Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter med andra djur!  (läst 4660 gånger)

juliaaa

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Getter med andra djur!
« skrivet: 14 feb-16 kl 15:55 »
Hej! Jag funderar på att skaffa 2-3 getter (lantras), men vi har redan två ankor och jag ska även skaffa en (eller två) grisar (inte mini). Nu går ankorna med hönsen men de ska få en egen box då de stökar ner så mycket. När getterna kommer ska ankorna och getterna (samt grisen) få dela hage. Tror ni att alla tre djurslag kan gå tillsammans utomhus och kan grisen dela box med getterna?

Någon med tips på något som är viktigt att tänka på med getter som man kanske inte räknar med i början? Och borde man skaffa unggetter eller äldre? 'Måste' man ha en bock eller går getterna lika bra själva?
(Har jobbat med getter så kan det mesta basic men blir ju annat när de går hemma)

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Getter med andra djur!
« Svar #1 skrivet: 14 feb-16 kl 19:13 »
Här kommer lite egna erfarenheter, då vi har tre lappgetter, några får och en häst.

Vi hade först 5får, och en häst i samma hage (dessa går fortfarande med varanda) och det fungerar kanon. Sedan skaffade vi två lappgetter, och ställde in dessa i samma hage. Vad vi lärt oss är att getter verkar gå lite halvdåligt tillsammans med andra djur...

Fåren är rädda för getterna, men de jagar ej varanda. Hästen gillar ej getterna, och kommer getterna närmare än 2m så jagar hon iväg dem. Fåren kommer ej nära getterna, gör dem det, så jagar getterna iväg fåren. Men de bråkar ej utan håller sitt avstånd. Baggen och bocken brukar komma lite bättre överens, och stångar varanda lite för skojs skull.

Men det har slutat med att vi har getterna för sig, och häst/får för sig. Att hästar ej kommer överens med getter, har jag hört sedan förut, men trodde det mest var skröna - tydligen inte. :-)

Med grisar har jag ingen erfarenhet, men hönsen brukar knalla in i samtliga hagar på sommaren, och ingen bryr sig om dessa.

mvh
Kenny

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Getter med andra djur!
« Svar #2 skrivet: 14 feb-16 kl 22:02 »
Vad menar du med "kan grisen dela box med getterna?" ? Tänker du att de ska bo i samma box på vintern inne i lagården? Det tror jag verkligen inte går för sig.

Grisar är ju köttätare. Jag ser framför mig hur dina getter får killingar i en box och grisen äter upp dem när de är nyfödda. Mysigt.
« Senast ändrad: 14 feb-16 kl 22:49 av olivia.k »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter med andra djur!
« Svar #3 skrivet: 15 feb-16 kl 08:58 »
Jag förstår inte vitsen med att ha olika djurslag, som förmodligen inte har något större utbyte av varann eftersom de är så väsensskilda, ihop. Annat än platsbrist, då. Och har en platsbrist kanske en ska fundera ett varv till över hur många djur en kan ha.
Att låta olika djurslag växelbeta (=turas om att beta hagarna i tur och ordning) hagarna är däremot bra. Då kan varje djur äta det just de vill ha från betet, och dessutom brukar växelbetet minska parasittrycket. Sambete (=att blanda djurslag i samma hage) däremot blir mera konkurrens, och kanske inte är helt lyckat.
Inne i lagården är det väl självklart för de flesta att varje djurslag ska ha eget utrymme? Har en vissa typer av produktion är det inte ens tillåtet att ha vissa djur i samma byggnad. Fjäderfän och grisar brukar t ex vara kinkigt, enligt reglerna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Getter med andra djur!
« Svar #4 skrivet: 15 feb-16 kl 09:06 »
Förutom de kloka svar du redan fått kommer grisarna dessutom att böka upp hagen.

juliaaa

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Getter med andra djur!
« Svar #5 skrivet: 15 feb-16 kl 09:22 »
Okej tack då ska jag tänka om litegrann. Så tack för bra svar!

En sista fråga. Skulle en gris nöja sig med att ha getter nära som sällskap eller ska man ha två? Eller klarar de sig helt själva?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Getter med andra djur!
« Svar #6 skrivet: 15 feb-16 kl 09:43 »
Bra att du frågar och skaffar dig kunskaper om de olika djurslagen innan du tar hem djuren  :). Getter och grisar har inget gemensamt och jag tror inte det är tillåtet att ha bara en gris. Här är gristavlan där du får svar av kunnigt folk som kan just grisar:

http://www.alternativ.nu/index.php?board=22

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Getter med andra djur!
« Svar #7 skrivet: 16 feb-16 kl 08:11 »
Jag jobbar som ansvarig för en visningspark där familjer kan komma in o besöka våra djur. Vi har alpackor, får, dvärggetter, minigrisar, ankor o höns i parken. Alla djur kan gå tillsammans ute på dagarna när vi övervakar. Men att ha grisarna gåendes i parken hela tiden skulle INTE funka. De bökar upp allt gräs jättefort!
Getterna är inte intresserad av några andra djur i sällskapssyfte. Vad de gör, som alla getter gör, är att stånga bort alla som försöker sno deras mat! Om det är en gris, alpacka, får eller anka spelar ingen roll.
Så min erfarenhet är att ha getterna i egen hage o definitivt i egen box.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Getter med andra djur!
« Svar #8 skrivet: 21 feb-16 kl 15:32 »
Jag har prövat att ha getter och får tillsammans och mina jagar inte bort varandra, men nu har de juvarit samman i flera år. Baggen och Bocken kan ofta vakta ingången tillsammans och kontaktligger (Rygg mot Rygg och huvudet åtvarsitt håll) då med varandra.  Att ha gris ihiop med andra djur nattetid är direkt oansvarigt.  Grisar är allätare men om man undantar detta, och det kan man göra om djuren känner varandra väl och har "personliga band" eller en gemensam flock-känsla, så kan det sluta illa ändå. Om en vilsekommen killing, lamm, kanin, gässling etc skulle komma och tigga värme eller mat, kan en olycka ske bara för grisens storlek och "klumpighet" när den vänder sig - även om den både är snäll och har idel goda avsikter. 
Att ha dem samman på dagen, under mänsklig övervakning, har jag inte haft problem med utan tvärt om nytta av.  Då det fanns både Lo, Varg och Björn nära in på djuren.  Att ha dem att beta i en gemensam hage, ger också ofta upphov till skador på stängsel, portar och det mesta annat. Grisar skrubbar sig mot allt lämpligt.

Om vi tänker tillbaka på "Vallgaltarna" så var dessa dels speciltränade sedan födseln, dels övervakade av människa, då de gick med betesdjuren  på skogen. Grisar skall hållas i minst par, med visst undantag för Galt, under vissa kortare perioder.

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter med andra djur!
« Svar #9 skrivet: 11 mar-16 kl 21:05 »
Jag kan livligt föreställa mig en tuff dvärgget som knuffar undan en snäll minigris, men jag har svårt att visualisera en snäll lantrasget ge sig på en normalstor gris.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser