Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstyrka  (läst 3541 gånger)

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
Elstyrka
« skrivet: 24 sep-16 kl 20:26 »
Vilken styrka har ni i tråden? Vårt aggregat ger 1,7 J och det räcker inte. Har sett att det finns mycket kraftiga modeller på LG. Hur starkt kan man ha?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Elstyrka
« Svar #1 skrivet: 24 sep-16 kl 20:48 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=169983.0

Jag gissar att det är lite som med får, inte under 5 J.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elstyrka
« Svar #2 skrivet: 24 sep-16 kl 22:19 »
Hur kraftig stängselapparat man behöver räknat i energi beror framför allt på hur långt stängsel man har.  Det viktiga är att ha tillräckligt med spänning på stängslet, inte att stängselapparaten kan leverera en viss utenergi vid en hård belastning som kanske aldrig förekommer på ens eget stängsel.

Om man har dåligt med spänning så beror det oftare på dålig jordning än på att stängselapparaten är för klen. Ett riktvärde är minst 2 kV , för djur med väl isolerande päls som t ex får kan högre spänning krävas, likaså kan det behövas högre spänning då det är mycket torrt eller en lång kall period på vintern med djup tjäle och dålig ledningsförmåga i marken av den anledningen.

När det gäller energi ska man se upp med att mindre nogräknade stängselapparattillverkare anger den s k laddenergin, dvs den energi som lagras internt i apparaten inför varje puls och inte den energi som den verkligen kan leverera ut på stängslet.
Utenergin är begränsad av myndighetskrav till max 5 J vid 500 ohms last, vid tyngre last får energin vara högre. Anledningen till att man har begränsat energin är att inte gnistor från stängslet ska riskera att starta gräsbränder.
Förr i tiden tillät vissa länder högre utenergi, men då under förutsättning att stängselapparaten kunde ställas om i ett lågenergiläge att användas vid stor brandrisk. Australien tillät t ex förr 8 J i 500 ohm, men max 1 eller 2 J i lågenergiläge.
USA och Canada hade förr ingen bestämd gräns för utenergi, istället skulle det genomföras ett prov där man försökte tända eld på hyvelspån med gnistor från stängselapparaten. Om det gick att få hyvelspånet att brinna blev den inte godkänd.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstyrka
« Svar #3 skrivet: 25 sep-16 kl 06:49 »
Du har redan fått kloka svar. 1,7 kV är på tok för lite, men det behöver inte betyda att aggregatet är kasst. Den här sommaren har varit extremt torr på många håll, så vi är ett stort antal som haft problem med att jordningen av aggregatet inte funkat som den ska, trots alla jordspett. Dessutom har torkan gjort så att djurens klövar inte jordar särskilt effektivt mot den torra marken, så det är dubbelt elände. Jag har haft djur som bara gått rakt ut genom trådarna i sommar...
Så mina tips är: Vattna jordspetten (alt. slå ner fler) och röj under nedersta stängseltråden så det inte tjuvjordar mot växtligheten, det drar också ner effekten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Elstyrka
« Svar #4 skrivet: 25 sep-16 kl 10:11 »
Ok tack för bra svar. Ska pröva att vattna jordspetten. Har jordtrådar så jag kan ju koppla upp dem längs med hagen. Andvänder ståltråd och kopparledning till spetten men det ska man alltså inte göra.

Om nu 1.7 J är för lite får jag kanske titta på nytt elaggregat i alla fall. LG har ju sådana med 15-20 J och ställbar styrka. Är det då bara att dra ner till 5 J ?  Är det vettigt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstyrka
« Svar #5 skrivet: 25 sep-16 kl 13:31 »
Jag har satt ett aggregat på 5,4J i en hage och stängseltestaren visade att det var 9400 volt i tråden i somras. Där har jag satt 3 jordspett. Hagen är ca 70x70m och där sitter aluminiumtråd.

Jag mätte spänningen hos grannen också och han hade 4000 volt i tråden vilket jag tyckte var mycket då han bara har ett aggregat på 1J och tunn ståltråd som är virad ihop vid skarvarna.

Nu har jag köpt ett nytt aggregat till en annan hage som har längre stängselsträcka och jag köpte 14J men det känns som jag tog i lite för mycket. Det hade nog räckt med 5J där också.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elstyrka
« Svar #6 skrivet: 25 sep-16 kl 13:45 »
Med tanke på att starka aggregat är oproportionerligt dyra så kan det vara onödigt att köpa ett för starkt, men annars så är det rätt skönt att ha ett som inte sackar bara för att det ligger ett blött grässtrå mot undertråden. Får som ju faktiskt behöver en rätt låg tråd, speciellt om man skall ha ett godkänt stängsel enligt rovdjursvännerna, och som har sin isolerande ull och är envisa rymmare när de kommit igång kan aldrig få för mycket ström i tråden ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elstyrka
« Svar #7 skrivet: 25 sep-16 kl 22:03 »
Ok tack för bra svar. Ska pröva att vattna jordspetten. Har jordtrådar så jag kan ju koppla upp dem längs med hagen. Andvänder ståltråd och kopparledning till spetten men det ska man alltså inte göra.

Om nu 1.7 J är för lite får jag kanske titta på nytt elaggregat i alla fall. LG har ju sådana med 15-20 J och ställbar styrka. Är det då bara att dra ner till 5 J ?  Är det vettigt?

1,7 J är definitivt INTE för lite om det är frågan om ett relativt kort stängsel. Om däremot spänningen på stängslet är 1,7 kV så är det i lägsta laget, i synnerhet för getter. Men då ska man börja med att fundera på om problemet kanske i själva verket rör sig om dålig jordning.

Att jämföra energi (J) och spänning (v) är som att jämföra äpplen och päron, det är helt olika saker.

Kraftigare stängselapparater innebär bara onödig energiförbrukning från elnätet och onödiga driftskostnader.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elstyrka
« Svar #8 skrivet: 26 sep-16 kl 06:11 »
Oops, my mistake! Såg nu att TS skrivit att aggregatet hade 1,7 JOULE laddenergi, och inte 1,7 KILOVOLT uppmätt ute på tråden. Signifikant skillnad, ja. Tycker TS ska mäta på trådarna för att få fram hur mycket kräm där är, och sen utgå från det. 5 kilovolt (kV) är en bra början, är det under det är det läge att agera.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Elstyrka
« Svar #9 skrivet: 26 sep-16 kl 20:12 »
Ok. Har några ordentliga jordspett islagna i ett dike men eftersom det varit så torrt har det inte räckt men jar jordtråd så man skulle ju kunna koppla upp dem lågt från varandra. Hur som helst, om man nu fick för dålig effekt ändå, skulle man med ett starkt aggregat få upp effekten? Har 19 getter på Lidingö som rymde under Lidingöloppet....Man vill ha lite mer marginaler nästa gång

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elstyrka
« Svar #10 skrivet: 26 sep-16 kl 21:34 »
Om jordningen är dålig så hjälper det inte med en starkare elstängselapparat.  En stark elstängselapparat och dålig jordning är ungefär som att hjälpstarta en bil, ta ström från ett nytt och kraftigt lastbilsbatteri men använda lampsladd istället för grova startkablar. Det går inte hur bra batteriet än är.

Testa jordningen genom att någonstans långt från jordtaget kortsluta stängslet till en pålitlig jord (t ex nergrävd vattenledning av metall, ett jordtag för åskledare, eventuellt men helst inte elnätets skyddsjord), ta sedan en stängselvoltmeter och mät spänningen mellan jordspetten och en pinne (t ex skruvmejsel) nedstucken i jorden sådär 20-50 m från jordtaget. Det behövs förstås en lång kabel till pinnen för det testet.
Om jordningen är bra ska spänningen vara högst 500 V , men upp till 1,5 kV kan man vara tvungen att acceptera i svåra fall.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Elstyrka
« Svar #11 skrivet: 06 okt-16 kl 00:15 »
Har kopplat varannan jord och 1 dcm mellan trådarna. Mätaren visar+6000. Killingarna tar bara sats och kutar igenom och sen hänger getterna på. Gav upp och satte hönsnät utanför.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstyrka
« Svar #12 skrivet: 06 okt-16 kl 11:03 »
Gav upp och satte hönsnät utanför.


Hönsnät? Sätt upp ett riktigt stängsel istället, ta tornado titan eller liknande fårnät plus eltrådar på insidan. Tornado titan kostar ca 1100kr plus moms för 100m (90cm högt) och är alltså inte dyrare per meter än dåliga nät. Det är så pass stadigt att man kan ha 6meter mellan stolparna så man sparar in på stolpar. Jag har satt sådant stängsel (nät plus 2 eltrådar) och getter som tidigare hoppade 1,80m håller sig numera i hagen.

Här är instruktioner.

På sidan 32 kan du läsa om olika nät: http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Elstyrka
« Svar #13 skrivet: 06 okt-16 kl 11:11 »
Gav upp och satte hönsnät utanför.

Jag tror att det som med min spänstige bagge, när väl ett nätet  kom upp som han kunde se så slutade han gå genom trådarna. Åtminstone blev det stopp i maskin när han hade kommit in ibland trådarna och då blev det olustigt, hoppa glömde han bort som alternativ.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 3 användare (1 dolda)
Björkris, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser