Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa stängselstolpen  (läst 3865 gånger)

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
Bästa stängselstolpen
« skrivet: 08 jun-16 kl 22:07 »
Ska köpa in stängselstolpar för eltråd. Har 150 höga från granngården med 12 fästen för tråd/band. Letar dock efter en stolpe med fler fästen i vart fall 150 hög. Någon som vet var det finns att köpa?

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #1 skrivet: 09 jun-16 kl 11:51 »
Ska du stängsla in väldigt små djur? :D

En fundering är ju trästolpar, sådana kan du få i vilken längd du vill och komplettera med isolatorer där du vill ha dem.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #2 skrivet: 11 jun-16 kl 07:17 »
Ja hamstrar !
Skämt åtsido, vi har just köpt in 20 killingar och det är mycket kuperad mark. Man måste ibland kunna få ned tråden ordentligt

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #3 skrivet: 11 jun-16 kl 08:07 »
Grannen har getter. De har höjt till närmare 2 m. Lycka till.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #4 skrivet: 11 jun-16 kl 08:15 »
Grannen har getter. De har höjt till närmare 2 m. Lycka till.
Kul för grannen...
*suck* Som vanligt dyker det upp anekdotiska skräckhistorier om de besvärliga getterna.
Om en nu ska vara allvarlig, är det viktigare att de trivs i sina hagar än att stängslet är 2 meter högt. Stängslen på vår gård är mellan 90 cm (eltråd) och 120 cm höga (fårnät), vi har inga nämnvärda rymningsproblem.
Till permanenta stängsel är trästolpar bäst, antingen naturligt rötbeständiga av en eller ek, eller tryckimpregnerade stolpar. En smaksak, och tillgångssak. Sen ska det vara isolatorer till det, och tråd av bra kvalitet (inga plastband med mikrosmå metalltrådar, alltså).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #5 skrivet: 11 jun-16 kl 09:02 »
Kul för grannen...
*suck* Som vanligt dyker det upp anekdotiska skräckhistorier om de besvärliga getterna.
Om en nu ska vara allvarlig, är det viktigare att de trivs i sina hagar än att stängslet är 2 meter högt. Stängslen på vår gård är mellan 90 cm (eltråd) och 120 cm höga (fårnät), vi har inga nämnvärda rymningsproblem.
Till permanenta stängsel är trästolpar bäst, antingen naturligt rötbeständiga av en eller ek, eller tryckimpregnerade stolpar. En smaksak, och tillgångssak. Sen ska det vara isolatorer till det, och tråd av bra kvalitet (inga plastband med mikrosmå metalltrådar, alltså).

Hihi .. De kan höja till 3 meter och ha dubbelt så många trådar. Finns det inte bete så det räcker till rymmer alla djur. Vi har ca 1 meter och 3 ibland 4 tråd och inga rymlingar. Det är något lamm som drar ut i början och sedan in igen för att lära sig eltråden. Maska av och byt bete innan det tar slut.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #6 skrivet: 11 jun-16 kl 09:29 »
Jag är ute efter plaststolpar med max antal isolatorer. Granngården/lantbutiken har 12 men vi har några gamla som har 18. Det är något sådant jag är ute efter

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #7 skrivet: 12 jun-16 kl 07:16 »
Eftersom du har köpt 20 killingar tyder detta på någon sorts långsiktig plan med djurägandet, och då är det väl bättre du bygger rejäla hagar med trästolpar på en gång? Den stora fördelen med att skruva isolatorer på stolparna själv är att det definitivt är helt steglöst reglerbar höjd på trådarna :) .
De flesta brukar bara ha plaststolp och band för tillfälliga hagar, eller för att dela av en permanenthage. En "plasthage" är inte särskilt hållbar, det räcker med att det kommer älg/rådjur/vildsvin och springer rätt igenom det, så får du leta getter över halva kommunen sen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #8 skrivet: 13 jun-16 kl 09:35 »
Jodå det finns absolut en långsiktig plan. Hagarna kommer att flyttas fortlöpande så trästolpar funkar inte. Eftersom vi rör oss på kuperad terräng hamnar trådarna lite skumt ibland och jag vill därför ha max antal isolatoter

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #9 skrivet: 13 jun-16 kl 12:02 »
Jag flyttar också mina betesdjur fortlöpande. Mellan permanenthagarna.
Finns det någon speciell anledning till att du inte vill bygga permanenta stängsel till djuren? Det är nämligen väääldigt mycket jobb att flytta tillfälliga hagar. Men whatever floats your boat...har du funderat på elnät? Visserligen måste en röja ett spå att dra nätet i (så det inte tjuvjordar), men det går rätt fort att rulla ihop och rulla ut ett nät. Finns som regel att köpa i 50 meterslängder i lite olika höjder. Kräver att du inte har storhornade bockar (de kan trassla in sig), och att de djur som går i hagen respekterar elen (intrasslingsrisken igen). Rätt använt är det tämligen rymningssäkert som stängsel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #10 skrivet: 13 jun-16 kl 12:11 »
Jag håller med skräptanten, ett permanent stängsel i periferin och så ett enkelt flyttbart för indelning borde bli bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bästa stängselstolpen
« Svar #11 skrivet: 13 jun-16 kl 13:18 »
Jag kan inte låta bli att fundera över hur svårt det är med så många trådar på plaststolpar. Visserligen tänker du väl inte ha 12 trådar, men redan vid 5 st på plaststolpar så tycker jag det blir svajigt och trasselrisk. Men stärker man upp med var 5:e eller något i den stilen med trästolp så fungerar det förstås. Fast jag har rätt många plaststolpar som är spröda och går sönder, de tål inte tidens tand.

Jag har funderat på trästolp på betongfot för att lätt flytta på ett par ställen. Gjorde så med plastpinnar och det fungerade bra. Det är ju lite dåligt med jord här och där.

Elnät är otäckt, de används bara här under uppsikt. Och då är det ändå får jag har.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästa stängselstolpen,
« Svar #12 skrivet: 13 jun-16 kl 19:45 »
Elnät är otäckt, de används bara här under uppsikt. Och då är det ändå får jag har.
Ja, det är de, och bland de dyrare alternativen.  Men samtidigt det smidigaste jag har provat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser