Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slyigt får det vara?  (läst 2658 gånger)

Österängen

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
Hur slyigt får det vara?
« skrivet: 23 aug-15 kl 21:24 »
Vi köper en gård som stått tom i tio år och innan dess ägts av en tant som nog inte orkat göra så mycket åt slyfrågan.. Vi kommer att ha en hel del arbete med att ta ner enormt tät sly där vissa delar är tre meter höga och det är så tätt att det är omöjligt att ta sig igenom. Vi tänkte gå med röjsåg i höst och sen kanske släppa getter nästa sommar. Är det gångbart? Kan getterna göra illa sig på alla täta småstubbar eller brukar de fixa sånt? Kan man göra något annat för att få bort det värsta utan att ha tillgång till grävare?


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur slyigt får det vara?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-15 kl 07:47 »
Släpp dit getterna först, och skit i röjsågen. Bara för att det är besvärligt för människor, är det inte så för getter. De lär bli överlyckliga över att få 10 års uppväxt av sly att ta hand om :) !
Getterna kommer att barka ihjäl slyet när de fått hållas ett tag, och då skjuter det inte heller en massa stubbskott (som det hade gjort om en hade tagit ner det med röjsåg). Det döda slyet kan sedan fällas med röjsåg.

(Men en "varning": När era nya grannar sett hur fint getterna gjort, kommer de alla sättandes med egna igenvuxna beten som de hemskt gärna vill att de duktiga getterna tar hand om.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur slyigt får det vara?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-15 kl 09:02 »
Hihi, ja, de getterna blir säkert glada för det goda betet!  Om det är för trångt även för dem, så får ni väl hjälpa till när ni ser att det faktiskt behövs.  Är det olika sorters sly?  I annat fall får ni ordna så att de ändå får sin mycket önskade omväxling i födan.

  Getter kan vara krävande på många sätt, men de är tämligen "terränggående", och om de inte behöver springa fort, utan kan se sig för ordentligt, så brukar de inte göra illa sig.  Har ni klart för er att de kommer att bli mycket personliga, och svåra att skiljas ifrån?

Välkomna till Gettavlan, och lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Österängen

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
SV: Hur slyigt får det vara?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-15 kl 17:07 »
Jamen åh, det låter ju ännu bättre, vi har jobb ändå utan att behöva gå med röjsåg.  8) Ja vi har grannar med getter så vi vet lite vad det handlar om i alla fall, de har en bock till salu, men hur många bör man ha för att de ska må bra?

Det ser ut att vara ett gammalt grustag av något slag på marken, men då är de smarta nog att inte trilla ner där också då?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur slyigt får det vara?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-15 kl 19:15 »
Getter är flockdjur så ju fler desto roligare :). En grupp på 3-5 kan vara lagom att börja med. Mödrar och döttrar brukar trivas tillsammans. Jag tror inte att getter kan motstå att klättra i ett grustag.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur slyigt får det vara?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-15 kl 09:31 »
Mina höll oftast ihop när antalet var under 15, men delade nästan alltid upp sig i flera grupper när antalet översteg 30.  Däremellan är antagligen deras "idealantal".  Om du vill samla på bockar, så börja helst med mer än den enda som du har på hand nu, men tänk på att bockar som inte känner varandra kan slåss så att personskador uppstår.  Några här på forumet har haft problem med bockar av olika styrka, där den ene trakasserat den andre.

  Ett grustag låter intressant för dessa djur, och de kan det där med att klättra!   :D  De anses härstamma från bergstrakter.  Däremot kan jag tänka mig att de inte riktigt är anpassade för mark som ger vika, om det är höga gruskanter och det finns risk för ras.  Men slyrötter håller ju ihop marken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare
xaelanar, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser