Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på stängsel  (läst 5076 gånger)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
Tips på stängsel
« skrivet: 24 feb-18 kl 16:27 »
Hej!

Jag har tänkt hägna in ett större område till mina getter till våren, och skulle därför behöva tips på var jag kan få tag i ett prisvärt nät/stängsel med lång längd. Fårnätet klev ungdjuren rakt igenom så det är inget alternativ tyvärr.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tips på stängsel
« Svar #1 skrivet: 24 feb-18 kl 19:28 »
Har du funderat på eltråd?

Nu har jag inte getter men vad jag har förstått så är dom ganska bra på att rymma.

Då gör jag ju åtminstone en liknelse till baggar och bagglamm som har skiljts från tackorna, det krävs en rejäl kyss av el-tråden för att man ska ta sig en funderare på vilken sida stängslet man ska hålla sig...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #2 skrivet: 24 feb-18 kl 19:30 »
Getter är kända för att inte acceptera dumma stängsel.  Om stängslet inhägnar ett område där de trivs, har de ingen anledning att gå igenom.  "Ett gott bete är bästa stängslet" sade de gamle.

  Om de upplever att de inte har vad de behöver innanför stängslet, så går de ut.  Om de har vad de behöver innanför, så respekterar de ett snöre!  (Nåja, nästan!)

  Men att ge dem vad de behöver innanför stängslet kan vara lättare sagt än gjort!   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Tips på stängsel
« Svar #3 skrivet: 24 feb-18 kl 20:20 »
Eltråd har jag funderat på, men då det är väldigt tät vegetation där så är det inget alternativ, dessutom så tar de hjälp av hornen och lyfter på trådarna.
Det där med att det är omöjligt att hägna in getter känner jag till, jag tror inte att det ska vara något problem att få dem att stanna kvar i hagen, men däremot så går det en väg alldeles intill, och sen tror jag inte att grannarna blir så glada om de får sina äppelträd avbarkade.
« Senast ändrad: 25 feb-18 kl 09:08 av stormalfred »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #4 skrivet: 24 feb-18 kl 23:52 »
Ska du ett nätstängsel, så är ett stängsel med "fasta knutar" nog ett måste för getter.
Nu har jag ju inte getter, utan får, men vet att det enklare "fårnäten" med vridknut, är ganska enkla för fåren att töja ut "maskorna" i.

Säkrare är nät med låsta knutar, t.ex. som de här: https://www.lgprodukter.se/category.html/tornado-torus-2, som även finns i 120 höjd. Det finns andra märken och varianter med låsta knutar.

Sedan så behöver man spänna nätet ordentligt mellan stolparna, så att det inte börjar slacka redan efter något år. Det fungerar heller inte med att göra "mjuka böjar" i stängslet, utan man måste ha 90-graders hörn.

Här är en pedagogisk beskrivning av hörn av parallellogram typ. Hörnen görs på samma sätt oavsett man ska eltrådar eller nät.

Så man behöver nätet, ordentliga trästolpar på raksträckorna, gedigna hörnkonstruktioner för dessa ska kunna bära det välspända nätet, samt verktyg och kunskap för att spänna nätet. Det räcker alltså inte med att dra lite för hand i nätet för att spänna det, utan man får använda kedjespännare eller dra med en traktor (fyrhjuling)...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #5 skrivet: 25 feb-18 kl 10:28 »
LG-produkter är kända för bra kvalitet och höga priser.  Om det är mycket undervegetation så funkar kanske el inte så bra, om man inte har mycket tid att gå runt stängslet och rensa.

  Men varför just 90°?  Om man stagar ordentligt borde väl vilken vinkel som helst gå bra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tips på stängsel
« Svar #6 skrivet: 25 feb-18 kl 11:31 »
När vi var nybörjare med getter stängslade vi som en amatör, men 2 nät på varandra och de var dåligt sträckt och stolparna var dåliga. Vi hade ingen el. Getterna tog sig ut på olika vis. Sen besökte jag en getgård/mjölkgård och fick se riktigt stängsel.

Sen tog jag tag i det och köpte riktiga trästolpar, och nätet som heter "tornado titan" (som är 90cm högt) och HT-tråd både nere och ovanför. Köpte el-aggregat som visade 9000volt med volt-mätaren och det gör ont att få en sådan stöt tycker även getterna. Jag har senare även byggt rovdjursavvisande stängsel och byggt riktiga hörn (som kallas parallellogram i filen nedan) samt sträckt nätet med min fyrhjuling. Själv sträckningen går lätt att göra men att gräva ned hörnstolparna 1m med spade var jobbigt särskilt när man bor nästgårds en by vars namn betyder "stenig mark". Det är lika steningt här.

Angående prisvärt nät är det lite lustigt men billigt nät med svetsade knutar eller vridknut (båda de är så klena att jag inte vill ha dem gratis) är ungefär lika dyrt som Tornado titan med höjden 90cm. Tornado titan är så kraftigt att det knappt är möjligt att sträcka det för hand. Jag gör det ibland ändå när jag är lat.
Vi har inga rymmningar alls längre, förutom nån enstaka som flygit över nån gång per år. Tidigare var det rymmningar dagligen.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #7 skrivet: 26 feb-18 kl 01:42 »
Det där med 90 grader: det funkar inte alls lika bra med vidare eller smalare vinklar, när man de där riktigt välspända näten (eller mångtrådiga elstängseln). Mellanstolparna håller egentligen bara upp nätet vertikalt, och all dragkraft i längsled vilar på de tre stolparna i parallellogram-konstruktionen som utgör hörnet.

Har man "för vida" , eller för smala" hörn, så kommer själva hörnstolpen ganska snart att så sakteliga åka upp ur marken, och då slutar hela nätet att vara välspänt och skydda mot rymningar (och rovdjur). Sådana hörn har ofta rört sig såpass mycket, så att nätet börjar sagga redan efter 2-3 år.

90-graders hörnen är de starkaste man åstadkomma. Det här går att räkna på, för den som bevandrad i hur man räknar på hållfasthet. Det är vetenskap och ingen skröna.

Alla stängselstolpar rör sig med årstiderna (det fryser, det tinar, det regnar, det torkar...), och även fast man gräver ner hörnstolpen till sitt 90-graders hörn en meter (bra jobbat olivia.k.!), och kanske t.o.m. stagar med sten i stolpens grop, så kommer även den stolpen att röra sig med tiden. Men det tar många år för en sådan nergrävd stolpe som ingår i ett 90-graders hörn, att röra sig så mycket så att stängslet börjar sagga märkbart, kanske 15-20 år.


von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Tips på stängsel
« Svar #8 skrivet: 26 feb-18 kl 03:00 »
Jag tror att det måste vara ett missförstånd, själva parallellogrammet ska se ut som visas, stolpe stolpe överliggare och diagonal tråd, men hur hörnets två sidor står mot varandra kan som Trollmor är inne på knappast spela stor roll. Nästintill ingen. Men jag är alltid beredd att lära mig sånt jag har missförstått. :)

Nån måste förresten ha byggt en egen pålkran?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #9 skrivet: 26 feb-18 kl 08:45 »
Jag har ju mest använt Flexinet, och det behöver minsann stagas även för en liten sväng.  Intressant diskussion detta med vinkeln, hoppas att även ett gammalt troll som jag kan förstå ifall någon av er försöker förklara det där med hållfastheten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tips på stängsel
« Svar #10 skrivet: 26 feb-18 kl 10:29 »
Man får tänka på att draget, alltså kraften, kan förenklas till att ligga i översta tråden. Och skall man ha ett bra stängsel så skall man räkna varje del för sig när man kommer till ett hörn.

När man drar i övertråden och bara har en vanlig stolpe utan sträva i änden av raksträckan, så kommer ju stolpen att böja sig. Då kan man ju ta en sträva från toppen av den sista stolpen till botten av den näst sista för att få mothåll. Men eftersom den strävan inte är oändligt lång så kommer den och övertråden att vilja lyfta på slutstolpen. Ju kortare strävan är, desto starkare lyfts den sista stolpen. Säg att vi har en slutstolpe som är 90 cm hög och det är 2 m mellan den stolpen och den näst sista, och vi spänner övertråden med 100 kg, då blir det som att någon står och lyfter i slutstolpen med 45 kg. Men ett avstånd på 90 cm hade det ju blivit 100 kg.
Och temperaturväxlingen i tråden ökar draget på natten, fåren kanske springer emot (för att inte tala om viltet som kan dundra in rejält), så efter ett tag så kan stolpen glida upp.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Tips på stängsel
« Svar #11 skrivet: 26 feb-18 kl 18:14 »
Brukar ni sätta in fjädrar på era stängsel?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #12 skrivet: 26 feb-18 kl 19:13 »
Brukar ni sätta in fjädrar på era stängsel?

På mångtrådiga elstängsel med hårt spänd HT-tråd, JA. Ungefär var 200-meter så sitter det fjädrar, och en gripple-skarvning, för att lätt kunna spänna tråden.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Tips på stängsel
« Svar #13 skrivet: 26 feb-18 kl 19:26 »
Tack, har precis fått bidrag för rovdjursstängsel och får försöka räkna ut vad vi behöver. :)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Tips på stängsel
« Svar #14 skrivet: 22 maj-18 kl 13:36 »
Det blev väldigt många bra synpunkter på detta ämne märker jag ;)

Nu till hur jag gjorde min gethage.
Som småbrukare jag är så anser jag det vara vansinne att slänga ut tiotusentals kronor på nät och stolpar, då har ju hela grejen med att vara självhushållare gått i stöpet....så jag gjorde helt enkelt som så att jag tog rätt på gammalt hässjvirke som legat här hemma (finns vid varenda ängslada här i kring) sågade till dem i lagom höjd, använde nätet jag hade och drog en grov eltråd högst upp. Naturligtvis såg jag till att hägna in ett område där jag visste getterna skulle trivas med gott om mat, och de har hittills inte gjort en antydan till att rymma mer än när man öppnar grinden och ska gå in till dem. Naturligtvis så kommer ju vissa stolpar behöva bytas ut ibland, men hur gjorde man egentligen när det inte fanns vare sig tryckta stolpar eller super-duper-stängsel?
Jag tackar för era förslag och kunskaper, men borde vi inte hålla oss på nivåer som passar in i forumets anda?
 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tips på stängsel
« Svar #15 skrivet: 22 maj-18 kl 13:48 »
Självklart får man välja material efter plånbok, men principerna är de samma vare sig man tar hässjestörar, undertryckta granar, enebuskar eller köpevirke. Man kan ju dessutom ha kommit över köpestolpar gratis från någon som inte längre hade behov av dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på stängsel
« Svar #16 skrivet: 23 maj-18 kl 11:23 »
Förr byggde man gärdesgårdar.  Mycket arbete, men:  "Med aspegärsel och enestör, då håller gärsgårn tess bonnen dör!"

  Men man måste ju räkna även arbete som en kostnad!   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser