Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftfri limning av terracottakrukor som ollas  (läst 9935 gånger)

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« skrivet: 20 feb-18 kl 01:50 »
Hej,

jag tänkte bygga mig ett ollas-bevattningsystem, dvs nergrävd terracotta som fylls med vatten. Planen är två ihopsatta 11cm-krukor, men då måste jag limma ihop dem. Eftersom jag inte vill förpesta jorden eller de som skall äta det som odlas så behöver jag hitta något ej hälsovådligt alternativt som tål att stå i vatten utan att lösas upp.

Det bästa jag kan hitta är silikon utan antimögel etc. Ännu bättre är att använda cement och sand, men det är inte så enkelt att mecka med och jag skall göra 25 stycken.

Har ni några tips på vad jag kan göra?

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #1 skrivet: 20 feb-18 kl 07:55 »
Vad intressant det lät med ollas. Så vitt jag förstår det är den ganska stationär när den väl är nedgrävd? Jag har inte stenkoll på lim, men jag tänker att man kan göra en fog av lera som man låter torka. Det borde väl hålla sig på plats i jorden, inte vara så väldans svårt att ersätta ifall det faller bort när man gräver upp den, och dessutom vara giftfritt. Rätta mig gärna om jag har fel, folk med mer kunskap! ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #2 skrivet: 20 feb-18 kl 08:54 »
Det är nog absolut enklast och bäst att använda någon form av cementbruk eller putsbruk. Det är inte alls svårt att hantera, och för de här små mängderna kan man gott köpa en säck färdigt bruk som bara är att blanda ut med vatten - man behöver alltså inte hålla på och jaga sand av rätt beskaffenhet osv.
Om man klarar av att blanda till pulvermos så klarar man att blanda en liten sats cementbruk för hand.

Gör provlimning/murning av ett par krukor och prova ut lämplig teknik innan du sätter igång med serietillverkning.

Lera är inte användbart i det här fallet där fogen kommer att utsättas för fukt.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #3 skrivet: 27 feb-18 kl 12:18 »
Otroligt spännande, tack för detta tips! En fråga bara, finns det risk för att sniglarna trivs ännu bättre när det finns terracotta-ollas nedgrävda runt omkring i grönsakslandet?
Ingen människa är illegal

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #4 skrivet: 28 feb-18 kl 07:59 »
Kanontips!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #5 skrivet: 02 mar-18 kl 09:42 »
Och en till fråga: kan man använda trasiga krukor om man lappar ihop dem med vad man nu limmar med, eller är trycket från jorden runtom månne för stort?
Ingen människa är illegal

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #6 skrivet: 07 mar-18 kl 19:15 »
Tack för alla svar!

Jag har precis kommit igång. Det är hur svårt som helst att betonga ihop två krukor. Jag tror det kommer krävas silikon utan antimögel. Däremot är det smidigt att lägga betong i botten av ena krukan för att täppa igen hålet så inte allt vatten rinner ut.

Hålet i den andra krukan kommer jag leda ner en slang i och sedan silikona fast där.

Tror det skall gå fint. Rapporterar fortlöpande och fotograferar förloppet. Mest intressant blir väl någon gång till sommaren när allt varit igång en stund.

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #7 skrivet: 07 mar-18 kl 19:17 »
Angående sniglar så tror jag helt säkert det är ett problem om man bara gräver ner dem och lägger ett lock på. För min del så kommer de vara helt täta och bara ha en slang ner jag kopplar till min regnvattentunna, så där kommer inga sniglar ta sig in.

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #8 skrivet: 22 mar-18 kl 14:41 »
Det blir akvariesilikon. Sitter i konstant kontakt med vattnet som fiskar inte skall behöva drunkna i. All information jag hittar är att det på inget sätt är hälsovådligt.

Kollade upp en hel del om PU-lim, men det är seriöst helt livsfarligt. Så illa att jag känner mig manad att höra av mig till alla som lagt upp videos på youtube och säga till dem.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #9 skrivet: 22 mar-18 kl 17:18 »
Klarar de vintern i jorden eller måste man gräva upp alla igen då?

Postat med Alternativ.nu´s app


Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #10 skrivet: 22 mar-18 kl 17:35 »
Klarar de vintern i jorden eller måste man gräva upp alla igen då?

Jag vet faktiskt inte, men är de tömda på vatten och det inte är stenhårt packad jord runt så håller de nog. Jag skall lämna ett par på prov och berättar om ett år från nu.  :D
« Senast ändrad: 22 mar-18 kl 17:54 av Odlingsapan »

 

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #11 skrivet: 19 apr-18 kl 16:24 »
Här är lite bilder på de nio ollas jag gjorde.

Varje består av två stycken 14cm terracottakrukor som är ihoplimmade med akvariesilikon godkänt för livsmedelshantering. I botten har jag gjutit lite betong så att allt vatten inte rinner ut där. På toppen har jag limmat fast en bevattningsslang som sticker ner 2-3 centimeter. Total kostnad ca 25kr per olla. Dessa kommer kopplas ihop med bevattning som matas med gravitation från en 300 liter stor regnvattentunna jag beräknar skall hålla jorden fuktig minst 7 dagar så jag slipper cykla ut till odlingslotten så himla ofta.

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #12 skrivet: 23 apr-18 kl 20:02 »
Tester på olika sätt (permutationer av vattentryck, i luften, i jorden) visar att dessa relativt små ollas konstant släpper ut ungefär en halv deciliter vatten per timme vardera. Det är alltså en dryg liter per dygn. Med tanke på att rötterna kommer växa upp på dem så kommer det bli helt perfekt. Mina 9 ollas och min 300 liter vattentunna kommer hålla det vattnat i nästan en hel månad. Fungerar detta så bra som det verkar i teorin så blir det nog 30 ollas till nästa säsong.

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #13 skrivet: 25 maj-18 kl 03:50 »
Gjorde en liten film om hur jag gör mina ollas och hur jag matar dem med vatten från min regnvattentank.

https://youtu.be/oVa4Hzbc-vc

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #14 skrivet: 25 maj-18 kl 18:18 »
Ser ju otroligt ut! Vilket är silikonet du använder? Det jag hittade på Clas Ohlson (pattex) var dimetylpolysiloxan, som åtminstone verkade vara ok, men är inte så insatt.
Ingen människa är illegal

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #15 skrivet: 29 maj-18 kl 21:18 »
Ser ju otroligt ut! Vilket är silikonet du använder? Det jag hittade på Clas Ohlson (pattex) var dimetylpolysiloxan, som åtminstone verkade vara ok, men är inte så insatt.

Jag använde akvariesilikon från Illsbruck, modell GS202. Tuben på 310ml räckte till minst 14 st ollas jag gjorde med 11cm diameter krukor. Tror det finns nog kvar för ett par till i den. Betalde 75kr på Harald Nyborg.

https://www.harald-nyborg.se/akvariesilikon-transp-310-ml.html

Så här står det där om länken slutar fungera:


Akvariesilikon illbruck

Högkvalitativ elastisk silikon för fogning av material som kommer i kontakt med livsmedel, dricksvatten och levande organismer. Uppfyller*kraven för kontakt med livsmedel och dricksvatten (KTW). Akvarier DIN 32622 samt badanläggningar och swimmingpools (KSW) (+30°C med fri klorhalt på 1 mg/liter). Vg. kontrollera lokala begränsningar före användning. Vanligt förekommande användningsområden är i samband med livsmedelstillverkning, dricksvattentankar, akvarier, fisktankar, simhallar, spa och swimmingpools.

Odlingsapan

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #16 skrivet: 02 apr-19 kl 08:32 »
Nu har det gått ett år sedan jag grävde ner dem. De fick sitta i marken hela vintern. Bor i sydvästra Skåne och det var ingen speciellt hård vinter.

Ingen av ollasarna har gått sönder. Några av slangarna har släppt från silikonet som håller dem tätt fastsatta, men det är ju bara at skölja av dem och sätta lite nytt. Jag är hur nöjd som helst.

Under sommaren som gick var jag vid tillfälle borta i tre veckor när det var rekordvarmt och rekordtorrt. Min 500l (skrev viss 300l i tidigare inlägg, den är 500l) regnvattentunna höll i två av de veckorna. Växterna klarade sig utmärkt.

« Senast ändrad: 02 apr-19 kl 08:59 av Odlingsapan »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #17 skrivet: 02 apr-19 kl 11:19 »
Så häftigt, detta ska jag göra.
Bara en undran, hur kopplar du ihop alla ollorna?

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Giftfri limning av terracottakrukor som ollas
« Svar #18 skrivet: 02 apr-19 kl 15:56 »
Kul tråd! Här är en enklare variant: https://www.youtube.com/watch?v=GRiLhrY2CMc
Sök på Youtube annars på "ollas watering system" så kommer det mera avancerade förslag!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser