Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husbehov sommartid  (läst 2448 gånger)

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Husbehov sommartid
« skrivet: 24 jun-17 kl 11:26 »
Hej!

Jag har börjat låta mina getter beta enligt en Joel Salatin-modell där man låter flera djur gå på mindre yta kort tid. Jag låter mina fem djur gå ca fyra dagar innanför 50 m elnät, sedan vidare. Har fungerat jättebra! Speciellt eftersom jag har väldigt lite mark att ha dem på. Det blir helt enkelt väldigt effektivt. Och lågt parasittryck? De betar och trampar ner lagom, klagar lite sista dagen för att betet ser smaskigare ut utanför men det kan de leva med.

Mitt problem är huset. Har byggt ett någorlunda flyttbart hus med tre väggar och tak men det är jobbigt att flytta så ofta. Utan hus klagar de men vet inte hur mycket det är bortskämdhet och hur mycket som är lidande. Jag vill rikta in mig på vad de behöver, inte vad de vill ha. Räcker ett träd och lä? Andra idéer?


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Husbehov sommartid
« Svar #1 skrivet: 24 jun-17 kl 16:21 »
Välkommen hit!  :D  Hoppas både du och dina getter kommer att trivas hos oss.

  Ur parasitsynpunkt behöver du inte flytta oftare än var elfte dag.  Hur blir det om du utökar till 100 meter stängsel?  Kan ett någorlunda flyttbart väderskydd bli lättare flyttbart?  Hjul eller medar under?  Eller en enklare modell, typ kåta, som du kan sätta upp själv när du flyttar hagen?

  Jag antar att du inte har traktor, utan att du flyttar väderskyddet med egna kroppskrafter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Husbehov sommartid
« Svar #2 skrivet: 09 jul-17 kl 20:31 »
Tack för råd! Nu har de ett "parasoll" med improviserade vindskyddl verkar fungera ok. Blir det rejält oväder får de sova i stallet.

För att reda ut parasitfrågan. vad innebär det ur parastiskyddssynpunkt att jag flyttar dem så ofta? När kan jag låta dem gå tillbaka till samma hage?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Husbehov sommartid
« Svar #3 skrivet: 12 jul-17 kl 06:16 »
De hatar att bli blöta, så det är i första hand regnet de vill ha skydd mot. Samt knott, flugor och andra flygfän, men det är bättre du pratar med veterinären om det, så skriver hen ut ett medel.

Låt dem komma tillbaka till det första stället de var på när gräset och slyet vuxit upp tillräckligt för att getterna ska vara intresserade. Jag hade också funderat på att göra som Trollmor föreslår och köpa en rulle nät till, då får du 625 kvadratmeter istället för som nu 156,5 (vilket jag tycker verkar litet till 5 getter).
Det som avgör om getterna riskerar att återsmittas med parasitägg, är hur lång tid det tar innan de kommer tillbaka till varje hage efter senaste gången de varit där. Och förstås - om de har parasiter, och isf vilka. Har du tagit träckprov?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser