Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fäbobete  (läst 2684 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Fäbobete
« skrivet: 04 maj-15 kl 09:45 »
Är det någon som haft djur på fäbobete och kan svara på hur länge ni hade djuren där? Enl jbv så bestämmer LST hur länge man ska ha dem där för att få stöden, men vad är brukligt?

Sen står det även att man ska ha minst 6ha bete, då undrar jag om man måste hägna in 6 hektar? Djuren gick väl oftast lösa i skogen förr i tiden? Det kan väl inte vara krav på att det ska vara 6 hektar äng/åker runt fäboden? Jag har bara 2-3 hektar äng runt min fäbod, som ligger mitt ute i skogen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fäbobete
« Svar #1 skrivet: 06 maj-15 kl 14:49 »
Hägna IN en fäbod? ???  Jag har fått lära mig att på fäboden gäller (gällde?) sedvanerätt, vilket bland annat innebär (innebar??) att man hägnar in det man vill ha i fred för såväl tama som vilda betande djur.  Stängsel runt odlingarna, alltså. Kor och älgar, getter och rådjur gick utanför.

  Är vi verkligen så illa ute att man inte längre får släppa djuren på skogen?  Där finns rovdjur och andra farligheter, men det har det ju "alltid" funnits.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fäbobete
« Svar #2 skrivet: 06 maj-15 kl 14:53 »
Jag blev nyfiken, och startade den här tråden:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175748.msg1647877#msg1647877
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Fäbobete
« Svar #3 skrivet: 06 maj-15 kl 15:31 »
Sorry , I must take this in English. I look after my neighbours cows in Näsboderne - a fäbod near Klövsjö. They roam all over the forests and he gets subsidies as an ecological farmer. There is also another fäbod - Holmbodarne about 1 kilometer away. This is not used so they also graze that area. He has applied but has not been granted subsidies as it is too close to Näsboderne. We take the cows up at the end of June and home again just before the hunting season. They are taken into an enclosure each evening and we do see bears but have never had problems. Wolves are removed as this is Sami grazing area.
   The old people in the village say there are  many more wild animals in the forests than when they were young.
My sheep often roam loose but that is nearer to our village Söderhögen.
  If anyone replies , do please reply in Swedish as I read your language :D

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fäbobete
« Svar #4 skrivet: 06 maj-15 kl 16:29 »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fäbobete
« Svar #5 skrivet: 06 maj-15 kl 18:50 »
Tack för länken. Jag är så förvirrad över vad "fäbobete" är men nu börjar det klarna:

citat: "Fäbodbete är ett uttryck som kommit till användning genom EU:s jordbrukarstöd och avser den ersättning som ges i samband med att djur hålls på bete i fäbodmiljö. Vanligtvis kallas detta allmänt och av fäbodbrukarna själva för skogsbete eller utmarksbete. "


citat: "Inägan, den öppna marken som användes för slåtter och ibland även för åkerbruk. Då fick inte djuren tillträde till denna mark förrän efter slåtter och skörd då de fick gå på efterbete. Om denna mark betas idag ger den i stöden ersättning för ”fäbodbete med gårdsstöd”." slutcitat.

Det är ju detta som är de 2 hektaren jag har runt fäboden. Jo, den marken slogs förr, och man höll ju djuren borta därifrån med hjälp av gärdsgård. Sedan gick djuren fritt i skogen. Men om nu LST kräver att man har 6 hektar bete, trodde jag att de ville att man säger vilka 6 hektar man betar av i skogen, men det är inte baserat på mark utan antal djur.


Kravet är alltså minst 1,2 djurenheter (8 getter eller tackor) och då får man stöd för 6 hektar.
Jag har lite svårt att tyda reglerna tyvärr..men nu fattar jag. Frågan gällde aldrig om det var tillåtet att gå fritt, för självklart får de gå i  min egen skog.
Angående min första fråga så ska man ha dem där 2 månader. Totalt sett för att parkera med djuren i fäboden i 2 månader blir alltså 26000kr om man har 8 getter.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/miljoersattningar/nyaersattningar/fabodar/villkor.4.4c6781514b9df8f29e8f4a5.html

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Fäbobete
« Svar #6 skrivet: 06 maj-15 kl 19:22 »
Som jag förstår är 6 hektar skogsbete - inte det instängt.  men här har vi inte problemet när kor beter i enormt många hektar   skog. Problemet är att hitta dom på kvällen. >:( spännande projekt Olivia :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fäbobete
« Svar #7 skrivet: 07 maj-15 kl 09:54 »
Som jag förstår är 6 hektar skogsbete - inte det instängt.  men här har vi inte problemet när kor beter i enormt många hektar   skog. Problemet är att hitta dom på kvällen. >:( spännande projekt Olivia :)

Ja precis.. eller ängen som är runt fäboden kan också räknas som bete. Längre ned i länken som publicerades ovan av Karlsdotter står det att LST ringar in ett område på 6 hektar på sin karta som de säger hör till "fäbovallen" men sedan kan man ju inte räkna med att djuren går där om de går fritt.
Att djuren (kossorna) kom tillbaka till fäboden på kvällen (förr i tiden) berodde på att de ville bli mjölkade.
Ett annat dilemma med "fäbobete" är ju att det är ett åtagande på 5 år. Jag vet inte om jag står ut i så många år. Hade ju helst gjort ett provår och sett om det fungerar eller om alla djuren blir björnmat.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Fäbobete
« Svar #8 skrivet: 07 maj-15 kl 16:40 »
There were problems with goats being savaged  North of Svenstavik last year if I remember correctly. :(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fäbobete
« Svar #9 skrivet: 07 maj-15 kl 17:24 »
There were problems with goats being savaged  North of Svenstavik last year if I remember correctly. :(


Ja, jag har också för mig jag läste om en get som försvann på fäbodvall i somras men hittar ingen artikel om det.

Här är i alla fall en artikel från 2013 om en fäbodvall, och nu vet jag inte längre om jag törs ha några djur på min fäbodvall. Då får man gå och vakta dem hela tiden.

http://www.op.se/allmant/jamtland/fabod-for-syns-skull

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fäbobete
« Svar #10 skrivet: 09 maj-15 kl 10:44 »
Ja, nog är det ett hårt jobb att vara fäbodjänta!  Och ja, det finns mera rovdjur nu i skogarna än när vi var unga ...  Tydligen även tvåbenta rovdjur, men så har det nog varit förr också.  Ännu längre tillbaka fanns det gott om köttätande vilda djur ute i skogen, och människorna hade ingen annanstans att låta sina djur beta än i skogen.  Så problemen är inte nya ...

Välkommen till gettavlorna," renee d i engelsk version"!!  :D  Först blev jag förvirrad, sen förstod jag att renee d låtat ut sitt konto här.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser