Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vridknut,ringlock eller tornado?  (läst 7061 gånger)

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
Vridknut,ringlock eller tornado?
« skrivet: 28 okt-15 kl 00:27 »
Hej på  er! Jag har skaffat mig ett några rymningsbenägna men charmiga getter. Har kollat på nät till nya hagen men blir inte klok på vilken sort som passar de små liven bäst. Finns säkert en tråd om det här men hittar den inte...

Vridknut, ringlock, Tornado torus eller titan? Finns det fler och vad passar bäst till getter? Vilken storlek på maskor?

Tror det är ringlock i den gamla och den kliver småttingarna ut ur direkt.

Har tänkt mig ett 120 högt nät med eltråd över. Ev. även tråd på insidan men undviker helst det då hagen går nära huset och vi har småbarn som rantar runt och ska klappa. Det blir en stor kuperad hage med mycket stenar och MASSOR med sly. Vad tror ni kloka getägare, kan det passa?  :D


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-15 kl 08:44 »
Jag har tornado titan och det är ett väldigt bra stängsel då det är HT-tråd. Nackdelen är att det är svårt att spänna så man ska helst ha en traktor eller dylikt till det. Stängslet är 90cm högt så det är lite lågt och köper man högre blir priset omotiverad högt.
Stängsel med ringlock har jag också många i olika prisklasser och vissa av dem är 1m högt och väldigt stadigt men tror inte det går få tag på längre. Det vanliga nyare på 90cm duger.
Stängsel med virdknut är värdelösa men de går i alla fall få i olika höjder som 120cm. De är så mjuka att de viker sig på mitten. Konstigt nog är de väldigt dyra var att vara i sådan dålig kvalité.

Att ha en tråd på ovansidan gör inte mycket till eller från. Det som hindrar getterna från att hoppa är tråden på insidan, ca 30cm från marken. Om de väl tar sats och hoppar så spelar tråden ovanpå ingen roll eftersom de inte får någon stöt när de är i  luften. Om de får en stöt av tråden på  insidan några gånger blir det ett psykologiskt hinder så de vill inte gå nära stängslet igen.
Tråd på insidan hindrar även killingar från att gå igenom.
Sen så är det viktigt med en bra tråd på insidan och inget rep som jag sett att vissa har. Jag byggde med aluminumtråd på insidan vilket visade sig vara väldigt strömförande.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-15 kl 08:47 »
När jag hade getter så var de instängda bakom ett mer tätvävt typ gunnebostaket som var över 140 cm, ett industristängsel. Men de hoppade över utan att ta sats.
Det enda som höll dessa getter inne var elnät. Såna som finns att köpa färdiga. Då behövdes inte så högt heller utan normalmått.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-15 kl 11:23 »
Ja precis.. har man ingen el så spelar det ingen roll hur högt det är för de kan hoppa 2 meter om de vill.

De dåliga näten med vridknut är förutom att de är tunna och går sönder lätt, också enkla att pressa sig ut igenom eftersom de vertikala trådarna går att flytta. De andra näten som tornado titan har en annan sorts knut så de går inte flytta i sidled. Men om man har många eltrådar på insidan kanske ett dåligt stängsel med vridknut också duger eftersom de inte ska gå nära stängslet.
Lg-produkter har förklaringar på sin hemsida om skillnaden på de olika näten, så har även viltskadecenter i sin broschyr som  handlar om stängsel.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-15 kl 18:18 »
Hej!

Allt beror på miljön, i hagen, och runt omkring densamma. Finns det stenar att hoppa via? Är det kuperad mark?  Finns större rovdjur i grannskapet? Finns trafikerad väg i närheten eller grannar som är trädgårsamatörer osv. Ju fler faror och ju ojämnare teräng det rör sig om ju bättre nät behövs.

Är rovdjurstrycket högt är ett stängsel på 160 cm med en slätt råd på 180 cm minimum.
Det absolut bästa näten är de med s.k. cyklonknut som bl.a. finns på Titannäten.  Högbega Hönsprodukter har ett intressant urval.  Att dessa nät är tyngre och lite svårare att spänna är sant, men bara delvis.
Men det är helt sant att de är starkare, både i knuten i sig, och i knutens läge, som som förblir stabil - och håller även en vildsvinsgalt på rätt sida!  Sedan är hela nätet starkare, och står emot snö och stormar mycket bra.   Jag har inte haft problem med att spänna dem med hjälp av två spakvinschar som drar vardera 4 ton.  Traktor behövs inte, enligt min ringa rerfarenhet.   (Har bara haft getter i femton år.)  Priset är högre men antalet stolpar kan minskas, i alla fall till en viss del, och det spar både tid och material.  Dock kräver detta nät att stolparna slås ner riktigt ordentligt, eller fästes i berg.  Detta gäller i synnerhet vid hörn och vinklar.  Dessa nät kan lagra stora mängder dragkraft, som vid t ex tjällossning verkar direkt på stolparna.  Men ett rätt uppsat och spänt Titannät med cyklonknutar behöver inte efterspännas på minst 15 år!

Grannarna brukar uppsaktta att getterna går innanför ett Titannätsstängsel, också!

h/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #5 skrivet: 28 okt-15 kl 20:21 »
Men varför rymmer de?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-15 kl 08:35 »
Tack för bra tips. Vill som sagt undvika elstängsel för barnens skull men det får kanske bli el ändå.

Varför de rymmer? Högst oklart men de var rymmare hela bunten killingar och jag tror att de andra slaktades av den anledningen. De två jag tog klev bara rätt ut genom stängslet efter två timmar för att de kunde antar jag. Gissar att det blir bättre när de vuxit på sig lite. Men jag vill ändå göra en hage närmare huset där det är tänkt att de ska få röja sly. Mer sly här gör kanske att de är mer benägna att hålla sig inne också.

/ Jenny

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #7 skrivet: 30 okt-15 kl 10:05 »
Ja, om de har vanan, så fortsätter de förstås.  Ändå vill jag tipsa om att försöka ge dem allt de kan önska sig innanför stängslet.  Blir mycket mindre tryck på stängslet då.  Är det bara killingar?  Getter brukar gilla en grupp med olika ålder - och kön.  I det fallet liknar de folk - eller vi liknar dem!  ;D  Ofta kan getter ta in människor i sin flock, du kan försöka att "vara vuxen" åt dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-15 kl 18:52 »
Om du enbart har två killingar, är det tämligen självklart att de rymmer. Det finns ju ingen vuxen get/bock där som kan lära dem uppföra sig! Har du möjlighet att köpa en vuxen get till dem om de är getkillingar eller en bock om de är bockkillingar?
Håller med Trollmor om att ett gott bete är det bästa stängslet :) ! Och en bra fungerande flock hjälper till att hålla dem inne. 160 eller t o m 180 cm högt stängsel med eltrådar till kan behövas om en har mycket stora rovdjur i närheten, annars räcker betydligt lägre. De hagar jag har med enbart eltråd har 3 trådar, översta på c:a 90 cm höjd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #9 skrivet: 30 okt-15 kl 19:29 »
Glömde säga Välkommen!   :D   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #10 skrivet: 31 okt-15 kl 10:37 »
Hej!
Det finns avigsidor med el, också:
Strömstyrkan måste vara tillräcklig.
Vegitation kan ta ner strömstyrkan/jorda tråden.
Jordningen kan bli obefintlig vid mycket torr eller kall väderlek.
I Elnät kan killingar fastna och dö av elchock. :o
Snö kan förindra att djuren jordas - elstängset blir utan funktion.

Getter är flockdjur.  Mina har hållit sig innanför stängslet bäst då jag haft både vuxna getter och minst en vuxen bock i flocken.  Nu har jag en gammal erfaren get som är betydligt äldre än de övriga vuxna djuren  (av båda kön) och hon har en väldigt god sammanhållande effekt.

Vill Du ine ha fler getter, kan de bilda flock med får också - och trivas med det, i synnerhet om Du väljer någon allmogeras, som brukar passa bättre för sambete med getter.

Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #11 skrivet: 31 okt-15 kl 11:51 »
Ja, elstängsel vill ju Jenny undvika för "människokillingarnas" skull.  :D

  Följd-fundering:  Vad gör de små raringarna när de har rymt?  Går de på promenad till grannens trädgård, eller kommer de in i huset till dig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #12 skrivet: 31 okt-15 kl 20:38 »
Människokillingar brukar lära sig respekt för elstängsel fort, så det behöver du inte oroa dig för. Elstängselaggregaten ger inga såna stötar så att det är skadligt, det ska ju vara tillräckligt "snällt" för att en nyfödd killing på 2 kg ska kunna nosa på stängslet utan att få kroppsliga men. (Obehagligt är det ju, men det är själva meningen...)
Ska det vara en vuxen bock i en flock med getter och getkillingar året om, bör han förstås vara kastrerad eller steriliserad. Jag för min del håller isär getter och bockar förutom under betäckningssäsongen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #13 skrivet: 01 nov-15 kl 06:01 »
Är det förresten en samkönad eller blandad grupp "getbarn" du har skaffat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #14 skrivet: 01 nov-15 kl 10:03 »
Ska det vara en vuxen bock i en flock med getter och getkillingar året om, bör han förstås vara kastrerad eller steriliserad. Jag för min del håller isär getter och bockar förutom under betäckningssäsongen.

Ja i annat fall förökar sig flocken okontrollerat med för täta killningar och på oväntade tider. Avelsplaneringen går åt skogen och varken getterna eller djurägaren far väl av detta.

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #15 skrivet: 01 nov-15 kl 23:16 »
Vi har även två äldre getter av en annan ras. De håller sig inne i hagen trots att de var påstådda rymmare. De var dock stenhårda på småkottarna när jag släppte ihop dem och tyvärr gick ju småttingarna ut flera gånger trots två eltrådar och rätt bra drag i aggregatet. De rymde i början och då knallade de iväg lite åt lämpligt håll. En gick några hundra meter till grannen och den andra kom tillbaka av sig själv efter två dagar. Nu har jag pysslat massor med dem och det är väl ganska troligt att de håller sig hemmavid när de får gå precis vid huset. Inga grannar speciellt nära i alla fall och de som är gillar djur :-).

Bock tänkte vi undvika då vi vill ha ett stabilt gäng. Ev. skaffar vi fler beroende på hur mycket de betar. Bra tips med fåren, vi har faktiskt lite funderingar på att skaffa några får också.

Om bocken håller ihop gruppen, ger det samma effekt om han är kastrerad?

Eftersom vi har en del lo så är jag lite nyfiken på hur ni byggt för att hålla dem ute? Är det troligt att man får ersättning för stängslet om man bara har fyra djur?

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #16 skrivet: 02 nov-15 kl 17:13 »
Om Du vill vara lite avanserad så kan Du skaffa både Får inkl. bagge och en bock. Sedan låter Du bocken gå med tackorna, när det inte är parningstid, och baggen med getterna när dessa inte har parningstid.  Jag utgår från allmogeraser av både får och getter i detta exempel. Lite beroende på individ kommer hanarna att ha en lugnande inverkan, även då man växlat art för dem.  Baggar är i regel mer flycktbenägna än bockar som stannar och sloss för flocken skull, om ett rovdjur kommer.  Jag vet om en nötbesättning med fjällnära kor, som har en stor bock som sammanhållande faktor då de går själva på skogen under dagen.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #17 skrivet: 02 nov-15 kl 18:08 »
Ev. skaffar vi fler beroende på hur mycket de betar. Bra tips med fåren, vi har faktiskt lite funderingar på att skaffa några får också.

Jag har provat ha 2 skogsfår tillsammans med 2 lantrasgetter och det fungerade inte alls. Den ranglåga geten stångade fåren. Så det är inget jag rekommenderar men finns säkert andra som har andra erfarenheter. Har man fler individer av varje sort gissar jag att det fungerar bättre men då kanske de håller sig för sig själva istället.

Om Du vill vara lite avanserad så kan Du skaffa både Får inkl. bagge och en bock. Sedan låter Du bocken gå med tackorna, när det inte är parningstid, och baggen med getterna när dessa inte har parningstid. 
Det är inte tillåtet enligt lag att hålla en bagge själv. Får är flockdjur och ska gå med artsfränder året runt, och hålla en bagge tillsammans med andra djurslag 10 mån om året är icke tillåtet. Håller du själv djur på det viset?
En annan sak som talar emot att hålla getter och får i samma hage är att livdjur (framtida lamm) går knappast sälja om de inte är MV3, medans det är svårt att få tag i getter som är med i deras kontroll-program CAE. Därför bör man väl jobba sig upp från ingen status vilket blir dyrt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #18 skrivet: 02 nov-15 kl 19:47 »
Om bocken håller ihop gruppen, ger det samma effekt om han är kastrerad?

Bockens förmåga att hålla ihop gruppen ska inte överskattas. Har du otur kan du få en bråkstake som härjar med getterna. En klok ledarget gör samma jobb med att ge lugn och stabilitet i gruppen som en bock.

Är bocken kastrerad, dvs kulorna borttagna, blir den ett ganska neutralt djur. Är han steriliserad, dvs har kulorna kvar men sädesledarna krossade med tång, har han kvar produktionen av könshormon och sitt bocksätt (hurdant det än är) men kan inte lämna avkomma.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #19 skrivet: 03 nov-15 kl 02:20 »
Vi har även två äldre getter av en annan ras. (...) De var dock stenhårda på småkottarna när jag släppte ihop dem
Där har vi nog förklaringen till rymningarna.  Jag föreslår att du tittar på inredningen.  Kan de mindre djuren alltid komma undan?  Under, bakom, mellan?

  Lo hoppar ju över de flesta stängsel, så att stänga ut dem är nog svårt.  Men oftast gör de bedömningen att det blir jobbigt att komma ut igen med bytet.  Jag har för mig att bidraget beräknas per meter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser