Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?  (läst 3096 gånger)

Lill-Tuva

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« skrivet: 23 jul-17 kl 07:49 »
Hej! Vi har åtta hektar mager fäladsmark i Skåne bevuxen med ek, bok, björk, en, tall, buskar, en del gräs och massor av blåbärsris. Hur många getter skulle behövas för att hålla marken öppen?  Och kan de gå ute på samma mark året om när det är så stort (med hus att gå in i på vintern såklart)?
« Senast ändrad: 23 jul-17 kl 08:02 av Lill-Tuva »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-17 kl 09:30 »
Grattis till en så fin markbit, och välkommen hit!  :D

  Enen kan du nog vinka ajö till.  Särskilt vuxna behornade bockar är svåra mot en, för en är så lagom att markera på!  (Doftkörtlarna sitter snett bakom hornen, lite inåt.)

  Har du redan ett väderskydd?  I så fall föreslår jag att du skaffar två obesläktade göingegetter, en bock och en get, och sedan sakta låter flocken växa tills du ser att det är lagom.  Visst kan de gå på hela marken, det trivs de bra med, men se upp för parasiter!  Om marken är parasitfri nu, så se till att den förblir det!!!

  Var särskilt noga med att välja ursprungsdjur som du kan trivas med.  Snälla, friska, tar hand om avkomman och låter dig mjölka och sköta klövar utan protester.  Fast, klövarna lär de ju slita naturligt på det härliga betet!

LYCKA TILL, och låt oss veta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lill-Tuva

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-17 kl 11:07 »
Tack, och tack för tips!  Här finns vääääldigt mycket en, så tror knappat de kan ta kål på alla :D. Men om de skulle utrota enen blir kanske länsstyrelsen ledsna eftersom marken är naturreservat... Getter tycker möjligtvis inte om gran? Sådana ska nämligen inte finnas i skåne så granarna får de gärna ge sig på! :)

Nej, har inte väderskydd ännu men tänker bygga, funderar på om det räcker med vindskydd eller om de vill ha ett mer rejält stall?

Här har gått, och går, får på somrarna (april till oktober) de senaste 20 åren eller så, har får och getter samma parasiter? För i så fall behöver nog marken vila innan vi skaffar getterna tyvärr. Fåren är inte våra och med tanke på hur mycket löst fårbajs jag ser betvivlar jag att de är särskilt välskötta parasitmässigt. Lite därför vi vill ha egna djur istället, jag vill kunna hålla koll på djurhållningen så den är ok. Jag har haft häst i många år så är inte helt djurovan, får verkar lite tråkiga och så äter de inte allt sly så därför är vi inne på getter :)

Göingegetter är faktiskt det vi funderar på! Brukar man byta bock varje år? Eller rättare sagt kastrera och sedan skaffa ny obesläktad? För jag har väldigt svårt att göra mig av med djur...

Lill-Tuva

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #3 skrivet: 23 jul-17 kl 11:27 »
En fråga till förresten - i dagsläget finns här ett 90 cm fårstängsel runt marken. Jag gissar att vi behöver komplettera med el innanför? Räcker två trådar i så fall, med tanke på att marken är så stor?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-17 kl 13:43 »
Hur många getter marken kan bära beror också på hur den förvaltas. D v s hur man delar in marken i hagar, man kan ju ha fler getter om man delar av marken i mindre hagar, som man regelbundet flyttar runt dem i i stället för att låta dem beta i hela området på en gång

https://www.youtube.com/watch?v=gVMgzhNxnzQ

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #5 skrivet: 23 jul-17 kl 14:02 »
Hej! Vi har åtta hektar mager fäladsmark i Skåne bevuxen med ek, bok, björk, en, tall, buskar, en del gräs och massor av blåbärsris. Hur många getter skulle behövas för att hålla marken öppen?  Och kan de gå ute på samma mark året om när det är så stort (med hus att gå in i på vintern såklart)?
Har du någon rikssvensk översättning på "fälad" :P ? Är det typ utmarks- eller skogsbete?
Är det naturreservat kommer du inte få ha djuren där på vintern, inte heller är det tillåtet att gödsla marken. Ska du ha en vinterhage ska den vara belägen på åkermark, så du kan skörda något därifrån under sommar eller höst, annars blir det näringsöverskott i marken och så småningom en massa nässelhien.
Jag hade satsat på ett ganska lågt betestryck för att inte getterna skulle gå för hårt åt eventuella ungträd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lill-Tuva

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-17 kl 14:48 »
Skånska fälader är sådan mark som är/var för mager och stenig för att odla så bönderna släppte djuren där istället, i vårt fall är det ca 75 cm ner till berggrunden och här växer mest blåbärsris i blandskog. Lite bokskog utan undervegetation och några ängar med glest gräs finns också men alldeles för lite gräs för att skörda. Här finns massor av stengärden och stenrösen och det är kuperat så jag tror ett gäng getter skulle trivas utmärkt :).  Jag vet att man egentligen inte får ha  djur på marken över vintern när det är naturreservat men eftersom det verkligen behövs betas och rensas från sly så är det möjligt att vi skulle få göra undantag några vintrar om det inte är alltför många getter det handlar om. Utöver de åtta hektaren naturreservat har vi också 1,5 hektar som inte är reservat men ett hektar är en äng som också är vår uppfart och biluppställningsplats (ja vi bor mitt i en fårhage ) och jag ogillar tanken på att ha getter hoppande omkring på våra bilar... Fåren funkar att ha där för det enda de gör med bilarna är att ta bort den lilla koppen på dragkroken :)

Hur skulle gammal bokskog utan undervegetation fungera som vinterhage om vi inte kan/får ha dem på hela marken på vintern?



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur många getter till 8 hektar fäladsmark?
« Svar #7 skrivet: 23 jul-17 kl 15:58 »
Hm, vad ska fåren ha dragkuleskydden till ... Ligger de i ett förråd någonstans för kommande behov, månntro ...   ;D ;D

  Skämt åsido, många av dina frågor kan andra svara på mycket bättre än jag.  Men om du vill ha kvar enarna, så är det nog lämpligt att sätta dit något skydd, gärna flera varv av sammanbundna käppar, så att barken skyddas.  Om bocken har horn, vilket ju allmogeraserna har, så måste han slå in sin lukt i föremål i miljön, och enar är smala så länge, att de passar mycket bra för detta.  De göringebockar jag har sett har dessutom haft en extra skarp kant på framsidan av hornen, nästan som ett par knivar.  Tur att de i regel är mycket snälla!

  Kul att du redan tänkt på den lokala allmogerasen!   :D

  Såvitt jag kan förstå, betyder ordet fälad samma sak som "absolut fårbete", dvs mark som kan användas till fårbete men just inget annat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser