Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgetter (frågor)  (läst 8666 gånger)

linnea.k

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
Dvärgetter (frågor)
« skrivet: 28 apr-16 kl 14:59 »
Hej Hej,

Har länge funderat på att skaffa Afrikanska Dvärggetter och jag ska bara ha getter till sällskap. Men jag har några frågor som jag undrar:

-Vi har 2000kvm platt grästomt, det låter kanske inte det som getterna skulle föredra mest, men fungerar det ändå, om man lägger in några stockar och stenar i hagen, samt hur stor ska hagen vara.

-Skullle det fungera om man hade en mindre hage som getterna alltid har tillgång till och en större hage som dom har tillgång till när man är hemma?

-Huset som dom bor i behöver väll inte vara uppvärmt, och kan dom bo i samma hus (som inte är uppvärmt) på Vintern?

Har aldrig haft getter förut och om det är något som ni vill lägga till eller tycker jag borde tänka på så är det bara att säga till! Tack på förhand!  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #1 skrivet: 28 apr-16 kl 15:14 »
Välkommen!  :D  Har du letat i äldre trådar?  Du är inte ensam om att gå i gettankar!  :)

  2 000 kvadratmeter låter i minsta laget för ständig vistelse.  Läs på om beteshygien och parasiter.  Kanske du behöver bygga en upphöjning åt dem när marken blivit blöt?  I Sörmland borde det inte vara något störrre problem att ha getter i utetemperatur året runt, men i Norrland har just afrikanska dvärgisar hittats stående och huttrat när det varit kallt.

  Som mental och fysisk stimulans föreslår jag promenader.

  Bor du inom stadsplanerat område måste du ha tillstånd för att ha lantbruksdjur.

  I huset - och i hagen - kommer de att lägga sin gödsel.  Den måste du planera för att kunna ta bort.  Om du tillför foder utifrån, så kommer de att gödsla mera än vad din tomt tål.

  När du ändå funderar, så titta ett tag på våra utrotningshotade svenska allmogegetter, och på den traditionella svenska lantrasgeten!  Bland annat är de sedan generationer anpassade för vårt svenska klimat.

  Och en stor KRED för att du tänker innan du köper djuren!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

linnea.k

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 21:19 »
Okej, med ständig vistelse menar du att dom alltid ska ha tillgång till 2 000kvm, och det här med beteshygien och parasiterna, läste att man ska typ "växla" mellan olika hagar, som getterna går i, men typ hur stora ska hagarna vara. Blir lite förvirrad hahah.

Och sen det här med dom utrotningshotade svenska getterna, dom är väll lite större? Tänkte mest om dom behövde mer utrymme och större hage? annars är det också ett alternativ, ska googla runt lite och se vad jag hittar!  :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #3 skrivet: 29 apr-16 kl 09:15 »

-Vi har 2000kvm platt grästomt, det låter kanske inte det som getterna skulle föredra mest, men fungerar det ändå, om man lägger in några stockar och stenar i hagen,

-Huset som dom bor i behöver väll inte vara uppvärmt, och kan dom bo i samma hus (som inte är uppvärmt) på Vintern?


Platt grästomt är inte riktigt getternas "grej." Men med stockar, stenblock, större betongtrummor/rör och mycket inlagt sly, gärna ett helt träd, kan grästomten göras mer getvänlig. Getterna kan använda samma hus året om och det ska inte vara uppvärmt. Om du väljer hongetter så tänk på att de brunstar ca var 3:e vecka då de bräker en hel del. Lycka till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #4 skrivet: 29 apr-16 kl 09:28 »
Visst finns det någonstans här på gettavlan en bild på en villatomt som är omgjord till nöjesfält för ägarens två eller tre getter?  Inspirerande!  Men promenader är också stimulans, särskilt om getterna kan äta av lövgrenar som du böjer ner.  Att gå på prommis med sina getter är ganska beroendeframkallande ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

linnea.k

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #5 skrivet: 29 apr-16 kl 16:09 »
Okej, ja jag två getter om det blir så, Men om man ska växla hagen, ska man bygga typ flera hagar, eller ska man "bygga om" hagen när man växlar mellan hagarna. Och som sagt 2000 kvm, för ständig vistelse, är det bra eller skulle det gå med lite mindre, ungefär hur stor hage måste den vara?

Och sen om man skulle ha en mindre hage, skulle det gå med den, och vad är minimum måttet då? Tänkte då ha den hagen som en hage som dom alltid får vara i, och sen när man själv är hemma, så får dom vara i en större hage eller gå runt fritt. Skulle det funka eller är det en dålig idé och är det bättre att ha en enda stor hage?

Vi bor på i en villa, och har en damm samt bäck på tomten och även skog, sen utanför huset har vi en väg, fast den är inte så trafikerad. Men det blir väll inget problem med vattnet?

Och promenader låter bara suuperkul  ;D.

Förlåt om jag är lite tjatig, men jag vill verkligen att allt ska bli superbra och genomtänkt, ska fortsätta kolla lite här på gettavlan, och se om jag hittar ännu mer info och roliga bilder !  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 19:01 »
Kör på två hagar, byt plats med dem innan det blir för skitigt så att det multnar ned, flytta foderplatsen när det börjar bli äckligt, osv så tror jag att det fungerar, har iaf kört så med mina mjölkgetter (tog dock in dem i en hästfålla på vintrarna) Det finns avmasknings pellets man kan ge dem (dock är det av någon för mig okänd anledning svårt att få i getter detta, trots att fåren äter det och till och med verkar gilla smaken (se dock till att inte överdoser för mycket (så de inte äter typ ett kilo alltså...) om djuren gillar det, jag brukar ta gamla saltbaljor eller liknande och dela upp det i)).
Notera att getter hoppar på i princip allt som går att hoppa upp på, samt äter dina trädgårdsväxter på ett par sekunder... Bli inte förvånad om du träffar på dem i köket vid ett kullvält fruktfat, två liter uppdrucken kaffegrädde och med farmors pelargoner i munnen trots att du haspade noga när du gick... :D

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #7 skrivet: 29 apr-16 kl 20:00 »
Hihi, just det, mizzarrogh, det där KOMMER att hända, i olika varianter!   :P  Och välkommen hit, du också!  :D

  Dammen skulle kunna vara en fälla om kanterna är branta eller dyiga.  Men om det är "bra" kanter och botten, så kan de ta sig upp om de skulle trilla i.  Och frivilligt badar de INTE!  :o

  En modell är faktiskt att låta dem gå på cement till vardags, och ta ut dem på prommisar så ofta du hinner.  Och ge dem mat i en foderhäck.  Då blir det lättare att gödsla ut, och inte så stor möjlighet för parasiter att föröka sig.  Om du noga kollar att de är parasitfria när de kommer dit!

  Att hålla på med olika hagar för så få getter och med så liten markbit tycker jag inte verkar vara så väldigt lockande.  Arbetskraften kan nog användas effektivare för getternas välfärd, t ex "nöjesfält" och prommisar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #8 skrivet: 29 apr-16 kl 20:49 »
Tack.  :)

Jo, jag gjorde bara två enkla hagar eftersom jag behövde det ändå till kossorna sedan (på tiden vi hade sådana), men jag menade på att det inte räcker att gå en promenad morgon och kväll som en hund utan att de också behöver någon yta att vara på när man inte har tid att gå med dem, en hästbox, hundgård, dylikt är för liten för långa vistelser.

Foderhäckar är inte så svåra att bygga själv om man ställer två brädor i ett X och borrar i mitten samt drar dit en franskskruv med mutter, sedan en bräda i upp resp nedkant på var sida så att man får två X som är hoplänkande och står stadigt och stabilt med en V-formad ränne emellan, rännans sidor kan man sedan spika stående lister med sådant avstånd att de garranterat inte kan fastna med huvud eller horn, alternativt så litet att de garranterat inte kan få in huvudet på något sätt mellan spjälorna när de står på bakbenen. Vi gjorde sådana till fåren förut. (-jag använde en tid en metallkorg i ett rep, men såg att de kan fastna med benen om de hoppar upp på den så jag tog bort den efter en incident) Man kan också dela ett grovt plaströr (typ en spillbit av en vägtrumma, etc) och skruva fast brädbitar i ändarna så att det ligger kvar som en ränna. Men jag använde vanliga plastbaljor till spannmål då jag bara hade ett par getter, sedan plockade jag undan baljorna när de ätit klart och hängde in en hötapp på så vis att de inte så lätt kunde riva ut det. Jag använde även baljorna att ge dem vatten, getter dricker mycket litet de behöver inte ens dricka var dag som vi om de inte mjölkar, men det är ändå bra om man kan ställa fram i allafall någon eller ett par gånger om dagen. -jag använde en vanligt trädgårdsvattenkanna att fylla med.









« Senast ändrad: 29 apr-16 kl 20:57 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #9 skrivet: 29 apr-16 kl 21:01 »
Och som sagt 2000 kvm, för ständig vistelse, är det bra eller skulle det gå med lite mindre, ungefär hur stor hage måste den vara?
Och sen om man skulle ha en mindre hage, skulle det gå med den, och vad är minimum måttet då? Tänkte då ha den hagen som en hage som dom alltid får vara i, och sen när man själv är hemma, så får dom vara i en större hage eller gå runt fritt. Skulle det funka eller är det en dålig idé och är det bättre att ha en enda stor hage?

Det finns inga regler på hur stor hagen skall vara. Kraven är att de skall vara ute under sommaren, men många följer ju inte de kraven heller. Du kan hålla dina getter i en liten "rastgård" hela sommaren om du vill, och utfodra med hö, ungefär som de gör på vissa friluftsmuseum. Jag tror inte din hage på 2000kvm räcker till bete hela sommaren så du få nog ställa in dig på att utfodra med hö. För min del har jag djur för att de ska hålla markerna öppna, och helst beta så mycket mark som möjligt så för mig låter det tokigt att skaffa djur utan att ha mark.. Finns det nån granne du kan låna mark av?

Om du har getterna fritt gående ibland tror jag risken är större att de börjar rymma. Ett problem med en liten hage och inga andra alternativ är att om de blir sjuka av parasiter måste de få nytt bete och har du inget reserv-bete sitter du i skiten. Sen är det rätt jobbigt att ha getter på en gräsmatta och känna sig tvingad att slänga in sly i tid och otid. Sly är ju deras huvudföda egentligen.

linnea.k

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #10 skrivet: 29 apr-16 kl 21:10 »
okej, vi har faktiskt en hage med får på sommrarna som vår granne har (lite mer kuperat område med mer sly osv) ska höra lite med dom!

Men annars så ska jag självklart försöka med så stor hage som möjligt, och om jag nu skulle skaffa getter så skulle det vara mest till sällskap, men jag förstår att det fortfarande är viktigt och bra att ha mycket mark, så jag ska höra lite med grannen. Men dom har får (till slakt) där på sommaren, men skulle det gå ändå?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #11 skrivet: 29 apr-16 kl 23:01 »
okej, vi har faktiskt en hage med får på sommrarna som vår granne har (lite mer kuperat område med mer sly osv) ska höra lite med dom!

Men annars så ska jag självklart försöka med så stor hage som möjligt, och om jag nu skulle skaffa getter så skulle det vara mest till sällskap, men jag förstår att det fortfarande är viktigt och bra att ha mycket mark, så jag ska höra lite med grannen. Men dom har får (till slakt) där på sommaren, men skulle det gå ändå?

Jag tror inte jag förstår frågan riktigt men att dela hage med fåren är inte så bra eftersom de kan ha vissa farliga parasiter och då kommer dina getter bli smittade eller vice versa. En del som stora magmasken är mycket svår att bli av med och är vanlig bland fåren och har du liten betesmark är det nog bäst att försöka undvika att få den. Tror inte heller att den som har får vill att det ska gå getter där en del av året pga risken för smitta. Får och getter har samma parasiter. Sedan så är får ofta MV-fria och då får de inte träffa getter som inte är CAE-fria, och det är ovanligt med cae-fria getter. Men om det är du som äger hagen där det går får så kan du ju ta tillbaka den marken och säga att du vill ha den själv.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #12 skrivet: 30 apr-16 kl 08:49 »
Håller med om att 2000 kvm är i minsta laget till 2 getter, när en räknar om det blir det ett betestryck på 10 getter per hektar, och det är mycket! (Jag har varit hemma hos folk som har otillräckligt bete i typ trädgården, och det är ingen rolig syn - en massa bar jord och nässlor.) Kan du få tag på mer mark som är enbart getbete är det bättre.

Ska du ha två getter, köp två systrar eller bröder eller i varje fall några som känner och gillar varann sen innan!

De kan bo under enkla förhållanden, tre väggar (eller fyra) och ett tak räcker långt. I det fallet får du mer tänka på DIG, och vad som är enkelt och praktiskt för din del när du ska fodra, ge vatten och mocka ut. (Att de inte dricker vatten varje dag stämmer inte med min erfarenhet.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

linnea.k

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #13 skrivet: 30 apr-16 kl 10:29 »
Okej, så 2000kvm i minsta laget, det var mer än jag trodde, vet inte om ag måste tänka om lite. Jag hade mest tänkt att jag ville ha getterna som sällskapsdjur på tomten, så jag tänkte mig kanske en 1000kvm max, vi bor ju i ett "villaområde", det är en bit till närmaste villa men det är fortfarande svårt att ha en jättestor hage. Vi har ett litet hus nu på 10 kvm med ganska yta runt där jag tänkte att vi skulle kunna bygga om till ett gethus och en gethage, men det är inte riktigt 2000 kvm. Och som sagt, man vill ju getternas bästa så jag vet inte riktigt hur det blir  :-\

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #14 skrivet: 30 apr-16 kl 11:04 »
Jag tror inte att ni behöver krångla till det så mycket, getter är ganska lika hundar (frånsett att mina vägrade gå i koppel (men de följde efter ändå), men en del går det utmärkt att ha i koppel, de tär olika) ser man bara till att det är rent, torrt och frecht där de äter och så så brukar det inte vara några större problem, jag brukar ströa med halm eller hörester om det riskerar att bli äckligt och flytta foderplatsen en bit så att de inte äter bajs med maten samt använda fodertråg (använde egenbyggda av vägrör) som man kan ta loss och göra rent vd behov, osv. Vatten ställde jag som sagt fram i baljor då det bar var två getsystrar dessa spolade jag sedan rent med färskt kranvatten och fyllde nytt från en vattenkanna, sedan tog jag undan baljorna och ställde dem torrt och rent uppoch ned i ett uthus utanför hagen.

Edit, 2000 kvdrat, jag läste fel och trodde det var två hektar; 20 000 kvadrat, vilket hade räckt mer än väl för detta om man stödfodrat.
Men det går kanske att bygga någon lekplats eller något åt dem och en temporär rastgård, det är ju bättre än inget i allafall om man bara är noga med att där hålles torrt och ströat, samt att man inte släpper in djur där de första månaderna efter att man mockat rent där samt lägger på tjockt med ny, torr strö (typ spån eller något om ni inte har billig halm ) innan man släpper dit dem igen bör det fungera tror jag.
Edit, alltså ströa där det börjar bli äckligt och bättra på vid behov så länge det håller sig torrt och frecht när man byter allt bör man vänta minst ca tre veckor för att undvika att de får i sig elaka bakterier från bottenskiktet.
Det får inte bli fuktigt och kladdigt vid foderplatsen under långa perioder då får man förr eller senare dit bakterier, värddjur för parasitmaskar, mm.

Hö foder hängde jag som sagt upp i ett nät (som de inte kan fastna med klövarna i) eller i en torr och frech foderhäck. Spannmål fick de i tråget eller i baljorna på platser där det inte fanns fodertråg, baljorna rengörs sedan på samma vis som vattenbaljorna. Kom ihåg att de gärna slåss om de måste dela baljan med godsaker, men ett billig handfat av seg hårdplast för en femtiolapp är utmärkt om man inte har tillgång till gamla saltbaljor. Så kan man då också ösa upp den mängd spannmål de skall ha per skalle utan att den ena snor allt osv.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #15 skrivet: 30 apr-16 kl 22:01 »
Kraftfoder används med fördel endast som lockfoder till getter som inte är högproducerande, dvs växer, ger mjölk eller är dräktiga.  Särskilt dvärgisar är ömtåliga för överutfodring.  Jag föreslår att du använder kraftfoder för att få dem att följa med villigt på promenaderna, och för att få in dem ibland i en hanteringsbox, där du kan klippa klövar, ta fästingar och mjölka - om det blir aktuellt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #16 skrivet: 30 apr-16 kl 23:55 »
Jag brukat ge dem litet havre i stället att locka dem med, typ max någon deciliter eller så emellanåt.
Kraftfoder, kanske på sin höjd en bordsmugg eller två i veckan fördelat över flera dagar. (annat blir det ju med dräktiga fårtackor av tunga raser som texel och liknande, men det är ju enorma djur i jämförelse, kanske tre-fyra gånger kroppsvikten, så, nej, de tabellerna blir felaktiga och kan orsaka sjukdomar.)

Däremot behöver de en saltsten ibland, men det är inte så svårt att fixa, en vanlig räcker mer än ett år om man skyddar den mot regn.
Det är inte så mycket djuren utan fukt och regn som gör slut på dem. Edit, om mineralsten så helst den utan koppartillskott, de är för kossor (som behöver relativt mycket koppar), men dosen är alldeles för hög för får och getter i dem, det är lätt att man överdoserar annars. Kopparlösningar är giftiga om man överdoserar för mycket.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #17 skrivet: 01 maj-16 kl 08:43 »
Edit, om mineralsten så helst den utan koppartillskott, de är för kossor (som behöver relativt mycket koppar), men dosen är alldeles för hög för får och getter i dem, det är lätt att man överdoserar annars. Kopparlösningar är giftiga om man överdoserar för mycket.

Nja, det här stämmer inte. Du kan ge stenar med koppar och det är inte möjligt att överdosera en saltsten. Själv tycker jag att de ska ha en ren saltsten (vit, som bara innehåller koksalt NaCl) för att spara på mineralfodret. Djur kan nämligen känna att de har saltsug och om de då äter mineralfoder för att tillfredställa sitt saltbehov så kan det gå onödigt mycket mineralfoder. Så förutom saltstenar, (dvs stenar man slickar på) ska de ha någon form av mineralfoder och dessa kan man antingen ge i lös from (granulat) eller i fast form vilket folk brukar kalla "mineralbalja". Helst ska man ge mineralfoder för get och ko som innehåller mer koppar än de för får. Om man jämför så innehåller ko-mineralerna 800mg koppar och fårmineralerna ca 250mg. Det är vanligare med kopparbrist än kopparförgiftning.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #18 skrivet: 01 maj-16 kl 09:06 »
Amen, Olivia.k :) ! Vissa raser av FÅR kan få kopparförgiftning om de får komineraler, men det gäller inte GETTER, de behöver mycket mer koppar än får.

Vad gäller påståendet att getter skulle vara ungefär som hundar så är jag ??? . Oavsett om getterna är tänkta att vara sällskap eller produktionsdjur så är de alltid i första hand just getter, ett eget djurslag med egen karaktär och egna behov. En viktig del i deras liv är att de ska få beta och själva söka sin föda under sommaren (hade vi haft ett annat klimat hade de gärna betat året om). Jag tycker inte att det är schysst att ha dem i en rasthage och utfodra dem med hö och sly året om, då tror jag inte de trivs i längden. Att gå på bete är inte bara motion, det är en del av en buskätares tillvaro, både socialt och för matbehovet!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #19 skrivet: 01 maj-16 kl 10:07 »
Jag brukat ge dem litet havre i stället att locka dem med, typ max någon deciliter eller så emellanåt.
Havre är ett kraftfoder.

... Djur kan nämligen känna att de har saltsug och om de då äter mineralfoder för att tillfredställa sitt saltbehov så kan det gå onödigt mycket mineralfoder.
Nja, det kan bli förgiftningar.  Helst ska de ha tillgång till många olika sorters salt och mineral, så att de kan välja.   De vet ganska bra själva vad de behöver för tillfället.
Det är vanligare med kopparbrist än kopparförgiftning.
Amen, Olivia.k :) ! Vissa raser av FÅR kan få kopparförgiftning om de får komineraler, men det gäller inte GETTER, de behöver mycket mer koppar än får.
Ja, det stämmer.

Vad gäller påståendet att getter skulle vara ungefär som hundar så är jag ??? .   (...)   Att gå på bete är inte bara motion, det är en del av en buskätares tillvaro, både socialt och för matbehovet!
Ja.  Det är därför jag föreslår promenader.  Då kan man slippa parasitproblemen nästan helt.  linnea.k funderar ju på getter som sällskapsdjur.  Man kan även träna dem som man tränar hundar, dock givetvis med hänsyn till deras natur.  (De klättrar hellre än bär saker i munnen, och de vill ha belöningen varje gång de utför sin "konst".)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #20 skrivet: 01 maj-16 kl 10:42 »
Nja, det kan bli förgiftningar.  Helst ska de ha tillgång till många olika sorters salt och mineral, så att de kan välja.   De vet ganska bra själva vad de behöver för tillfället.


Ja, det är klart att det kan bli förgiftningar. Exempelvis om man utfodrar med ko-kraftfoder i pelletsform på en mjölkgård, säg 1-2kg om dagen per get, som är berikad med mineraler, sedan ger man dem fri tillgång till ko-mineralfoder utan tillgång till saltsten. Men det du ofta påstår att getter är så pass intelligenta att de kan känna vilka mineraler de behöver i form av koppar, selen, magnesium etc tror jag inte ett dugg på. Jag tror inte att getter är mer intelligenta än människan och jag känner inte när jag har brist på vare sig mineraler eller vitaminer. Det enda sug man kan känna är just vanlig saltbrist, dvs koksalt, Nacl.
Källor till mina påståenden är diverse artiklar som denna nedan där det står:

"Djur vet inte själva hur mycket mineraler de behöver. Vi måste skapa förutsättningar för att de skall få i sig tillräckligt med mineraler för att täcka sina behov. // Natrium, som finns i vanligt salt är den enda mineral som djuren kan känna sug efter. "

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #21 skrivet: 01 maj-16 kl 12:34 »
getter är ganska lika hundar

 :) Nej, det är de absolut inte!

Att ha getter i ett villaområde på en tomt på 2000 kvm, eller öht utan tillräckligt med "getmark", låter för mig som att skaffa sig problem. Getter är flockdjur och två getter blir ingen riktig flock om du inte tänker att de ska få killingar och på så sätt utöka flocken.

Getter är i första hand buskätare och sly och bark ingår i deras naturlig föda. Gräs kommer längre ner på menyn. Alla har inte tid att gå skogspromenader med födosök med getterna var dag vilket innebär att de kommer att stå vid stängslet och skrika efter dig och skogspromenaderna, ev. ta sig ut.

Säd är kraftfoder. Friska getter som inte mjölkas/ger di eller är högdräktiga ska inte ha kraftfoder. Däremot ska getter ha en hel del annat bl.a. koppar. Ge ett mineralfoder för get och ko som innehåller mer koppar än ett sådant för får.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #22 skrivet: 01 maj-16 kl 16:52 »
Hej Hej,

Har länge funderat på att skaffa Afrikanska Dvärggetter och jag ska bara ha getter till sällskap. Men jag har några frågor som jag undrar:

-Vi har 2000kvm platt grästomt, det låter kanske inte det som getterna skulle föredra mest, men fungerar det ändå, om man lägger in några stockar och stenar i hagen, samt hur stor ska hagen vara.

-Skullle det fungera om man hade en mindre hage som getterna alltid har tillgång till och en större hage som dom har tillgång till när man är hemma?

-Huset som dom bor i behöver väll inte vara uppvärmt, och kan dom bo i samma hus (som inte är uppvärmt) på Vintern?

Har aldrig haft getter förut och om det är något som ni vill lägga till eller tycker jag borde tänka på så är det bara att säga till! Tack på förhand!  :)

Här är en till som är helt ny på detta med getter! Vi ska till en början skaffa två stycken dvärggetter i sommar för att ha som slyröjare och lite sällskap. Sedan återstår det att se hur bitna vi blir och hur stor liten flock det slutar med om några år!
Jag läser så mycket jag bara kan här på alternativ.nu :) och är jätteglad för att detta forum finns!

Ang. 2000 kvm grästomt i ett villaområde så låter det lite väl litet ut även för endast två getter + att det inte verkar vara så "getvänligt" iom att det är platt gräsmatta och ett väldigt begränsat utrymme. Det går ju att göra lekpark till dem såklart, men det blir svårt detta med att växla hagar.
Om det är stadsplanerat område så måste du ha tillstånd för att få ha lantbruksdjur där. SE-nummer måste du också skaffa. Jag skulle definitivt också prata med närmaste grannarna om planerna så att de är med på noterna. De kanske inte är sååå glada för att ett par "gulliga" getter kommer knatandes och tuggar i sig ALLT i deras trädgårdar ;).

Risken med så lite hagmark är väl att de börjar ta sig ut när de anser att det är tråkigt och när de tycker det tar för lång tid innan de får komma ut på promenad.

Vårt getstall kommer inte att vara uppvärmt. De kommer att få mycket halm att boa in sig i när kylan kommer och sedan får de gå ut och in som de vill när vi är hemmavid. Nattetid och de stunder vi inte är hemma kommer de att få vara inne eftersom vi bor med 5 (!) vargrevir runt om oss. Så småningom ska vi sätta upp riktiga rovdjursstängsel men tillsvidare får det bli bara vanliga.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #23 skrivet: 01 maj-16 kl 18:39 »
Jag läser så mycket jag bara kan här på alternativ.nu :) och är jätteglad för att detta forum finns!

Hej metbäcksfru och välkommen hit!
På getsidorna finns mängder av kunskap om getter samlad. "Bara" att plöja igenom och ta till sig  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #24 skrivet: 01 maj-16 kl 22:36 »
att getter är så pass intelligenta att de kan känna vilka mineraler de behöver i form av koppar, selen, magnesium etc tror jag inte ett dugg på.
Men det gör Kalle Hammarberg, och mina getter gjorde som han sa att de skulle göra - välja olika mineralfoder!

Här är en till som är helt ny på detta med getter!
Välkommen du också från mej med!  :D
Risken med så lite hagmark är väl att de börjar ta sig ut när de anser att det är tråkigt och när de tycker det tar för lång tid innan de får komma ut på promenad.
Det är sant.

  Men det där med fem vargrevir låter lite läskigt, tycker jag.  De kan nog ta sig fram till gården utan att ni människor märker det.

   (Kalle Hammarberg är pensionerad nu, men mig veterligt fortfarande den som vet mest om getmedicin i Sverige.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #25 skrivet: 03 maj-16 kl 22:06 »
Whatsoever, vi har flera hektar hagar och de kan äta av kornas mineralbajor om de hellre vill det, har funderat om man borde plocka bort dem när jag läste detdär om koppar, men då verker det funka ändå.
(Mina getter dock dock av hög ålder, men har några mufflon/gutekorsningar kvar, de behöver inget kraftfodertillskott öht annat än när det är kallt i just detta fall, brukar mäta upp åt dem i rännan då och det har funkat i över 35 år här med friska djur (de är även friska vid slakt utan organskador eller parasiter generellt). Men säkerligen en massa som jag inte fått med i text eller som blev otydligt, jag är inte så bra på att sammanfatta saker i text i foruminlägg.).


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #26 skrivet: 04 maj-16 kl 08:14 »
Det där med risk för kopparförgiftning gäller som sagt FÅR som ges mineraler för nötkreatur. Getter BEHÖVER förhållandevis mycket koppar (i jämförelse med t ex får) så därför ska de ha nötmineraler, om en inte kan hitta någon sort som är specifikt för getter.

Rent generellt tror jag att det är vanligare med mineralbrister hos svenska getter, än -förgiftning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärgetter (frågor)
« Svar #27 skrivet: 04 maj-16 kl 15:39 »
Rent generellt tror jag att det är vanligare med mineralbrister hos svenska getter, än -förgiftning.
Det är det säkert.  Försåvitt de har tillgång till vanligt salt, och inte behöver äta massor av mineralfoder för att få i sig tillräckligt med salt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser