Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)  (läst 10963 gånger)

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Hej alla!

Har sedan en månad lite drygt äntligen fått hem mina getter och det är lika underbart, om inte mer, än förväntningarna. Fullständig kärlek!

Nu är det tyvärr så att jag har ett, för getterna, lyxproblem... När jag fick hem dem var inte huset/vindskyddet färdigbyggt i hagen så jag tog in dem i stallet varje kväll (de måste bli insläppta, hagen sitter inte ihop med stallet). Supermysigt ju, med halm och sly och sådant, lyxigt! Nu är dock både huset och vindskyddet färdigt i hagen men... getterna åker fortfarande in på kvällen.  ::)

Jag vet var skon klämmer och det är ju hos mig själv. Jag har planerat att de ska stanna ute dygnet runt sedan flera veckor men jag har så svårt att ta steget och lämna dem. Först så var jag osäker på om de alls ville gå in i huset, sedan blev det åskskurar och de skulade så gärna så och så kunde jag inte använda det som ursäkt längre. :P Till saken hör att de delar hage med fåren och även om det oftast går bra så tycker äldsta tackan att getter är onödiga och kör lite med dem och nu är det min främsta ursäkt.

Jag VET ju att jag är överbeskyddande men det hjälper liksom inte när jag går ner för att stänga till hönsen i skymningen  och så står alla fyra getingarna vid grinden och skriker och vill in och... ja. Ni fattar nog.

Så. Hjälp! Säg till mig att slut dalta! Jag behöver nog bara en knuff i baken från mer erfarna så att jag kan låta mina älsklingar så på egna ben. Ryt till! :D

/Undertecknad

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #1 skrivet: 04 aug-15 kl 18:06 »
Jag VET ju att jag är överbeskyddande men det hjälper liksom inte när jag går ner för att stänga till hönsen i skymningen  och så står alla fyra getingarna vid grinden och skriker och vill in och... ja. Ni fattar nog.

 ;D Jodå, vi fattar! Men vill du ha det extra jobbet med att släppa in getterna för natten och de trivs med det så gör det väl inget. Men om du inte kan förhärda dig mot deras skrikande lär du få hålla på och släppa in och ut dem så länge du har dem för de är viljestarka vanedjur. Jag skulle slänga in ett knippe kvällssly till dem i hagen och gå därifrån.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #2 skrivet: 04 aug-15 kl 18:56 »
 Tack för svar! :-)

 Egentligen så stör det mig inte att ta in dem varje dag,  men egentligen hade jag tänkt att  de skulle vara ute dygnet runt.  Kommer de att vänja sig, och sluta skrika om jag håller ut och lämnar dem ute?  Antar att jag behöver bekräftelse på att jag inte är elak matte om jag lämnar dem ute,  och att de kommer att klara sig finfint.

 Jag ser för mitt inre öga, mina små väna, försvarslösa älsklingar, ligger ute och frysa  och gråta ... ::)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #3 skrivet: 04 aug-15 kl 20:40 »
Kommer de att vänja sig, och sluta skrika om jag håller ut och lämnar dem ute?  Antar att jag behöver bekräftelse på att jag inte är elak matte om jag lämnar dem ute,  och att de kommer att klara sig finfint.
 

Vad är det för getter och hur gamla är de? De kommer att vänja sig och sluta skrika men det kan ta litet tid för getter kan verkligen vara envisa. Bestäm dig för hur du vill ha det, genomför det och var konsekvent. Getter är utegångsdjur och du är ingen elak matte som låter dem vara det  :)

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #4 skrivet: 04 aug-15 kl 22:12 »
Jo, det är ju så jag tänker. Det är inga porslinsdjur. De ska vara ute. De var ju ute hos familjerna jag köpte dem hos! Hjärnan vet allt detta men så kommer det dumma hjärtat... Jag var likadan med hönsen när de var nya... ville inte ha dem ute ur hönsgården och "i fara" om jag inte var i närheten. Numera släpper jag ut och så får de klara sig själva (och det gör de ju så fint så... :) )

Det är göingegetter, födda januari-mars i år så bara killingar... gissar/hoppas att de fortfarande är formbara :P

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #5 skrivet: 04 aug-15 kl 23:28 »
Getterna ska vara ute dygnet runt i 4 månader ifall du bor i Skåne, så att följa lagen kanske kan vara en motivation till att inte stänga in dem? De har ju redan ett hus i sin hage, och de är vanedjur så de vill gärna göra vad de brukar göra men de vänjer sig fort vid sin nya bostad.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/utevistelseochbetesgang.4.4b00b7db11efe58e66b8000574.html

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #6 skrivet: 05 aug-15 kl 21:28 »
Det är ju härligt med människor som vill sina djur så väl :) Ta in getterna om du inte tycker att det är jobbigt och alla blir nöjda. Nästa sommar har dom säkert växt till sig och vill vara ute mer.
Beträffande beteskravet så innebär det inte att djuren är tvingade att vara ute dygnet runt, dom flesta mjölkbönder låter sina kor stanna inne efter kvällsmjölkningen och släpper ut dom efter morgonmjölkningen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #7 skrivet: 05 aug-15 kl 22:41 »
Beträffande beteskravet så innebär det inte att djuren är tvingade att vara ute dygnet runt, dom flesta mjölkbönder låter sina kor stanna inne efter kvällsmjölkningen och släpper ut dom efter morgonmjölkningen.


xxx Otrevlig ton. xxx Trådskaparen har getter och de ska vara ute dygnet runt i fyra månader om man bor i Skåne. För mjölkkor gäller andra regler! Du kan inte jämföra mjölkkor med getter.
Sen har vi inget "beteskrav" i Sverige, utan krav på att fåren och getterna ska vara utomhus. Många håller sina getter i djurparksliknande förhållanden och utfodrar med hö på sommaren och det är dessvärre helt ok. Om man tar in sina getter varje natt ska man skriva upp det i stalljournalen varje gång.
Det finns undantag för denna regel förstås, dvs om man har varg i byn får man ta in sina djur på natten.

Jag har märkt att många djurägare till får och getter inte följer lagen om att djuren ska vara ute dygnet runt, eftersom de inte tycker att denna lag är bra. xxx Otrevlig ton. xxx
Regler för mjölkkor finns här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/notkreatur/betesgangochutevistelse/betesguideformjolkkor/sodrasverige/sammanhangandebetesgang.4.46f9ef9114c9c0f76aa96fdb.html
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 14:55 av skräptanten »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #8 skrivet: 06 aug-15 kl 11:03 »
Påminner om att vi ska hålla en trevlig och hjälpsam ton på forumet.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #9 skrivet: 06 aug-15 kl 11:26 »
Jag kan faktiskt inte se att det står i reglerna att djuren ska vara ute dygnet runt....

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #10 skrivet: 06 aug-15 kl 12:27 »
Jag kan faktiskt inte se att det står i reglerna att djuren ska vara ute dygnet runt....

För att ordet "dygnet runt" saknas i reglerna menar du att de inte behöver vara ute dygnet runt? xxx Otrevlig ton. xxx
Citat från jordbruksverket " Huvudregeln är att dina får och getter ska vara ute under sommaren. De ska vara ute under en sammanhängande period som ska infalla någon gång under tiden 1 maj till 15 oktober. "

Vad betyder ordet  "sammanhängande" för dig?

Fler citat: "I följande fall får du hålla dina får och getter inne hela eller delar av dygnet:

Om det är nödvändigt för att skydda djuren från skador vid onormala väderleksförhållanden.
Om det är nödvändigt för att skydda marken från skador vid onormala väderleksförhållanden.
Om det är nödvändigt för att skydda djuren mot allvarliga insektsangrepp.
Om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp.
Om djuren måste skötas, vårdas eller behandlas på ett sätt som inte är lämpligt utomhus.
Om fåren är anmälda för slakt och ska slaktas före den 15 juni.  "

xxx Otrevlig ton. xxx
Vad är din åsikt då SussiloII? xxx Otrevlig ton. xxx
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 15:00 av skräptanten »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #11 skrivet: 06 aug-15 kl 12:35 »
Sen undrar jag Macker vad du tycker trådskaparen ska skriva i stalljournalen varje kväll när hon tar in sina djur eftersom hon tar in dem av en anledning som inte finns med i listan?
Det står:

"Varje gång du använder dig av något av undantagen för att hålla djur inne måste du dokumentera detta. Av dokumenten ska det framgå vilket djur som du hållit inne, när du gjort detta och anledningen till det. "

xxx Otrevlig ton. xxx 
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/utevistelseochbetesgang.4.4b00b7db11efe58e66b8000574.html
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 15:02 av skräptanten »

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #12 skrivet: 06 aug-15 kl 12:56 »
Men kära nån Olivia K vad du tar i  >:(


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #13 skrivet: 06 aug-15 kl 13:05 »
Men kära nån Olivia K vad du tar i  >:(

Ja, jag förstår det blev mycket text för dig att läsa ;D
Dock blev textmängden något mindre efter att moderatorn rensat bort sådant hon fått anmälningar om. Tänk på tonen! Vänligen /skräptanten
Jag har nu mailat jordbruksverket att det ska lägga till i texten att djuren ska vara ute "dygnet runt" eftersom det finns folk som inte fattar att det finns ett samband med att ha djuren ute dygnet runt, och att man bara i undantagsfall få ha dem inne delar av dygnet.
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 15:04 av skräptanten »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #14 skrivet: 06 aug-15 kl 14:06 »
Vad är din åsikt då SussiloII? xxx Otrevlig ton. xxx

Jag vet vad det står i lagen om utevistelse för getter på sommaren - även vad det står i lagen om min.utrymme inomhus för getter.... Om jag väljer att "småprata" på forumet med en ny getägare i stället för att omedelbart komma dundrande med vad lagen säger så är det mitt val. Om det är min läsförståelse du undrar över kan jag lugna dig.

F.ö. instämmer jag med macker:"Men kära nån Olivia K vad du tar i   >:(".
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 15:05 av skräptanten »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #15 skrivet: 06 aug-15 kl 17:42 »
Jag vet vad det står i lagen om utevistelse för getter på sommaren - även vad det står i lagen om min.utrymme inomhus för getter.... Om jag väljer att "småprata" på forumet med en ny getägare i stället för att omedelbart komma dundrande med vad lagen säger så är det mitt val. Om det är min läsförståelse du undrar över kan jag lugna dig.

Det var inte det jag reagerade på utan att du tycker att jag INTE är hjälpsam när jag informerar om lagen, och att du inte reagerar när Macker kommer med rena faktafel och anser att getter kan stå inne eftersom mjölkkor står inne på nätterna.

Det är märkligt att mina inlägg som är KORREKTA inte får står kvar, samtidigt som mackers inlägg med faktafel som "Beträffande beteskravet så innebär det inte att djuren är tvingade att vara ute dygnet runt," får stå kvar utan att retuscheras? Man kan alltså få skriva vilka osanningar man vill på detta forum men nåde den som inte har en "trevlig och hjälpsam ton", då blir man anmäld.

För övrigt vore det roligt om macker kan svara på mina frågor, dvs vad man ska skriva i stalljournalen varje kväll när man tar in sina djur utan anledning?

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #16 skrivet: 06 aug-15 kl 18:34 »
Hej igen alla,

Denna tråden har sprungit iväg utan inlägg från mig ett par dagar. Jag kände att jag behövde ta ett andetag eller två innan jag svarade, detta direkt efter Olivia Ks första svar i tråden. Jag såg inte merparten av de fortsatta svaren innan de modererades.

Som jag själv var mycket tydlig med i mitt första inlägg så är jag nybliven getägare. Jag KAN inte allt om getter, deras beteende, deras väl och ve. Och då menar jag inte lagstiftning utan vad som i grund och botten är bäst för mina djur. Jag var orolig för att jag inte gjorde det som var bäst för djuren. Mitt mjuka hjärta kan kanske anses vara ett karaktärsfel av vissa, jag väljer dock att se det som en styrka.
Jag valde att skriva ett inlägg på ett forum på internet, ett forum jag läser dagligen och som jag vet är fullt av kunniga människor. Jag skrev mitt inlägg något raljant, med så mycket glimt i ögat som jag kunde förmå, men med en definitiv allvarlig underton. Jag vill göra det bästa för mina djur och jag bad om okända människors erfarenhet och råd.

SussiloII och Macker: Tack för era svar. Tack för er förståelse och er ton, för ert sunda förnuft och era tips, och framför allt er empati. <3

>>> Här stod ett annat svar men jag tog bort det igen pga, orkar inte bråka. <<<

Det är hårt, plumpt bemötande som får nya, blyga eller försiktiga forumanvändare/djurägare att sluta posta, sluta fråga, sluta våga. Och vad gäller allvaret i "osanningar" ställt mot allvaret i att "inte hålla en trevlig och hjälpsam ton": Varför i all världen skulle man INTE vilja hålla en trevlig och hjälpsam ton så länge motsatsen inte förtjänats? :(

Jag skulle gärna vilja se att tråden, innan den tynar bort och knuffas längre ner på sidan, lämnar saker som inte hjälper mig ett dugg (som paragrafer och stalljournaler) och återgår till sitt ursprungliga syfte (om det nu finns något mer att säga): Hjälp för mig att komma till beslutsamheten och förståelsen att jag inte gör mina getter en otjänst genom att lämna dem ute när de allra helst vill gå in. Det känns bättre nu när vi äntligen fått lite varmare väder så jag ska göra ett försök i kväll! Högvis med sly, ny mjuk halm i huset och så håll tummarna för mig... :)
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 18:55 av Blyerts »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #17 skrivet: 06 aug-15 kl 19:17 »
Det är hårt, plumpt bemötande som får nya, blyga eller försiktiga forumanvändare/djurägare att sluta posta, sluta fråga, sluta våga. Och vad gäller allvaret i "osanningar" ställt mot allvaret i att "inte hålla en trevlig och hjälpsam ton": Varför i all världen skulle man INTE vilja hålla en trevlig och hjälpsam ton så länge motsatsen inte förtjänats? :(

Jag skulle gärna vilja se att tråden, innan den tynar bort och knuffas längre ner på sidan, lämnar saker som inte hjälper mig ett dugg (som paragrafer och stalljournaler) och återgår till sitt ursprungliga syfte (om det nu finns något mer att säga): Hjälp för mig att komma till beslutsamheten och förståelsen att jag inte gör mina getter en otjänst genom att lämna dem ute när de allra helst vill gå in. Det känns bättre nu när vi äntligen fått lite varmare väder så jag ska göra ett försök i kväll! Högvis med sly, ny mjuk halm i huset och så håll tummarna för mig... :)

Tack Blyerts för ditt kloka svar, det är jätteviktigt! Jag tror inte det finns någon som har missförstått ditt inledande inlägg och att du vill dina djurs bästa! Tillbaka till ditt ämne. Dina getter är alltså göingegetter, en av våra oförädlade lantraser eller allmogeraser om man så vill. Just göingegeten är sedan "gammalt tillbaks" anpassad till betes- och klimatförhållandena i sydsverige där du bor. Så du gör dem absolut ingen otjänst genom att lämna dem ute, tvärtom! I bevarandearbetet ska vi ju också bevara deras anpassning och förmåga att trivas med betet och klimatet här i södra Sverige. Att de nu råkat få smak på lite lyxlirande inomhus på nätterna och protesterar när du försöker ändra på det är inte så konstigt men kommer att ge med sig. Det är ungefär som våra barnungar som fått godis och när det är slut tjatar: "Snäälla, bara en bit till! Snäälla!" :)
« Senast ändrad: 06 aug-15 kl 19:55 av SussiloII »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #18 skrivet: 06 aug-15 kl 19:43 »
Det är märkligt att mina inlägg som är KORREKTA inte får står kvar,

Dina moderatorredigerade inlägg var långt ifrån KORREKTA utan skrivna i en nedlåtande och förolämpande ton, dessutom med ett fult påhopp på macker. Du ser ju själv hur TS uppfattade det. Det hela strider mot forumets regler och moderatorn på tavlan i fråga gjorde ett bra jobb. Har du synpunkter på moderatorernas sätt att arbeta får du vända dig till Petter B.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hjälp till att lugna pjåskig getmatte... (dvs undertecknad)
« Svar #19 skrivet: 06 aug-15 kl 20:55 »
Jag hukar mig under all den vreden som Olivia K har vänt mot mig och är alldeles mållös av den sortens förolämpningar som serveras gentemot mig. Otroligt.....vilket hat.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser