Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gethus  (läst 3075 gånger)

Stefan Hamberg

  • Inlägg: 2
Gethus
« skrivet: 21 maj-17 kl 21:56 »
Ska eventuellt bygga för getter och behöver tips om hur man ska "inreda" för att allt ska bli så smidigt som möjligt. Med mjölkning, boxar för get, bock o killing. Gräver in vatten till ett isolering rum med värme 3x3m.
"Huset" blir 15x9 kanske större och getterna ska kunna gå ut och in som dom vill.
Skjutport på gavel för att ta sig in med traktor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gethus
« Svar #1 skrivet: 22 maj-17 kl 22:54 »
Välkommen hit!  :D  Jag tycker det verkar som att du redan har tänkt igenom mycket.  För min del tycker jag att du ska börja med att fundera över vilka funktioner du vill kunna utföra i byggnaden, och så bygga upp rummen omkring detta.

  Getter hoppar och klättrar gärna, så ett mjölkbord i bekväm arbetshöjd rekommenderas.  Där bör du också kunna sköta om dem på andra sätt: klippa klövar, veterinärundersöka, avmaska ...  (För min del föredrar jag att även slakta dem i detta utrymme, eftersom de är vana att gå dit och få godis.  Men då måste utrymmet vara möjligt att skärma av, så att de övriga getterna inte kan se vad som händer den gången.)

  Bockens box bör du bygga extra stadig och ganska hög, ty en bock som vill till en brunstig get är både stark och vig.  De flesta bockar är mycket beskyddande när det finns killingar, så att ha honom helt avskärmad från "fruar och barn" är både plågsamt för honom - och ganska opraktiskt, eftersom han kan ge sig på både väggar och skötare om han känner sig stressad.

  Om dina djur har horn, skulle jag föreslå att du utformar din behandlingsavdelning så att även bocken kan bli van att gå in där och få godis och pedikyr, utan att stöta i sina stora horn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Stefan Hamberg

  • Inlägg: 2
SV: Gethus
« Svar #2 skrivet: 25 maj-17 kl 11:21 »
Tack för svar :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gethus
« Svar #3 skrivet: 28 maj-17 kl 20:43 »
15x9 meter är rätt stort, så jag antar att du ska bygga för ett rejält antal getter. Då skulle jag föreslå att du bygger så att du kan gruppera dem. Kanske fasta fästen på väggar/stolpar där du kan hänga upp eller ta bort grindar allt efter behov (eller när du ska gödsla ut). Mina getter har stor glädje av att vara indelade i grupper, det minskar otrevliga rangstrider och gör dessutom att jag kan använda flera olika bockar i avel (jag har genbank).
När du nu ska satsa på helt nytt har du alla möjligheter att göra utfodring, vattenförsörjning, utgödsling och mjölkning så smidigt som möjligt. Det är uppgifter som ska utföras dag ut och dag in, så 5 minuter här och där blir mycket på ett år!
Mjölkning hade jag gjort en särskild avdelning för, dit jag kunde ta in avsett antal getter åt gången. Getter är nämligen mycket kluriga och gillar dessutom det kraftfoder som oftast serveras vid mjölkning, så det underlättar mycket att inte ha resten av getflocken rännandes runt där du försöker mjölka  ::) .

Hälsa på hos andra getägare och besök deras lagårdar och lär av dem!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser