Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar  (läst 7544 gånger)

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« skrivet: 25 jan-09 kl 23:36 »
Min lilla get slinker under el staketet ideligen, stots att jag testat att det är ordentligt med ström på alla 6 trådarna i hela hagen.
Vad kan man göra för att hon ska stanna inne, har aldrig haft detta problem förut med mina getter. :-\

Har nu svurit ve & förbannelse över denna lilla get som dessutom har fastnat för att sova på min förstu kvist & stånga på dörren när hon tröttnat på att vara själv... :-[
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #1 skrivet: 26 jan-09 kl 00:23 »
jag släppte mina i en träningshage med ogenomträngligt nät och eltråd lågt på insidan - då lär sig djuren vad elstängsel är och att det enda som funkar är att backa - efter dylikt träning kunde jag stänga min djur med en enkeltråd
djur som redan lärt sig slinka igenom kan bli problem - i större besättningar med får vet jag att enstaka hoppande krypande djur snabbt gallras ut
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 09:11 »
Mmmmmm visst är dom underbara ;D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #3 skrivet: 26 jan-09 kl 23:25 »
Har du alltså ström på alla 6 trådarna nu? Prova att koppla bort strömmen från varannan tråd, och jorda de strömlösa trådarna ordentligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 00:06 »
Mmmmmm visst är dom underbara ;D
Javisst!  Trollens officiella definition på "getter":

"Getter är underbart trevliga djur, som alltid befinner sig någon annan stans än Husse och Matte vill."

Allvar:  Vad är det hon saknar i hagen?  Är hon så in i hoppsan kocko så hon vill vara med folk, hur bra allt annat än är i hagen?  Om resten av getterna snällt stannar, så har hon ju en flock där.  Är de snälla mot henne?  Är hon i någon annan livsfas än de, och behöver något annat, vitamin, mineral, än de?  Eller har hon bara hittat ett fint kryphål?  Kanske det lönar sig att använda lite tid till att spionera på henne, se var hon går ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 23:02 »
Hon har kompis i hagen , mat vatten & mineraler, men hon älskar folk, går ut där helst hon har lust ...
el på alla 6 trådarna och den lägsta sitter så lågt det bara går utan att den *går i backen*
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #6 skrivet: 29 jan-09 kl 06:44 »
För svag el. Elstängslet ska kunna hålla hästar, helst tjurar, innanför trådarna om det ska duga till getter.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #7 skrivet: 31 jan-09 kl 22:44 »
Har ett rejält aggregat som håller mina hästar inne & som ska räcka till en rejäl sommarhage på nästan 10 ha utan problem ...kanske har för dålig jordning
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 22:59 »
Det är inget ovanligt att en jordning som duger på sommaren inte längre räcker till när det är tjäle i marken.

Prova att kortsluta elstängslet till en verkligt bra jord - vattenledning, elnätets skyddsjord eller liknande. Om du sedan tar på jordspettet till stängselapparaten och samtidigt på marken någon meter därifrån, så får du inte känna någon stark stöt.
Om du har en stängselvoltmeter och mäter mellan jordspettet och en jordpunkt en bra bit bort, så får det inte vara mer än 500 V (0,5 kV) däremellan.

Om du måste slå ner fler jordspett, så sätt dem inte för nära varandra, då gör de inte mer nytta än ett enda jordspett. Minst 2 m mellan dem!
Se till att alla jordspett är av samma material och har samma ytbehandling (t ex galvat stål). Om det är olika material i dem så kommer det minst ädla att frätas bort snabbt.
Se till att jordspetten inte ligger nära t ex nergrävda vatten-, el- eller teleledningar, annars finns det risk att störningar från elstängslet ställer till problem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 13:24 »
Inte känna någon stöt alls!  Men tjäle leder inge vidare.  Vanligaste felet när elstängsel inte fungerar är glappkontakt, ärg och liknande, antingen till jord eller vid strömförsörjningen.

Men om hon inte trivs med andra getter, utan vill ha folk, då lär hon skrika om hon blir rejält instängd.  Tänk er själva, gilla getter och så inte få KLAPPA dem!!!  :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Drutten

  • Inlägg: 59
    • Uppland
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #10 skrivet: 01 feb-09 kl 18:02 »
Hallåj, såg era problem med elstängsel. Har tidigare jobbat på granngården med ansvar för bla elstängsel, så skulle nog jag vilja säga att det vanligaste felet när man inte har någon kräm på elstängslet är att man oftast har för få jordspett, och har man flera så sitter dom för nära eller för torrt. Beroende på elaggregatets styrka så tycker jag att man bör ha minst 5 jordspett.

Själv har jag löst mitt problem så här. Jag har fem trådar varav två används som jordtrådar. Det innebär att oavsett hur torrt det är eller hur stenigt det är eller hur frusen marken är så kommer dom alltid att komma åt en jordtråd och en strömtråd om dom försöker ta sig ut vilket gör att dom får en kraftig stöt. Det man får ha koll på är att inte en jordtråd och en strömtråd trasslar ihop sig för då blir det ingen ström alls i trådarna.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #11 skrivet: 28 mar-09 kl 17:55 »
Min lilla get slinker under el staketet ideligen, stots att jag testat att det är ordentligt med ström på alla 6 trådarna i hela hagen.
Vad kan man göra för att hon ska stanna inne, har aldrig haft detta problem förut med mina getter. :-\

Har nu svurit ve & förbannelse över denna lilla get som dessutom har fastnat för att sova på min förstu kvist & stånga på dörren när hon tröttnat på att vara själv... :-[


Va du glad att det bara är en get. Mina föräldrar hade en stor finsk tjur som älskade folk. När morsan cyklade upp med tjuren i hagen så han hon inte mer än hem så hörde hon länken skramla i gruset. Han gick upp på trappan om han kom lös och stirrade in genom fönstret. I bland stöd köksfönstret öppet när morsan stod där och diska och då försökte han komma in fönstervägen. Han var otroligt snäll och "mammig"

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #12 skrivet: 30 mar-09 kl 09:45 »
Drutten, vad menas med jordtråd då ? Hur kopplar man den i förhållande till de andra trådarna och agregatet? ???

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #13 skrivet: 30 mar-09 kl 10:48 »
Drutten, vad menas med jordtråd då ? Hur kopplar man den i förhållande till de andra trådarna och agregatet? ???

En vanlig tråd, men istället för att koppla den till aggregatet jordas den (med jordspett, som vanligt).

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #14 skrivet: 30 mar-09 kl 18:51 »
Meningen med jordtråden om den ska göra nytta, är alltså om de kommer åt både den och vanliga tråden som är kopplad till agregatet samtidigt, så får de en redig stöt?  ::)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #15 skrivet: 30 mar-09 kl 19:10 »
Meningen med jordtråden om den ska göra nytta, är alltså om de kommer åt både den och vanliga tråden som är kopplad till agregatet samtidigt, så får de en redig stöt?  ::)

Exakt. Annars har ju stängslet ingen större effekt, om djuret inte självt är jordat genom markkontakten.

AnetteTS

  • Inlägg: 7
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #16 skrivet: 20 jul-15 kl 10:44 »
Jag skulle behöva en bild på hur man kopplar jordtrådar till jordningen- för jag förstår inte riktigt.
Alltså aggregatet är kopplat som det skall till tre jordningar. skall sedan de två jorade trådarna kopplas till  tre andra jordstavar? Var? Eller?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #17 skrivet: 20 jul-15 kl 11:32 »
Nej, de jordade trådarna i elstängslet kopplar du också ihop med elstängselapparatens jordanslutning. Och du kan använda dem för lätt koppla in fler jordspett längre bort om det skulle behövas.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #18 skrivet: 25 jul-15 kl 22:15 »
Den här sidan har jag haft mycket nytta av.  :)

http://www.bmsab.se/subdet200.htm

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Getter, elstängsel & en hel skäppa svordommar
« Svar #19 skrivet: 08 okt-15 kl 14:51 »

Va du glad att det bara är en get. Mina föräldrar hade en stor finsk tjur som älskade folk. När morsan cyklade upp med tjuren i hagen så han hon inte mer än hem så hörde hon länken skramla i gruset. Han gick upp på trappan om han kom lös och stirrade in genom fönstret. I bland stöd köksfönstret öppet när morsan stod där och diska och då försökte han komma in fönstervägen. Han var otroligt snäll och "mammig"

 8) 8) 8)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser