Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)  (läst 10962 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #20 skrivet: 06 aug-15 kl 21:01 »
Det är märkligt att mina inlägg som är KORREKTA inte får står kvar, samtidigt som mackers inlägg med faktafel som "Beträffande beteskravet så innebär det inte att djuren är tvingade att vara ute dygnet runt," får stå kvar utan att retuscheras? Man kan alltså få skriva vilka osanningar man vill på detta forum men nåde den som inte har en "trevlig och hjälpsam ton", då blir man anmäld.
Jag har inte tagit bort något du skrivit som varit citat eller länkar från Jordbruksverkets regler. Däremot har jag redigerat bort personangrepp och osakliga anklagelser som inte hjälper TS eller svarar på hens frågor.
Beträffande vad macker skrivit om sin tolkning av beteskravet, och hur många mjölkbönder (med både kor och, för den delen, getter) tillämpar det, får det stå kvar. Att tolka bestämmelser på olika sätt är inte mot forumets regler.
Den som har synpunkter på modereringen i specifika trådar, kan diskutera detta annorstädes på forumet.
Vänligen
/skräptanten, moderator
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #21 skrivet: 06 aug-15 kl 21:59 »
Hej på er allihop, har följt tråden med stort intresse eftersom jag liksom Blyerts tar in getterna varje dag. Tycker absolut att TS ska fortsätta ta in och släppa ut getterna så länge det är rimligt.
Jag är inte den som sitter och gullar med djur, därför är det prefekt med in och utsläpp varje dag eftersom det med enkla medel fostrar getterna och gör dem lätta att hantera när det behövs, alla mina killingar är handtama på grund av detta. Dessutom håller jag bra koll på att de äter och dricker som de ska samt att de har ett bra allmäntillstånd, är som sagt väldigt bra för nya getägare att hantera sina djur mycket i början av ovanstående anledningar. Sedan utvecklar man med tiden ett bättre öga för saker som inte är som de ska och då är det kanske inte samma poäng med det.
Kan ju poängtera att mina getter är lika exalterade när de ska in på kvällen som när de ska ut på morgonen, så någon nöd går det knappast på dem.

Angående de påstådda lagkraven från JBV så tolkar jag texten om Utevistelse och betesgång på samma sätt som macker, dvs det är inte på något sätt fel att ta in djuren på kvällen under betesperioden  även om man inte gör det pga av de saker som nämns i texten såsom rovdjur, sjukdom, skadedjur etc.

Var givetvis nyfiken på vad djurskyddshandläggarna på JBV hade att säga om saken. Därför ringde jag upp dem och hade ett långt samtal och en ännu längre väntan när de diskutera saken sinsemellan. Svaret jag fick vara samma både före och efter handläggaren diskuterat saken med sin/sina kollegor.
Kan säga att frågan jag ställde var om jag som djurägare gjorde något fel och kunde få ett åläggande om jag utan en särskild anledning höll mina getter inne nattetid under den betesperiod som för oss här nere i Skåne är 4 månader.

Ska försöka återberätta delar av vad vi diskutera.
Beteskrav på för/getter har inte funnits tidigare eftersom det inte funnits något behov av det eftersom fårhållningen i sverige alltid inneburit en stor del utevistelse för djuren och därför har behoven av en sådan regel inte funnits tidigare. De nuvarande beteskraven uppkom för att skydda djur i sverige från kontinentala metoder där djuren hålls installade under hela sitt liv.

Alltså, nuvarande krav behöver inte vara med specifika än de är eftersom de gör sitt jobb ändå enligt ovan nämnda orsaker. Handläggaren förklara dessutom att vi traditionellt sätt i sverige inte är mer specifika än vad som behövs när det kommer till lagar och regler om det inte behövs. Däremot när det kommer till kors beteskrav om minst 6 timmar om dagen fanns det en motivering till att vara så specifik för att djuren ska må bra. Samma omständigheter råder dock inte för får/gethållaren som för kobonden.

De ser alltså inget fel i att ta in getterna nattetid under betesperioden, hade samma problem som de såg i kreaturshållningen funnits för får/gethållarna hade den regeln varit lika specifik som kreatursreglerna.

De skulle titta närmare på frågeställningen och jag fick lämna mina kontaktuppgifter så de kunde återkomma med svar när de samlat ihop sig och tittat på ärendet. Dock varna han för att det kunder ta tid eftersom de behöver kontrollera om det finns några domar i ärendet som kan påverka.
Jag återkommer när/om de återkommer.
De hade tydligen fått frågan förut så det är möjligt att de nu ansåg att det fanns motivering att syna frågeställningen.

Kommer jag på mer så postar jag det en annan dag.
Tillsvidare kan jag och Blyerts lugnt ta in våra getter dagligen under betesperioden.

Mvh


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #22 skrivet: 06 aug-15 kl 22:20 »
Blev kanske lite flummigt, mitt förr inlägg. Ska se om jag kan förtydliga poängen med det hela.

Får och getter ska alltså ha en sammanhängande betesperiod om minst 2, 3, eller 4 månader beroende på var man befinner sig i landet.
Ska poängtera att jag inte är helt säker på om det är krav på utevistelse i form av bete eller bara fullgod utevistelse även om de benämner det som betesperiod, handläggaren sa något speciellt om detta som jag tyvärr inte kommer ihåg.
Man skulle kunna bli dömd om djurens utevistelse inte kan räknas som fullgod, och det skulle kanske kunna vara att man släpper ut sina djur 30 minuter om dagen på ett jätte fint bete, eller låter dem vara ute hela dygnat med endast några kvadratmeter per djur, för att ta lite extrema exempel.
En som låter sina får/getter vara ute med gott om plats och tillgång på bete under dagtid gör därför inget fel enligt reglerna.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #23 skrivet: 06 aug-15 kl 22:24 »
Tack Jakobn för intressanta och konstruktiva svar  :).

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #24 skrivet: 08 aug-15 kl 10:09 »
Tack Jakobn!

Det du beskriver att Jordbruksverket  själva säger om lagstiftningen låter ju otvetydigt  och mycket rimligt, att de skriver mer detaljerat när det finns behov för det. "Sammanhängande" kan ju antas betyda att det dagliga betet inte får brytas av perioder med konstant uppstallning, något som aldrig skulle falla mig in. Mina getter verkar ju vara nöjda med arrangemanget.  Precis som dina  så springer de glatt ut på morgonen, och är lika entusiastiska med att springa in på kvällen.  Jag släpper ut dem innan åtta på morgonen, och tar in dem i skymningen.

 Jag har faktiskt haft dem ute i två nätter nu,  men poletten har inte trillat ner ännu.  Jag tror inte att de har sovit över huvudtaget på natten, för de är fullständigt utmattade morgonen och somnar där de står.  Jag tror inte att de ens varit i sitt hus. :(

 Jag får nog klura lite till på detta!  Men nu känner jag mig lugnare rent lagmässigt.  Skönt att veta att jag inte, som tidigare antytts, är en lagbrytare för att jag tar in dem på natten :)

Tack igen för era svar, SussiloII, Macker och Jakobn!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #25 skrivet: 09 aug-15 kl 14:01 »
"Sammanhängande" kan ju antas betyda att det dagliga betet inte får brytas av perioder med konstant uppstallning,

Så tolkar nog väldigt många av oss texten  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #26 skrivet: 30 sep-15 kl 16:48 »
Vad kul med folk som kommunicerar med sina djur!  :D  Orkar någon av er andra (jag mår inte så bra idag) höra vad Per Jensen och hans medarbetare tycker?  Vad Kalle Hammarberg tycker?  Dessa personer har rätt god kunskap om vad som faktiskt är bra för djuren, och hur man tar reda på hur dessa faktiskt vill ha det.  Jag tror det kallas "valexperiment", när man ser efter hur de gör om de kan välja själva. 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #27 skrivet: 05 okt-15 kl 10:54 »
Hej!
Jag dristar mig till att nämna ett gammalt talesätt: Det är skilnad på Guds Lag och människors bestämmelser!
 
1)
Efter flera år med både getter och får i blandad flock tycker jag mig ha sett följande:
Fåren besväras mer av flugor än getterna.
Getterna besväras mer av knott och mygg än fåren.

Kanske detta bara gäller mina getter och mina får och insekterna på min mark, men om inte: - så kan skälet till att getterna skriker vara att de märkt att de undgår blodsugare bättre inomhus, än i regnskyddet (som de inte är helt välkommna in i).

Insektsplågan och behov av ett välfungerande skydd för getter mot detta är något som jag menar alltför ofta kommer bort i diskutionen om hur vi håller getter.
 
2)
Att skriva var dag i stalljournalen, pga att man tar in djuren för exv. insekternas skull, kan inte vara lagstiftarens mening.
Det måste räcka med att man anger tidpunkt för när utsläpp och insläpp sker samt motivet till innnevistelse den mörka delen av dygnet i början av betesperioden.  Vill man vara extra noggrann kan man ju ange detta 1 gång per månad om tiderna ändras eller motivet ändras.

Jag har nu inte förarbetena till: Lagen om utevistlse för lantbrukets betesdjur framför mig, men vill minnas att det som åsyftas är utevistelse under dygnets ljusa timmar, vilka alltså är rätt många kring midsommar, men betydligt färre i oktober.

Sammanhängade skall här förstås så att tiden och betestillgången är densamma, dag för dag, så att vommstörningar inte uppstår - alltså inte digtal kronologi.
Detta är MIN förståelse av lagen, dock har djurskyddsinspektörerna aldrig invänt mot denna tolkning.

3)
Jag har skrivit på A.nu och gettavlan i många år. Det fina med detta forum har jag upplevt vara att man kan ställa frågor för att få konstruktiva svar. Att frågor aldrig bedömms som "dumma". Att det betraktas som normalt att inte kunna allt som nybliven djurägare. Jag önskar att vi tillsammans kan behålla det så på denna sida, och vill tacka Moderatorerna för gott arbete!  o:)

4)
 Blyerts! Du ÄR välkommen på denna tavla!!!! :D

mvh

/Tt
« Senast ändrad: 05 okt-15 kl 11:02 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #28 skrivet: 20 okt-15 kl 00:18 »
Hej på dig pjåskiga getmatte! 😃
Hur har det gått för dig?! Kan mycket väl förstå ditt problem med sötnötarna att släppa in dom om nätterna om dom ber om det! Det är nog bara så att skyddsinstinkten sätter igång! Man har ju trots allt inte samma koll i dom mörkaste nätterna om det skulle inträffa något! 😊
Tror som dom innan att det nog kan vara bra för både dig själv o dina älsklingar att hitta en ny rutin som bryter känslan av att du skulle vara elak om du tar eller inte tar in dom!
En rutin med "gonatt saga" för er allihopa!
Jag o fåren har ofta en stund på kvällen där vi vandrar runt o kollar lite i hagen! Kollar staket vatten osv lite kel o en kopp kaffe i hagen innan jag fyller på med nytt mumsigt Hö! Så vips så är man inte lika intressant längre! 😜 då kan du ta till tanken tack för dissen!! O med gott samvete gå in o ta din egen natta saga!! 😉

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #29 skrivet: 25 okt-15 kl 13:41 »
Hej igen på er... :)

En liten uppdatering :)

Under sommaren och tidiga hösten resignerade jag till mitt beslut att fortsätta ta in damerna på kvällen. Det var ju det de ville, och samvetet sved sådant. I början av september var vi och hämtade två stycken ungbockar och se minsann, där hade jag inga problem med att lämna dem ute i sin hage...  :o Deras hage ligger bakom ladan, medan getternas ligger inom synhåll från trädgården... resulterande i att de stod och skrek när jag släppte ut hundarna för kvällskisset. Plus att killarna ju var både större och tuffare och säkert skulle klara nätterna mycket bättre än mina pimpinetta damer...  ::)

MEN! Nu har jag delat upp getterna så att de går med varsin bock, och eftersom jag inte vill hålla på och plocka in och ut två stinkepellar med tillhörande damer, och inte heller utsätta getterna för att behöva stå nära men ändå åtskilda från sina medsystrar så har jag faktiskt börjat lämna dem alla ute över natten. Jag har faktiskt gjort som Beejac just skriver, jag går ut med ett stort fång hö i skymningen, och då är jag inte alls så intressant längre :P

Nya rutiner för både dem och mig och det verkar fungera bra! Jag lämnade bakdörren till stallet, och deras boxdörr, öppen de första nätterna om de skulle rymma ur hagen, men det har varit minimalt med klagomål. Dessutom så tror jag att eftersom kavaljererna är vana att sova ute, och går in i huset och lägger sig, så finner damerna lite tröst i att göra det samma... :)

Nu får vi bara hoppas att tycke uppstår dem emellan, så att jag får ett gäng killingar att pjåska mig över till våren... :P

/Blyerts

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #30 skrivet: 25 okt-15 kl 14:09 »
Roligt med din uppdatering och att du hittat en bra modell som alla trivs med  :). Bara att se fram emot småttingarna!

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #31 skrivet: 25 okt-15 kl 19:52 »
Vad härligt!!! 😃 skönt att ni trivs allihopa! 👏🏻

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #32 skrivet: 26 okt-15 kl 18:04 »
Du lär väl få pjåska med föderskorna först!   ;D :D  Försök se på djuren när de betäcks, så att du slipper passa dem varannan timme i flera veckor.  Då kan det hända att du är totalt utmattad när du en gång faktiskt behövs ...   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #33 skrivet: 30 nov-15 kl 17:46 »
 :D Tack för uppdateringen! "Pjoska" riktigt mycket med killingarna redan första dygnet, så blir de lättare att hantera och trevligare att umgås med som stora!
Lycka till!
/Tt
PS! När killingarna kommit är vimånga som gillar bilder! ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #34 skrivet: 29 dec-15 kl 02:26 »
Ja, fram för mera pjåsk!  ;)  Och bilder, jaaa!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #35 skrivet: 20 mar-16 kl 22:31 »
Nu har det pjåskats.... och det med besked... :D Första kom i torsdags, andra för ett par timmar sedan.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #36 skrivet: 21 mar-16 kl 00:53 »
 :-* :-* :-*  :D :D  Och en Pippi Långstrump ser jag!  Ena hornet svart och det andra vitt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #37 skrivet: 21 mar-16 kl 10:11 »
Åååh så fina de är! Stort GRATTIS till alla :D!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #38 skrivet: 21 mar-16 kl 19:16 »
Jättefina, grattis :D !

(Ett svart och ett vitt horn är inte alldeles ovanligt bland göingegetter, som jag vill minnas att TS´ getter är.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #39 skrivet: 28 mar-16 kl 11:26 »

Tack så mycket! Har fått tre småttingar nu, två getter och en bock. Helt magiskt, lyckades få vara med vid 2 av 3 födslar... :) En kvar som ska killa nu, hoppas den kommer snart så att de håller sig likgamla :)

Ja, Elsa är så charmig med sina olikfärgade horn! Hennes syster har också det, fast tvärtom, trots att hon är grå på huvudet och inte vit. Får se om det går i arv... :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser