Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så in nytt gräs!  (läst 3561 gånger)

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
Så in nytt gräs!
« skrivet: 28 mar-16 kl 12:06 »
Nu behöver jag lite kloka råd igen!  😉 är så att vi funderar på att så in lite mer gräs på vissa kala fläckar i hagen! Så min fråga är om det är något spec man skall tänka på/ passa sig för i fråga om vilka frö man bör ta! Sambon min tänker sig att så in vallfrö som vi har hemma, dock behöver jag veta hur det är med getter o klöver! Får kan ju vara känsliga i för stor mängd klöver men hur är det med getterna!? Finns ju hundra tals blandningar av vallfrö så jag blir inte själv klok på det! 😂 vad hade ni tagit för att bättra på i hagen?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #1 skrivet: 28 mar-16 kl 20:03 »
Är det bara kala fläckar hade jag nog tagit vad jag haver precis som din sambo tycker. Vad gäller (röd?) klöver så kan det i stora mängder vara fertilitetsstörande för får, antagligen gäller samma sak för getter. Men då pratar vi om foderstater där klövermängden närmar sig hälften.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #2 skrivet: 28 mar-16 kl 21:15 »
Tack brukspatronen för svaret!! Då borde det vara lugnt att ta det! man vill ju alltid det ska vara grönt o fint i hagen! 😊

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #3 skrivet: 29 mar-16 kl 08:50 »
Är det betesmark eller åkermark hagen är på? Är det åkermark är det bra med en "vanlig" vallblandning, är det betesmark är det bättre att köpa en betesblandning. En sån innehåller fler arter och dessutom mer stryktåliga arter än en vallblandning. Är det betesmark som vinterhagen består av, är det ingen höjdare att så in klöver. Klöver binder kväve från luften, och har djuren gått där hela vintern lär de ha pinkat mer än tillräckligt för markens behov!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #4 skrivet: 29 mar-16 kl 09:25 »
Du har fått så bra råd! Men jag skulle så in lite vitklöver eller alsickeklöver, för att få en mer nöttålig vall.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #5 skrivet: 29 mar-16 kl 10:38 »
Skippa alsikeklövern!

Den är giftig för hästar t.ex., och även om vi just nu pratar om getter, så kan det komma senare, att man/någon vill beta den ytan med häst!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #6 skrivet: 29 mar-16 kl 15:44 »
Hej är alssickeklöver giftig det viste jag inte. Vad vet du mer om det? Ofta när man köper vitklöver nu för tiden så är det ju alla dom vita klövrarna som kallas vitklöver.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Så in nytt gräs!
« Svar #7 skrivet: 29 mar-16 kl 16:02 »
Alsikeklöver säljs som alsikeklöver, vitklöver som vitklöver.

Åtminstone där jag köper vallfrö.

Alsikeköver orsakar fotosensibilitet hos häst. Och det kan bli värre än så om man har otur.

Se länken:

http://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/alsikeklover-giftigt-for-hast/

I och med detta, så tycker jag att man ska undvika Alsikeklöver helt och hållet.

Även om inte häst ska beta där just nu, så kan det ju bli så senare, t.ex. för att man vill växelbeta för att undvika parasitproblem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser