Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?  (läst 13852 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-18 kl 14:12 »
Har man höns och slaktar så kan man nog  bygga om tvättmaskinen till fjäder rensare . Förutsatt att motorn och  funkar  .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #21 skrivet: 17 apr-18 kl 15:03 »
Det är nog inget att spara på. Det enda jag kommer på nu är som ankare eller liknande.

Jag hittar en Triac som kanske har med motorn att göra. BTB16-700BW. https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/456/BTB16-700BWRG-pdf.php
Annars hittar jag inga lämpliga kandidater förutom en som kanske är en processor. De enda träffar jag får är hänvisningar till olika tvättmaskiner.
Tre reläer finns. 12 V DC / 10 A-250 AC. Dessa kan komma till användning nån gång.

Det är väl troligt att processorn sköter om allt som har med motorstyrningen att göra, utan någon särskild analog styrkrets som den jag länkade till.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #22 skrivet: 17 apr-18 kl 15:05 »
Ventilen till vattnet kan man använda för att styra vatten till tex trädgårdslandet.

oftast 230V till ventilen så öppnar den

Man bör dock vara förberedd på att tvättmaskinsmagnetventiler ofta ger ganska litet flöde. Ibland kan de till och med vara konstantflödesreglerade, så att flödet blir ungefär lika oavsett trycket i vattenledningen.
Magnetventilen har ofta ett inlopp, 2 eller 3 spolar och 2 eller 3 utlopp. Detta för att inkommande vatten ska kunna passera antingen direkt till trumman eller via tvättmedels- eller sköljmedelsfacket.
I bevattningssammanhang kanske det går att utnyttja flera utlopp som går att styra var för sig på något sätt?

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #23 skrivet: 18 apr-18 kl 08:56 »
Nu ska vi se om jag förstått inkopplingen av motorn rätt. Jag har gjort en skiss med de kabelfärger som går från kopplingsplinten på min motor. Motorn verkar kunna drivas med både AC och DC och olika spänningar enligt de efterforskningar jag gjort.
För att bara få motorn att gå runt kopplas t.ex. +24 V till den olivgröna nr.5. Som då går genom lindningarna via K3 till K1 till nr.8, genom rotorn och jordas med nr.9. K1 startar/stannar motorn och K3 väljer statorlindning för hög eller låg fart. Rätt så länge?
I så fall borde man kunna ändra rotationsriktning genom att växla nr.8 och nr.9? Eller är det K3 som gör detta?

Men vad gör motorskyddet? Jag kommer inte ihåg vad symbolen betyder. När motorskyddet aktiveras tolkar jag det som om orange nr.7 påverkar K1 och K2 och bryter spänningen till både motor och motorskydd. Kan det vara någon strömvakt som aktiveras om motorn bromsas för mycket?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #24 skrivet: 18 apr-18 kl 10:24 »
Motorskyddet är förmodligen en termokontakt som bryter om motorn blir för varm. På den andra, svart/vita bilden, ser man att den ligger inkopplad i serie med rotorn.
För att ändra rotationsriktning polvänder man rotorn i förhållande till fältlindningen.
Det kan nog vara bra att ha någon slags gnistsläckare (varistor eller liknande) parallellt med fältlindningen, så det inte blir så stora överspänningsspikar och ljusbågar om man råkar koppla om med motorn igång.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #25 skrivet: 18 apr-18 kl 11:18 »
Ja det ser ut som motorskyddet är kopplat i serie med rotorn. Men jag begriper inte hur minus kopplas isf. Både motorskyddet och rotorn blir då kopplade till en gemensam punkt mellan K3 och K1/K2?

Men jag borde kunna provköra lite med 12 V DC bara för att se om det snurrar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #26 skrivet: 18 apr-18 kl 13:43 »
Det är ju en seriemotor, så om man ska köra den utan styrelektronik ska fältlindningen kopplas i serie med rotorn.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #27 skrivet: 18 apr-18 kl 14:02 »
Det är jag på det klara med. Då blir det så här:
Olivgrön>Lindningar>Grå>K3>förgeningspunkt>K1>Gul>Rotor>Grön
Om man vill ha motorskyddet blir det efter K3:
förgreningspunkt>K1>Gul>Rotor>Grön>Bygel till Orange>Motorskydd>Brun>K2>förgreningspunkt.

Det går alltså tillbaka till samma förgreningspunkt som varit tidigare. Motorskyddet och rotorn verkar vara parallell. Eller är det jag som tänker galet nånstans?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #28 skrivet: 19 apr-18 kl 14:24 »
Någon som har ett bra knep att få loss remhjulet från trumman. Höger eller vänstergäng? Kanske det är någon effektiv gänglåsning ditkletad. Måste man kanske borra ur insex-bulten?
Eftersom det är en frontmatad maskin verkar det bli en "ljuslykta" eller ytterligare en grill av den. Något annat har vi inte kommit på än.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #29 skrivet: 19 apr-18 kl 14:50 »
Ibland är det pressat och krympt på, då är det bara avdragare (eller press) och hårt arbete som gäller... De är nästan omöjliga att få av om remhjulet dessutom är aluminiumlegering som blir som ett jädra lim när det är ditpressat...
Annars brukar det vara motsolsgänga om det inte är kilspår.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #30 skrivet: 25 apr-18 kl 17:17 »
Det här remhjulet sitter med skruv i centrum, till att börja med.
Du gör mig förvirrad när du skriver "motsolsgänga". För mig är högergänga att man skruvar åt medsols och lossar motsols. Vänstergänga är alltså tvärtom. Menar du att jag ska lossa genom att vrida motsols, eller vad menar du.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #31 skrivet: 25 apr-18 kl 18:58 »
Det brukar vara åt höger, alltså tvärtom mot en vanlig skruv, om förstås vad jag menar...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #32 skrivet: 26 apr-18 kl 09:30 »
ok, då skruvar jag medsols för att lossa.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #33 skrivet: 26 apr-18 kl 12:44 »
För det mesta...  ;)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #34 skrivet: 14 maj-18 kl 22:40 »
På tal om vatten ventiler. Skulle ha tag i en ventil till och hittade såna som sitter direkt på kranen  och den var det inte nått vidare flöd i så som Torbjörn säger testa om flödet blir tillräckligt

Pelle_44

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #35 skrivet: 22 nov-18 kl 09:39 »
Trumman kan man ha som (mobil) eldstad!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Förslag på vad man använda delar från tvättmaskin till?
« Svar #36 skrivet: 24 nov-18 kl 07:47 »
Det blev så att trumman eldar vi i. Motorn kommer nog att få en lumptrissa monterad för polering av bilgrejer och liknande. Ventiler och pumpar lär kunna bli komponenter till bevattningssystem.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser