Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viltstängsel  (läst 7727 gånger)

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
Viltstängsel
« skrivet: 08 okt-16 kl 06:59 »
Någon som har prövat ett sånt här?


http://www.allox.se/links/natprodukter/skogsnat.htm



skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Viltstängsel
« Svar #1 skrivet: 08 okt-16 kl 07:12 »
Nej, har inte testat, tänker att det är att skjuta över målet. Det är inte smidigt att sätta upp ett så högt nät, även om det inte är så tungt. Krävs långa stolpar också, och vajer att spänna med. 3000 kronor (plus moms?) för en 100-metersrulle är rätt dyrt.
Fårnät och en eller ett par eltrådar brukar räcka.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #2 skrivet: 08 okt-16 kl 15:30 »
Har 8 trådar, varannan jord, +6000 volt och de drar rätt igenom! Måste ha nät ser det ut som.  Flyttar dessutom hagarna regelbundet så stålnät blir bökigt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Viltstängsel
« Svar #3 skrivet: 08 okt-16 kl 19:12 »
Kan du inte börja med att slakta bort rymmarna? men det är ju klart bra att först ordna en helt säker hage inför vintern.
Det finns ett viltnät/fårstängsel som är 160cm med riktigt små maskor nertill, verkar lättare och billigare att sätta upp än plastnätet, som nog i slutändan både tar längre tid, blir dyrare och inte lika hållbart i längden. Har själv några hundra meter sådant här hemma. Kommer tyvärr inte ihåg var man köper det.

*edit, menar så klart att det är bättre med viltnät
« Senast ändrad: 09 okt-16 kl 10:49 av Jakobn »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Viltstängsel
« Svar #4 skrivet: 09 okt-16 kl 19:31 »
Funderar på om det här med varannan jord verkligen är så lyckat för just getter. När getterna blir släppta i en ny hage är det ju alltid några (ibland alla) som ska undersöka stängslet. Kommer de då och nosar och råkar nosa på en jordtråd, får de ingen stöt och lär sig därmed att det där stängslet inte var något att respektera - och travar rätt igenom så fort det finns smaskigt sly eller kanske ett bättre regnskydd (eller en släpkärra som står lämpligt parkerad under ett äppelträd*) på andra sidan...

Henrik.np, har du alltså ingen mark alls där du kan sätta upp permanenta hagar?


*fast det skulle mina getter aaaldrig göra!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Viltstängsel
« Svar #5 skrivet: 09 okt-16 kl 19:47 »
Jag har haft det nätet till  hönsgård. Jag är inte så imponerad, tycker det var väldigt klent. Att stänga in getter skulle det absolut inte hålla för.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Viltstängsel
« Svar #6 skrivet: 09 okt-16 kl 20:01 »
Har 8 trådar, varannan jord, +6000 volt och de drar rätt igenom! Måste ha nät ser det ut som.  Flyttar dessutom hagarna regelbundet så stålnät blir bökigt.


Jag hade getter som hoppade nästan 2 meter. Det var ingen el. Jag bytte ut det nätet mot ett vanligt fårnät på 90cm och med eltrådar innanför enligt den instruktion jag hittade i filen nedan och de rymmer inte längre. En eltråd 30cm ovanför mark på avståndsisolator och en eltråd ovanför nätet på ca 120cm höjd.
Man behöver inte 2meters nät för att hålla getter inne. De måste få respekt för eltråden och jag har ca 9000volt där. När de har respekt för eltråden efter att ha fått en stöt går de inte ens i närheten av stängslet längre. Dessutom är det väldigt fult med stängsel på 2 meter. Köp ett vanligt fårstängsel istället.. de kostar ca 1200kr för 100m plus moms.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Viltstängsel
« Svar #7 skrivet: 10 okt-16 kl 00:02 »
Jag hade getter som hoppade nästan 2 meter. Det var ingen el. Jag bytte ut det nätet mot ett vanligt fårnät på 90cm och med eltrådar innanför enligt den instruktion jag hittade i filen nedan och de rymmer inte längre. En eltråd 30cm ovanför mark på avståndsisolator och en eltråd ovanför nätet på ca 120cm höjd.
Man behöver inte 2meters nät för att hålla getter inne. De måste få respekt för eltråden och jag har ca 9000volt där. När de har respekt för eltråden efter att ha fått en stöt går de inte ens i närheten av stängslet längre. Dessutom är det väldigt fult med stängsel på 2 meter. Köp ett vanligt fårstängsel istället.. de kostar ca 1200kr för 100m plus moms.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf


Bra skrivet!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Viltstängsel
« Svar #8 skrivet: 10 okt-16 kl 00:31 »
Nu har jag läst igenom den här tråden, och även flera trådar av TS.

Att vilja flytta runt stängsel tillfälliga för svårstängslade djur som t.ex. getter eller får är INTE hållbart i längden. Det blir halvdana lösningar, med rymningar som följd, och väldigt mycket arbete.

Observera också att enklare kvalitéer av elrep har mycket dålig ledningsförmåga, med få ledare, ledare som också kommer att gå av väldigt snart, om man regelbundet flyttar repet, och böjer och knycklar med repet, och knyter på nya ställen. Efter bara några flyttar, där repet böjs på nya ställen, som kommer man att ha kvar ett fint syntetrep, men som inte leder ström något vidare längre.

Att vilja beta ett område i stycken ("stripbetning"), utesluter inte permanenta stängsel. Vi är många som använder sådana lösningar.

Ett sätt att göra, så att man lätt kan flytta djuren  till nya obetade områden, är att ha ett  riktigt bra permanent stängsel längs hagens ytterkant, t.ex. sådana som olivia.k. länkar till. Alltså t.ex. Titannätsstängsel kompletterade med eltrådar (i metall) på distansisolator.

Innanför det permanenta stängslet så sätter man upp flyttbara tillfälliga stängsel, t.ex. elnätstängsel, eller 3-4 trådiga snabbstängsel, som t.ex. det här: http://www.gallagher.eu/sv_se/smartfence-v2-4.
Lägg märke till att man har spolar för att rulla upp repet, rullar man upp ettelrep med många ledare på spole, så håller det riktigt länge.

Det värsta som kan hända om man delar av en permanent hage, är att getterna lyckas trassla in sig i elnätet. Rymmer de från betesfållan, så är de i alla fall kvar innanför ytterstängslet...

Sedan så behövs det ett tillräckligt jordat elaggregat med tillräckliga volt och med tillräcklig stötenergi också. 5-10 joules stötar och 4000-9000 volt i trådarna kan räcka.


henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #9 skrivet: 11 okt-16 kl 20:02 »
Hej alla och stort tack för bra info

Ska kanske förklara lite närmare. Jag har funderat mycket på hur man skulle kunna hitta en ny nisch för getter. En sak jag skulle vilja undersöka är om man kan slyröja kraftledningsgator med hjälp av getter. Köpte in 22 getter tillsammans med några vänner och vi har nu kört ett försök på Lidingö under ett halvår. Sen har vi en del andra mål också i projektet, ni kan läsa här  på www.get2gether.nu

Det är ju lite stökigt att stängsla i bergiga kuperade kraftledningsgator men fram tills i augusti gick det bra och vi röjde av ganska stora områden. När det blev torrt och jordningen inte funkade började de rymma trots allt fler trådar (har alltid jordtrådar).  Alla var på rymmen under Lidingöloppet när jag var bortrest. Kunde ha blivit fina bilder med en hjord getter som kutar mot löparna.......

Mätaren går till 6000 v och ger fullt utslag när jag mäter, det kan mao vara mer än så. Trots detta tar de bara sats och kutade igenom tills jag satte nät runt om. De får stötar men tar smällen

Hela konceptet är alltså att vara mobila därav mitt intresse för plastnätet, det är ju extremt lätt. Jag är lite förvånad över att någon tyckte det var för klent tvärtom känns det extremt starkt. Jag hade tänkt sätt upp det till 1,5 m och vika in en halvmeter inåt hagen för att hindra att de kryper under. Dessutom några eltrådar på insidan för att hindra att de trycker på nätet. Vad tror ni om detta?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Viltstängsel
« Svar #10 skrivet: 15 okt-16 kl 06:41 »
Besökte er hemsida och tycker idén är intressant och kreativ :) !
Det finns dock ett problem med att flytta runt getter, och det är att de är revirhävdande till sin natur. Det är troligen därför era getter rymmer. Den här sommaren har varit extremt torr här i Götaland, och vi är många som har problem med att få elstängslen tillräckligt jordade. Alltså har även mina getter varit på rymmen. Men eftersom getterna bor här på gården, och de har gårdens betesmarker som sitt revir, så går de aldrig härifrån (även om de befinner sig utanför hagen :P ). Gården är hemma för dem, likaväl som grannbyn är hemma för de av mina bockar som betar där.
Om en istället flyttar runt dem hela tiden för att röja nya kraftledningsgator har de inget "hemma" och då blir de vilsna, och kan ränna iväg precis hursomhelst när de är på rymmen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #11 skrivet: 16 okt-16 kl 17:50 »
Aha, det låter som en rimlig förklaring. Borde kanske valt något annat djur med vandringsbeteende.Typ gnu.

Nu har ju vi köpt getter men finns det något annat djur som passar bättre tror ni? Highland ska väl vara vara bra på sly men ett delmål var som sagt att hitta en nisch för gamla svenska lantraser

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Viltstängsel
« Svar #12 skrivet: 16 okt-16 kl 19:31 »
Någon ras av av Allmogefår, Ryafår eller Gutefår, evt Finullsfår. Samtliga bidragsberättigade gamla lantraser.

Får är betydligt lättare att stängsla, men äter inte sly riktigt lika bra som getter.

Köttraser av får är olämpliga, de äter sly mera undantagsvis, medan allmoge/oförädlade lantrasfår, ofta föredrar sly före många andra ätliga växter.

Highland cattle är en ras av ko som nog mera fått ett rykte som god slyätare därför att rasen använts för sådana ändamål, mer än att den skulle vara outstanding som slybekämpare.

Men slaktar ni djuren till hösten, eller har ni kvar dem över vintern? Har ni getter som ska  får killingar?

Det är mycket enklare att hysa får och fodra (eller getter) på vintern än nötboskap. Dessutom så går det knappast att köpa nötdjur på våren, låta dem beta under säsongen, och sedan slakta. Det tar längre tid för kalvarna att växa till, och priset på köttrasdjur är för tillfället högt.
Highland Cattle är ingen lantras i svensk bemärkelse, och rasen behöver ingen hjälp för att överleva.

Leta bland de svenska utrotningshotade raserna istället om ni ska ha nötboskap.


Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Viltstängsel
« Svar #13 skrivet: 19 okt-16 kl 13:02 »
Sorry, det var allox rådjursnät jag hade till hönsgården. Det är visst inte samma som det du länkar till. Ditt är nog grövre.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #14 skrivet: 20 okt-16 kl 21:31 »
Ok

Anade det där med stängslet. Allox har fö ett stängsel för tillfällig uppsättning för renar, det ligger ju rätt när det jag funderar på. Har nu beställt 4 rullar, återkommer med provresultat. Blir ett par eltrådar inflätade i nätet. Duger inte det sätter vi upp dom med distanser.

Om man nu skulle vilja komplettera eller ersätta några getter med kor är det frågan vilken ras som är mest lämplig. Prövar helst någon allmogevariant men har de några fördelar jämfört med Highland? 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Viltstängsel
« Svar #15 skrivet: 20 okt-16 kl 22:48 »
Skall man flytta getter ofta är väl vanligt elnät lämpligast? Finns ju ett företag med ca 1000 får som heter "fjällbete" som flyttar sina djur varje dag och de har elnät/flexinät. Du kan läsa om den på deras facebooksida. Bland annat stod "950 djur på 0.2 hektar i två timmar."

Annars funderar jag på om det är så hälsosamt att gå under kraftledningar hela dagarna? Kanske känner de av spänningen och drar?

Håller med ovanstående som säger att getter är revirhävdande och vill helst vara hemma. Att stängsla in dem på tillfälliga beten skulle jag inte ge mig på. Jag har skogsfår, de äter helst sly och återfinns i trädgårdslandet på hösten för att äta upp alla buskarna.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Viltstängsel
« Svar #16 skrivet: 21 okt-16 kl 17:24 »
Ok

Anade det där med stängslet. Allox har fö ett stängsel för tillfällig uppsättning för renar, det ligger ju rätt när det jag funderar på. Har nu beställt 4 rullar, återkommer med provresultat. Blir ett par eltrådar inflätade i nätet. Duger inte det sätter vi upp dom med distanser.

Om man nu skulle vilja komplettera eller ersätta några getter med kor är det frågan vilken ras som är mest lämplig. Prövar helst någon allmogevariant men har de några fördelar jämfört med Highland?

Det anses allmänt att Highland är lite "svåra", alltså svåra att få tama, och dessutom påstår vissa att de är ilskna t.o.m. Dessutom har de stora rejäla horn, vilket ökar skadeisken för skötarna, om de ska flyttas relativt ofta. Men jag har ingen egen erfarenhet, har bara lyssnat på grannar som har eller har haft.

Rödkulla, fjällko, fjällnära, bohuskulla är kulliga och blir tama lätt, och är raser som använts i ett bruk där de flyttas och vallas.
Jag har jobbat med rödkullor, och det är trevliga lätthanterliga kor. Åtminstone Rödkullorna ger också bra med kött, och betar definitivt bra för att vara nötdjur.

Ringamålako och Väneko vet jag väldigt lite om, men jag vet att Vänekon används som landskapsvårdare i Västergötland.

Hur ska ni göra med djuren på vintern? Vinterhysningen spelar en hel del roll när man väljer djur.
Och tänker ni ta killingar/kalv/lamm?

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #17 skrivet: 24 okt-16 kl 21:25 »
Ok tack. Får kika lite på det där med kor framöver. Nu har vi dom i en gammal lada vilket fungerar bra. Funkar stängslingen blir det killingar. Getterna är fö en stor attraktion här på Lidingö.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Viltstängsel
« Svar #18 skrivet: 25 okt-16 kl 21:56 »
Jaha, ni har djuren på Lidingö!

Min mamma bor där, vore kul att se getterna när jag besöker henne.

Var har ni getterna? Svara gärna i PM så att platsen inte blir för publik.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #19 skrivet: 26 dec-16 kl 06:30 »
Hej. Sorry för sent svar. Dom står i gamla höladan i Långängens natureservat. Mitt emot fågelsjön.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Viltstängsel
« Svar #20 skrivet: 26 dec-16 kl 06:34 »
Har nu haft detta stängsel uppe några månader och det har fungerat mycket bra. Inga rymningar, mycket diskret och lätthanterligt. Har flätat in eltråd och har ett mkt kraftigt aggregat vilket bör h hjälpt  ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser