Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stark doft i gethuset  (läst 3380 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Stark doft i gethuset
« skrivet: 20 jul-15 kl 11:42 »
Hej allihopa!

Jag är en nybliven "getmamma" och har haft mina tre dvärggetter i ca 1 1/2 månad. Jag har byggt ett 7 kvm stort trähus till dem där jag la in trägolv. Jag har i efterhand förstått att det kanske inte var det mest optimala valet då det suger åt sig urinen...

De är mycket ute nu på sommaren så jag har mockat ur huset helt var tredje vecka. Men inte ens när det är gjort luktar det särskilt mycket bättre. Finns det någon annan golvbeläggning som är bättre? Eller är det kanske för att jag har en sex månader gammal bock som det börjat lukta extra mycket nu?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #1 skrivet: 20 jul-15 kl 18:37 »
Välkommen i gänget av getälskare!  :)  Din bock luktar alldeles själv, både ute och inne, och troligen gnuggar han in sin personliga doft både i sina damers päls, i dina kläder och på allehanda föremål i miljön.  Men trägolv plus ströbädd brukar inte bli bra.  Jag gissar att det är en doft av ammoniak du känner.  Cement funkar bättre, då räcker det att mocka ut bara en gång om året.  (Fast det blir ett stort jobb då!)

  När han blir sexuellt upphetsad kan han även spruta från "nippen" för att suga av sig själv.  Det är olika uppfattning om det är urin eller sperma som sprutar då, men sprutar gör det!  Och luktar starkt.  Om du står i vägen, kan du få kläderna nerstänkta från flera meters håll, och han menar absolut inget illa med det.  Är du barbent, kan det svida rätt bra efter en stund.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #2 skrivet: 21 jul-15 kl 07:16 »
Haha, då gäller det att passa sig för Knut den närmaste tiden ;) Jag ska kastrera honom till hösten så då kanske det luktar lite mindre efter det?

Jag ska undersöka möjligheten att cementera golvet...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #3 skrivet: 21 jul-15 kl 07:25 »
Såhär års behöver du inte ha getterna inne, de klarar sig utmärkt ute dygnet om, så länge det finns skugga och något naturligt regnskydd (typ stora träd) i hagarna. Det enda som kan besvära dem är knott och andra flygfän, så du bör be en veterinär skriva ut ett pour on-medel du kan använda på dem.
God idé att gjuta ett betonggolv i gethuset!
(Och bockar som "parfymerar" sig gör det med starkt hormonpåverkad urin, även om den diskussionen kanske inte hör hemma här.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #4 skrivet: 21 jul-15 kl 08:49 »
På sommaren har jag inget strö. Fåren har dåligt med vindskydd, nån upphängd presenning i hagen, och då jag haft getter här har de kunnat gå in i ladugården på betonggolvet men jag har inte haft nåt på golvet utan sopat rent och tvättat med vatten när de flyttat. Att hålla på att mocka på sommaren tror jag inga bönder har tid med, nu ska man ju hässja hö och samla på sig vinterfoder.
Jag har djupströbädd och mockar bara en gång om året, på våren.
Men det är bra tror jag med gethus i sommarhage för getterna är så hemkära så jag gissar de hellre stannar i hagen om de har ett hus.. men det är nog enklast med jordgolv i sommarhuset, utan strö.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #5 skrivet: 21 jul-15 kl 21:09 »
Jag tror att det starkaste argumentet för ett riktigt stall även på sommaren, som de kan gå in i när de själva vill, är knott.  Och kanske middagshettan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #6 skrivet: 24 jul-15 kl 07:10 »
En kan som sagt be sin veterinär skriva ut pour on-medel mot knott och andra besvärliga flygfän. Skugga söker getterna under träd o dyl.
Ska en ha dem till att gå in och sova i ett och samma hus hela tiden kan det bli svårt att få till en bra betesväxling. Dessutom är det risk för att områdena närmast huset blir riktiga parasitäggshärdar, om en har besvär med parasiter hos sina getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #7 skrivet: 09 jan-16 kl 09:06 »
Det slutade med att jag köpte en gummimatta på jula som jag täckte trägolvet med för att slippa problemet med att urinen sugs upp där och luktar. Och det har verkligen funkat! Sedan blev det även en tydlig förbättring när jag kastrerade Knut. Han luktar numera härlig get! Istället för den där lite stickande fräna varianten  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stark doft i gethuset
« Svar #8 skrivet: 29 jan-16 kl 01:38 »
Tack för uppdateringen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser