hittade nå't som var runt 130 högt och med tätare mellan maskorna nertill. Vi vek in det lite nertill då vi hört att de gärna kryper under också. Vi får väl se när det börjar grönska om de tycker att det är grönare på andra sidan, men jag tänker också att det beror på hur de trivs i hagen och med livet. Vi tänkte bygga upp en liten klätterlekplats med stockar och annat och sen gå ut med dem ofta på promenader. Även om jag tror att vi kommer kunna hålla dem inne är jag glad att maken flyttat sin nya skoter som har brukat stå parkerad under ett tak nära hagen. Hade inte varit kul att hitta getterna uppe på den...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lilly-Maya

  • Inlägg: 55
    • Ångermanland
SV: stängsel dvärgget
« Svar #3 skrivet: 16 apr-09 kl 21:51 »
Ja precis :) Jag hade åxå tänkt bygga en klätterställning åt, tror dom skulle tycka d var toppen att få klättra och leka av sig. Annars ligger dom mest på taket på vindskyddet och solar :D
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: stängsel dvärgget
« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 08:38 »
misstänkte att det kanske inte hängde på storleken... men det är kanske lättare at få ett högt staket till dvärggetter (men då kryper de väl under bara för att visa vem som är smartast)

Lilly-Maya

  • Inlägg: 55
    • Ångermanland
SV: stängsel dvärgget
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 10:48 »
Men om du har stängsel, så sätt några ström trådar innanför längst ner, då kryper dom nog inte ut. :)
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

donnabellan

  • Inlägg: 44
SV: stängsel dvärgget
« Svar #6 skrivet: 17 apr-09 kl 12:03 »
Jag har ett riktigt bra lammnät. 120cm med små maskor nertill. Maskorna är hårt knutna och går inte att pressa sig genom. I hagen har jag stora högar med sly, samt en klätterställning att sysselsätta sig med. Har hittills inte sett minsta tendens till rymning.  Det är dvärggetter det rör sig om. Lycka till!

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: stängsel dvärgget
« Svar #7 skrivet: 28 apr-09 kl 15:53 »
skrattar lite lätt.förra sommaren köpte vi 3 st dvärggetter släppte ut dom i nybyggt häng stängslet var av typ renstängsel, dvs maskorna nedtill var ca 10*20cm .30 sek efter utsläppta getter så jagade vi dom i ett ganska stort område med en rätt så vältraffikerad väg. vi fick komplementera med hönsnät på utsidan samt att vi varje hörna fick vi bygga tak av nätet. längst ner har vi satt plank runt hela hängnet för att dom inte ska kunna lyfta på nätet. efter det har vi inte haft några rymningsförsök :)
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

donnabellan

  • Inlägg: 44
SV: stängsel dvärgget
« Svar #8 skrivet: 28 apr-09 kl 18:36 »
Tror att det beror på vilken kvalité det är på nätet. På vissa nät går det att skjuta maskorna. Vissa viltnät är sämre än andra. På en del viltnät är de små maskorna fortfarande ganska stora. På vårt är de små maskorna ca 5x15 cm. Men sen som du säger-det gäller ju att nätet är ordentligt fäst, för annars kan de putta nätet vid marken, och då kvittar det ju hur bra nät man har...

ojniemin

  • Inlägg: 46
SV: stängsel dvärgget
« Svar #9 skrivet: 30 apr-09 kl 22:03 »
Jag har nu beställt nätet till mina (har inte köpt än) dvärggetter. Jag ville inte ha så högt som 160cm och 130cm kändes lågt. Till slut lyckades jag hitta 148cm högt viltstängsel med täta maskor nertill. Kolla www.transnaval.se Kostade drygt 20kr/m med frakt.

 

ojniemin

  • Inlägg: 46
SV: stängsel dvärgget
« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 21:54 »
Ett varningens ord. Jag fick upp mitt stängsel här om dagen och gissa vad jag hittade i inhägnaden imorse... Ett rådjur hade tagit sig in men lyckades inte komma ut. Förvånande nog kunde det inte hoppa över stängslet (150cm) utan försökte forcera stängslet istället. Efter ca 20 st utbrytningsförsök tog rådjuret sig till sjön (inget stängsel mot sjön) och simmade till andra sidan. Hade jag inte haft öppet mot sjön så hade det nog slutat illa för rådjuret. Jag hade inte hunnit få upp grinden ännu så det var nog där rådjuret slank in. 

Det var inte kul att se ett djur plåga sig på det där sättet. Om det kommer in fler så får jag nog klippa ner stängslet några decimeter och använda el överst. Det hade inte slagit mig att jag skulle


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser